وزیرپیشنهادی آموزش‌وپرورش: به استقبال آینده نرویم،‌ غافلگیر می‌شویم/ از دکترنوبخت،‌ قول همکاری گرفتم

سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانش در صحن علنی مجلس گفت: با افتخار می‌گویم که از 19 سالگی در آموزش و پرورش هستم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی و بعد از سخنان موافقان و مخالفان وزیر آموزش و پرورش، سیدمحمد بطحایی، پشت تریبون رفت و در دفاع از برنامه‌های ارائه‌شده‌اش سخن گفت.

بطحایی با اشاره به این كه این نسل زمانی نظام آموزشی را ترك می‌كند كه دیگر نفتی برای صادرات نمانده، گفت: بنابراین باید از آنچنان كارآمدی برخوردار باشند كه با اتكا به توانمندی خویش و برخورداری از اندیشه كارآفرینانه به تدبیر امور خویش بپردازند، تحقق این هدف در گرو آموزش و پرورشی است كه به حمایت و رای امروز شما بنیان گذاشته می‌شود.

او همچنین تاكید كرد: نمایندگان فرهیخته و دوراندیش، اینجانب با افتخار در نظام تعلیم و تربیت و با تجارت متنوع در سطوح مختلف آموزشی از معلم تا مدیر در آستانه سال تحصیلی به واسطه اعتماد ریاست جمهور خودم را برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت آموزش و پرورش قرار دادم. همواره افتخارم خدمتگزاری در آموزش و پرورش بوده است و در شرایطی این مسئولیت را پذیرفتم كه اندوخته‌های گذشته‌ام سبب شده از زوایای مختلف آن اطلاع داشته باشم. به خوبی می‌دانم روزهای دشواری نه تنها برای مدیران این وزارتخانه بلكه پیش روی كل نظام و حاكمیت است، تلاش برای حركت در جهت چشم انداز جامعه اسلامی و تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری از یكسو و كمبود منابع از سوی دیگر نیازمند قرار گرفتن نظام آموزش و پروروش در اولویت اصلی نظام است.

بطحایی ادامه داد: باوجود همه مشكلات، ما معلمان و مدیران آموزش و پرورش به فرهنگ بومی و معجزه باور عمیقا معتقدیم و اعتقاد داریم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جز با همسویی نهادهای تربیتی و درگیری تمام اصحاب تعلیم و تربیت تحقق نمی‌یابد. آموزش و پرورش مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در كشور است و اجرای الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است. عمیقا باور داریم معلمان صبور، نجیب و زحمتكش، كلیدی‌ترین ركن نظام آموزشی‌اند كه انجام هر تحولی به عزم راسخ و همكاری همدلانه آنها بستگی دارد. معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم،‌ در آینده غافلگیر می‌شویم. رویكردهای آینده‌نگرانه یك انتخاب نیست بلكه یك ضرورت است،‌ آموزش و پرورش در مواجهه با آینده در حوزه محتوا، فضای آموزشی و نظایر آن به شدت به رویكرد آینده‌نگرانه احتیاج دارد بنابراین برنامه‌هایم را با رویكرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سندی بنیادین شكل داده‌ام و ارتقای نقش مدرسه در جامعه را به عنوان بستر رویش و خاستگاه تحول در نظر گرفته‌ام. در این مسیر پشتوانه مهمی چون حمایت رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی ریاست جمهوری و وزرا و توجه شما نمایندگان محترم و برنامه ششم توسعه می‌تواند كمك‌كننده باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: 11 هدف محوری را در برنامه‌ای كه ارائه داده‌ام مورد توجه قرار داده‌ام. مهمترین هدف، حاكم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم كردن استلزامات اجرایی برای آن است. در ذیل این هدف، برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده كه مهترین آنها تشكیل شورای ملی اجرای سند آموزش و پرورش، ارزیابی مستمر اجرای سند تحول، توجه به ارتقای معیشت و توانمندسازی حرفه‌ای، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی است. بازطراحی برنامه‌های فوق برنامه با تاكید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تقویت ورزش باشگاهی و ملی كشور، نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی، از مهمترین هدف‌های دیگر در این برنامه است. تدوین استاندارد كیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری، انسداد مبادی بی‌سوادی از طریق كاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان كودكان و نوجوانان و توسعه سوادآموزی بزرگسالان نیز در ذیل این هدف قرار گرفته است.

او تاكید كرد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش كه مكررا از سوی نمایندگان محترم هم به عنوان یك نیاز محلی گفته شده، در این برنامه وجود دارد، اقتصاد آموزش و پرورش كه تحت عنوان افزایش بهره‌وری و تقویت اقتصاد آموزش و پرورش است در این برنامه مورد اشاره قرار گرفته است. بهبود كیفیت فضا و تجهیزات و توسعه و تقویت دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه هم از دیگر هدف‌هایی است كه در برنامه تقدیمی مورد شرح قرار گرفته است. راهكارها و برنامه‌هایی هم كه در گفته‌های مخالفان مورد سوال قرار گرفته بود در این برنامه در ذیل بخش اقتصادی اشاره شده است كه امیدوارم نمایندگان محترم، برنامه پیشنهادی را بخوانند و نظر اصلاحی و تكمیلی را تذكر بدهند. باید تشكر كنم از نمایندگان محترمی كه در موافقت یا مخالفت با برنامه‌ها سخن گفتند، بعضی مسائل و مشكلاتی را گفتند كه در چارچوب سند تحول بنیادین پیش بینی شده و بعضی برنامه‌های دیگر هست كه در دولت دوازدهم باید پیش بینی و اجرا شود.

سیدمحمد بطحایی ادامه داد: نزدیك 35 سال در حوزه آموزش و پرورش كار كرده‌ام، باور و اعتقاد دارم آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌ها استفاده كند، پرهیز از سیاست‌زدگی، سهم‌خواهی و مسائلی كه آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه كرده و از مسئولیت اصلی بازمی‌دارد بسیار مهم است. تمركز بر ماموریت اصلی آموزش و پرورش كه رسالت اصلی این وزارتخانه است باید مورد توجه وزیر و همه مدیران در این نهاد قرار بگیرد. هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود به ضد آموزش و پرورش تبدیل می‌شود، تعامل، همراهی و هماهنگی با نمایندگان محترم شرایط را برای پیشبرد بهتر فعالیت‌ها فراهم می‌كند و ایمان دارم كه بدون تعامل با شما امكان تحقق اهداف فراهم نیست.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش افزود: نماینده یك میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته در دولت دوازدهم خواهد بود، با صداقت و افتخار می‌گویم یك فرهنگی هستم كه از 19 سالگی تا كنون در سطوح مختلف آموزش و پرورش خدمت كرده‌ام، از موانع و چالش‌ها و مشكلات دقیقا اطلاع دارم و با تجربه‌ای كه در سازمان برنامه و بودجه به دست آورده‌ام، تمام تلاشم را برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان كه به عنوان اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به كار می‌گیرم. قبل از پذیرش كاندیداتوری وزارت آموزش و پرورش، از آنجا كه معاون دكتر نوبخت بودم از شخص ایشان قول تمام و كمال گرفتم و ایشان با بزرگواری و از آنجا كه خودشان هم آموزش و پرروشی هستند قول دادند كه همكاری كنند. ایشان گفت به لطف خدای متعال این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود. امیدوارم با رای بالای خود موقعیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت و همه دستگاه‌ها مورد حمایت قرار دهید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =