نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: وزیر اقتصاد همزمان با دانش اقتصادی، باید از توان اجرایی خوبی برخوردار باشد تا بتواند فرماندهی اقتصادی را برعهده گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فریده اولادقباد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: من قبل از این‌که به عنوان موافق آقای کرباسیان صحبت کنم، تشکر ویژه از دولت یازدهم و وزرایی که در این دولت بودند، دارم که با تلاش‌های شبانه‌روزی، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و هنری کشور را بهبود بخشیدند.

وی با بیان این‌که ما برای وزرایی که در کابینه دولت یازدهم معرفی شدند و آنهایی که معرفی نشدند، توفیق روزافزون آرزو داریم، افزود: وزرای محترم، من از شما می‌خواهم که بار دیگر با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در ابتدا این نکته را تاکید می‌کنم که ما دولت دوازدهم را با چه شرایطی تحویل گرفتیم و از نظر رشد اقتصادی و تورم چه جایگاهی داشتیم. همان‌طور که می‌دانید، اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو بود. دولت دوازدهم در شرایطی کار را شروع می‌کند که می‌تواند از ثبات اقتصادی، تورم تک‌رقمی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره‌برداری کند.

اولادقباد عنوان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی 7 درصد بود، در حالی که در سال 1395 رشد اقتصادی به مثبت 12 درصد رسیده است. ما حتی می‌دانیم تورم ایران در زمانی به 40 درصد هم رسیده بود، اما الان تک‌رقمی است. اما با وجه تلاش‌های صورت گرفته، نتوانستیم به جایگاه قابل قبولی برسیم، برای همین باید دولت دوازدهم اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی همزمان با دانش اقتصادی، باید از توان اجرایی خوبی برخوردار باشد تا بتواند فرماندهی اقتصادی را برعهده گیرد، متذکر شد: وزیر اقتصاد باید جرات تصمیم‌گیری‌های قاطع را داشته باشد و کار را به صورت عملیاتی شروع کند، چراکه صرفا تئوری‌های اقتصادی رفع‌کننده مشکلات نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دکتر کرباسیان، از بعد تحصیلات دانشگاهی دارای دکترا در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی و تالیف کتب بسیاری است. همچنین با توجه به سوابق تدریس در دانشگاه‌های مدیریت و اقتصاد، دارای ارتباطات گسترده با اقتصاددان است.

اولادقباد با بیان این‌که آقای کرباسیان حدود 28 سال سابقه معاون وزیری را در کارنامه خود دارد، افزود: همچنین ایشان 4 سال به عنوان معاون علی طیب‌نیا، نقش موثری در فضای اقتصادی کشور ایفا کرده است.

وی افزود: آقای کرباسیان با اندوخته‌های اجرایی خود، در کنار عضویت در شوراها از جمله شورای پول و اعتبار، ستاد تنظیم بازار و... و همچنین حضور در نشست‌های داخلی و خارجی، احاطه کامل و جامعی در حوزه اقتصاد دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس، نقطه عطف عملکرد کرباسیان را اصلاحات ساختاری در گمرک کشور و اجرای طرح جامع گمرکی دانست و عنوان کرد: در دوره ایشان قاچاق کالا از 28 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین در دوره کاری ایشان، تعاملات این سازمان با کارآفرینان به بالاترین سطح رسید.

اولادقباد تصریح کرد: با توجه به عدم وجود هماهنگی در میان تصمیم‌گیران اقتصادی، امیدواریم ایشان بتوانند در یک تعامل و هماهنگی سازنده به خصوص با بانک مرکزی و نیز سایر وزارتخانه‌ها، بر مشکلات اقتصادی کشور فایق آید.

وی ادامه داد: از دیگر نکاتی که در برنامه‌های آقای کرباسیان دیده می‌شود، پایبندی ایشان به اسناد بالادستی و برنامه‌های مصوب و به طور خاص برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری همچون اقتصاد مقاومتی و اجرای اصل 44 است. این مهم در برنامه‌های ایشان کاملا دیده می‌شود. یکی از نقاط مثبت، برنامه ایشان در رابطه با اسناد بالادستی است که 48 درصد با احکام فوق‌الذکر همسو بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در کنار این‌ها، مهم‌ترین خواسته مجلس از ایشان، تلاش در جهت مشکلات ساختاری اقتصادی ایران است که با توجه به مشکلات ریشه‌ای اقتصاد، قابل رفع در 4 سال نیست. اما موارد مرتبط با اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و گمرکی باید شکل گیرد. در این ارتباط، به حداقل رساندن هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی اهمیت دارد.

اولادقباد تاکید کرد: ما مشکلات اساسی در رابطه با ساختار‌های اقتصادی کشور و وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی داریم. در این رابطه باید به سمت کسب درآمد از محل درآمدهای پایدار و نیز درآمدهای مالیاتی برویم. این برنامه مهم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد دیده می‌شد.

وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های ایشان، مدیریت بدهی‌های دولت و به ویژه مطالبات پیمانکاری است. جدیت در این موضوع، توجه به زندگی افراد زیادی است که به فعالیت این شرکت‌ها وابسته هستند و به مطالبات معوق خود می‌رسند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: شفافیت اطلاعات و قرار گرفتن اقتصاد در اتاق شیشه‌ای، از دیگر برنامه‌های ایشان است. تا شفافیت اطلاعاتی به وجود نیاید، امنیت اقتصادی به وجود نمی‌آید. بورس یکی از این بازارهاست که در برنامه ایشان بر افزایش سهم آن و برقراری استانداردهای بین‌المللی در آن تاکید شده است

اولادقباد خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های کشور، مشکلات و ناکارایی سیستم بانکی است که باید بر این مهم تاکید شود.

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    0 0
    من بخوام تمرکز زدایی از تهران را اجرایی کنم اولین گام وزارت اقتصاد رو میفرستم بره اصفهان برای اینکه واقعا بامغزترین بیزنس من های ایرانی همه از استان اصفهانند