۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲

موزه مطبوعات آذربایجان در خانه تاریخی حریری تبریز افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، خانه تاریخی حریری پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان و اهالی رسانه و هنرمندان تبریز افتتاح شد.
خانه تاریخی حریری اوایل دوره قاجار با زیر بنای بالغ بر دو هزار ۵۰۰ متر و مساحت چهار هزار متر در محله نوبر تبریز ساخته شده است.
این خانه به سبک خانه های قدیمی تبریز از دو حیاط بیرونی و اندرونی و همچنین از دو بلوک خانه رو به قبله تشکیل شده است.
نمای بیرونی ساختمان جلوه گاه هنر اصیل ایرانی و دارای نقاشی های بسیار زیبا و اصیل الهام گرفته از موضوعات اساطیری قدیم از جمله داستان یوسف و زلیخا از قرآن مجید و دیگر تواریخ و داستان هاست و دارای سقفی زیباست که تداعی کننده قدرت و نمونه ای شگفت انگیز از مینیاتور ایرانی است.
این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۴۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پنج سال قبل و همزمان با روز خبرنگار در سال ۹۱ اغلب سایت‌های خبری و روزنامه‌های سراسری و محلی از ایجاد اولین موزه مطبوعات کشور در یکی از خانه‌های قدیمی شهر تبریز خبر دادند اما این طرح به دلایل مختلف محقق نشد تا اینکه پس از گذشت پنج سال، شاهد اتمام مرمت و بازسازی و راه اندازی موزه مطبوعات هستیم.
خبرنگاران طلایه داران آگاهی جامعه هستند
استاندار آذربایجان شرقی، گفت: خبرنگاران به عنوان طلایه‌داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم، نقش بسیار مهم و کلیدی در شکل‌دهی افکار عمومی و حل مشکلات و پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند.
اسماعیل جبارزاده در آیین افتتاح موزه مطبوعات آذربایجان گفت: نامگذاری ۱۷ مرداد ماه سالروز شهادت خبرنگار شهید "محمود صارمی" به عنوان روز خبرنگار، یادآور تلاش زنان و مردان حق‌طلبی است که با هدف روایت و انعکاس حقایق، وظیفه رشد و توسعه فرهنگی آحاد مردم جامعه را به عهده دارند.
وی افزود: در دنیای امروز و عصر ارتباطات، با وجود فناوری‌های پیشرفته و متعدد برای دسترسی سریع به اخبار، کسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی، کاری بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است و خبرنگاران به مثابه پل‌هاى امین ارتباطی در این فرایند نقش اساسی دارند.
جبار زاده گفت: جریان زنده و پویای نشر خبر و دسترسی آزاد به اطلاعات با تأکید و تکیه بر صداقت، صراحت و شجاعت خبرنگاران، در شریان‌های حیاتی جامعه به گردش درمى‌آید و شناخت و آگاهی مردم را بیش تر می‌کند.
استاندار آذربایجان شرقی، اظهار امیدواری کرد: تحقق اهداف عالی دولت تدبیر و امید در رشد و آبادانی ایران اسلامى به‌ویژه استان آذربایجان شرقی در سال اقتصاد مقاومتی، شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.
تبریز پیشتاز تاریخ مطبوعات در سطح کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مستندات و شواهد تاریخی ثابت می کند که استان ما پیشتاز عرصه رسانه ای کشور است.
محمد محمدپور در این مراسم گفت: جامعه خبرنگاری استان سالیان مدیدی با وجود تمامی مشکلات و کمبودها با تلاش های بی دریغ خود همراه مدیران در تلاش به توسعه همه جانبه شهرمان هستند.
وی افزود: لازم بود مطبوعات آذربایجان با این تاریخ کهن و پر محتوا در حوزه رسانه موزه و گنجینه ای داشته باشد.
محمدپور تصریح کرد: هرچند امروز این گنجینه های مکتوبات به صورت پراکنده در دست مردم، موسسات و دستگاه های مختلف است باید جمع آوری و در این موزه گردهم آورده شود تا گردشگران داخلی و خارجی با بازدید از این موزه به قدمت تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی پی ببرند .
این خانه در واقع متشکل از سه خانه است که بخش اعیانی آن بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر و بخش عرصه آن نیز حدود چهار هزار متر مربع وسعت دارد. زیر بنای این خانه تاریخی بالغ بر دو هزار ۵۰۰ متر و مساحت آن چهار هزار متر است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =