معاون وزیر دادگستری: سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده را به ما بدهید/ جایزه حقوق شهروندی کلید خورد

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری امروز پیشنهاد داد سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت دادگستری واگذار شود. یک رئیس دانشگاه هم اعلام کرد جایزه سالانه حقوق شهروندی به فعالان این بخش تعلق می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباسی معاون حقوق بشر و پیگیری های شهروندی وزارت دادگستری در سخنرانی خود در همایش کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی از مجلس درخواست کرد سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک شده و به وزارت دادگستری الحاق شود.

عباسی که در بیان جزییات پیشنهاد خود گفت: وقتی برخی می پندارند باید همه مقدرات عالم را مدیریت کنند، نشانه این است که یک جای کار می لنگد. در شرایط فعلی باید برخی از ساختارها تغییر کند. مثلا سازمانی برای حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده درست کرده ایم ولی پایگاه آن در را در وزارت صمت گذاشته اند. یعنی جایگاه این سازمان در دستگاهی است که بزرگترین کارخانجات تولیدی کشور را در دست دارد و به عباراتی بزرگترین نقض کننده حقوق مصرف کنندگان است.
او با ذکر مثال سازمان استاندارد گفت: سابقا سازمان استاندارد هم زیر مجموعه وزارت صمت بود که به جایگاه واقعی خود یعنی ریاست جمهوری برگشت. لذا باید سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان هم به بیرون از وزارت صمت برود تا جایگاه خود را پیدا کند. 
او با اشاره به تصمیم دولت درباره تفکیک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت گفت: بهتر است در شرایط فعلی، نمایندگان مجلس ضمن تفکیک وزارتخانه مزبور، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده را به وزارت دادگستری یا ریاست جمهوری بسپارند تا جایگاه واقعی این سازمان برای خدمت به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مشخص شود.

عباسی با بیان اینکه نمی توان از ساختار ناکارآمد انتظار کارایی داشت، گفت: درباره سازمانهایی که در جایگاه نامناسبی قرار دارند، می توان به ستاد صیانت از حقوق شهروندی و حریم حجاب و عفاف اشاره کرد که در وزارت کشور تشکیل شده. این ستاد بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته که بنا به دستور رئیس جمهور وقت تشکیل آن به وزارت کشور ارجاع شد.<p>
معاون وزیر دادگستری در ادامه گفت: اساسا وظیفه وزارت کشور، حفظ حریم امنیت عمومی جامعه است که نقطه مقابل وظایف این ستاد تلقی می شود. این تشکل ها را می توان به جایگاه واقعی خود برگرداند.

دانشگاه علامه طباطبایی جایزه سالانه حقوق شهروندی می دهد

در بخش دیگری از این همایش، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران درباره لزوم رعایت حقوق شهروندان گفت: به نظر می رسد باید تشکل های غیردولتی مانند دانشگاه ها، اجرای طرح رصد احساس رعایت حقوق شهروندی را در بخش افکار عمومی و رعایت شاخص های این منشور در ادارات دولتی بر عهده بگیرد.
این چهره علمی با اشاره به اینکه باید جوایز سالانه ملی برای رعایت حقوق شهروندان در نظر گرفته شود، گفت: اگر به شخصیتها، سازمانها و محققانی که به صورت بارز منشور حقوق شهروندی را رعایت کنند، جایزه سالانه تعلق بگیرد، دیگران هم تشویق می شوند این منشور را رعایت کنند.
او در پایان سخنانش اعلام آمادگی کرد طرحهای مزبور به صورت علمی در دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی شود.
گفتنی است همایش کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی به همت کنگره بین المللی حقوق شهروندی به مدت 2 روز در مرکز اسناد و کتابخانه ملی با حضور 150 تن از حقوقدانان و فعالان حقوق شهروندی از امروز آغاز به کار کرد.
47231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =