حمایت‌یکصدای‌دولتمردان از برجام و سپاه/ اتمام‌حجت با ترامپ

اظهارات شب گذشته ترامپ در خصوص برجام و ایران واکنش بسیاری از چهره‌های سیاسی را در پی داشت.

به گزارش خبرآنلاین، شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اش در کاخ سفید، سخنان تندی علیه ایران مطرح کرد و برجام را زیر سوال برد. ترامپ باز هم به سپاه پاسداران اتهام تروریستی وارد کرد.

دونالد ترامپ با "دیکتاتور" خواندن رژیم ایران گفت: «ایران حامی اصلی تروریست در دنیاست و به طالبان، القاعده، حماس و حزب‌الله کمک می‌کند.»

وی که مدعی بود دولتش تلاش مي‎کند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، قول داد که تحریم های جدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع خواهد کرد. او با بيان اينکه برجام را تایید نمی کند، افزود: کنگره باید نواقص توافق را برطرف کند. اگر کنگره به نتیجه نرسد برجام تمام می‌شود. او در بخشی دیگر از سخنانش خليج فارس را هم خليج عربي خواند.

سخنان ترامپ با واکنش سریع و قاطع رئیس جمهوری کشورمان روبرو شد، روحانی سخنان ترامپ را فحاشي دانست و وی را به اخلاق و ادب دعوت کرد. رئیس جمهور گفت «چطور یک رئیس جمهور اسم خلیج تاریخی فارس را یاد نگرفته؟ ظاهرا او نه تاریخ و جغرافیا را دقیق خوانده نه حقوق بین الملل را! روحاني ضمن يادآوري اينکه برجام توافقي دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيست، ادامه داد: سخنان ترامپ نشان داد که برجام مستحکم‎تر از آن چیزی است که این آقا فکر می‎کرد! از همين رو برای اولین بار در تاریخ، کشورهای بزرگ جهان در برابر امریکا ایستادند.» روحاني همچنين تاکيد کرد: به برجام پایبندیم، تا زمانی که منافع ما را تامین کند. بنا به گفته رئیس جمهور به برجام نه بندی اضافه می شود نه تبصره ای.(اينجا)

اعضای دولت نیز به حمایت از مواضع روحانی برخواستند و از مواضع ضدبرجامی ترامپ انتقاد کردند. در جدول زیر به بخشی از این واکنش ها اشاره شده است؛

اسم/سمت

اظهارت

اسحاق جهانگیری/معاون اول رئیس جمهور

صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا از روی عصبانیت بود وی با این سخنان بی‌اساس خود توانسته از مردم آمریکا رای بگیرد چرا که همه می‌دانند ترامپ دیوانه‌ای بیش نیست و از او چنین سخنان احمقانه‌ای انتظار می‌رفت. مردم ایران 8 سال دفاع مقدس را فراموش نمی‌کنند که سپاه پاسداران چه رشادت‌هایی در آن دوران انجام داد سپاه در مقابل داعشی ایستاد که آمریکایی‌ها آن را به وجود آوردند و امروز ملت ایران به لطف همین سپاه پاسداران است که در امنیت کامل قرار گرفته‌اند. خیلی‌ها باور نمی‌کردند ولی ما این موضوع را انجام دادیم و برجام را جایی رساندیم که امروز ترامپ می‌گوید منافع آمریکا در برجام مدنظر قرار نگرفته و برجام برای آمریکا آفت بزرگی است.

رحمانی فضلی/ وزیر کشور 

سخنان ترامپ نشان دهنده ضعفش بود، زیرا کشوری که ادعای قدرت می کند نباید با زبان ضعف سخن بگوید و این سخنان نشان داد که به تعهداتشان نسبت به اسناد بین المللی مانند برجام پایبند نیستند، این اتمام حجتی برای مردم ما و همه دنیاست که آمریکا قابل اعتماد نیست. زبان زور و بی ادبی زبان دیپلماسی نیست و حتما مردم دنیا درباره این سخنان رئیس جمهور آمریکا قضاوت خواهند کرد. در یک اقدام بین المللی که مورد تایید سازمان ملل بوده احقاق حق کرده ایم، و بروی حقمان هم ثابت قدم هستیم و در طول ٣٩ سال انقلاب با مقاومت، انسجام و وحدت و کار و تلاش و در مقطع فعلی با اجرا اقتصاد مقاومتی از جمله مولفه هایی هستند که می توانند موفقیت ما را تضمین کنند. با حمایتی هم که کشورهای بزرگ دنیا از ایران و برجام داشتند نشان دادند که تصمیم آمریکا و ترامپ نابخردانه بوده و مورد تایید و قبول هیچکس نیست،یکبار دیگر حقانیت ملت ایران ثابت شد و ما با کار و تلاش، انسجام و مقاومت خودمان ادامه خواهیم داد.

سیدمحمود علوی/ وزیر اطلاعات

ترامپ حرف جدیدی نداشت و تکرار اتهامات واهی گذشته بود،با این تفاوت که این بار از اخلاق، ادب و نزاکت فاصله بیشتری گرفته بود. پاسخ متین، مودبانه، معتدل و حکیمانه رئیس‌جمهور کشورمان، تفوق ادب اسلامی و ایرانی بر منطق پوچ دولت مردان آمریکا را به نمایش گذاشت. سخنان ترامپ، آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد و این رفتار سخیف، تاثیری بر آرامش و اعتماد مردم کشورمان نخواهد داشت.

سید محمود واعظی/ رییس دفتر رییس جمهور

در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که در آن اتحادیه اروپا، چین و روسیه در یک موضوع مهم بین‌المللی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و علیه آنچه ترامپ اعلام می‌کنند قرار گرفته‌اند. در سخنرانی ترامپ تصمیمی اجرایی مطرح نشد و موضوعات تنها به کنگره ارجاع داده شد، به اختلافات اخیر کنگره و ترامپ اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که امشب اتفاق افتاد موضوع جدیدی نیست و با توجه به صحبت‌هایی که ترامپ مطرح شد، انسجام و وحدت ملی ما افزایش خواهد یافت. در این یک ساعته پس از سخنرانی ترامپ همه ایرانیان از جمله ایرانیان خارج از کشور حمایت خود از جمهوری اسلامی را اعلام کردند و نسبت به موضوعات خصمانه‌ای که از سوی ترامپ مطرح شد از جمله استفاده از واژه مجعول خلیج عربی واکنش‌هایی نشان دادند که این واکنش‌ها موجب افزایش وحدت ملی ما می‌شود.

محمد جواد ظریف / وزیر امور خارجه

ترامپ مانند روسای جمهور پیشین آمریکا در نهایت متوجه می شود که تهمت، تهدید و بی حرمتی باعث ترس ایرانیان نخواهد شد. جای تعجب نیست که طرفداران سخنان ابلهانه ی ترامپ همان دژ های دموکراسی یعنی عربستان سعودی، بحرین و امارات هستند. همه می‌دانستند که دوستی ترامپ با هدف فروختن به کسانی بود که قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دادند. اکنون می‌دانیم که دانش جغرافیایی او هم همین هدف را دارد. برای تعریف سرکش، واژگان ترامپ را با پاسخ رئیس جمهور روحانی مقایسه کنید.

آذرجهرمی/ وزیر ارتباطات 

‏نتیجه همفکری با نتانیاهو چیزی جز سخنان امروز رئیس جمهور آمریکا نیست. آنقدر غرق این همفکری شده بود که تاریخ کهن خلیج فارس را از یاد برد.

شهیندخت مولاوردی/ معاون رئیس جمهوری

‏سخنرانی ترامپ صادقانه تاریخ خونین تجاوز، نظامی‌گیری، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت از  آپارتاید صهیونیستی را نشان داد.

حسام‌الدین آشنا/مشاوررییس جمهور

پیش از برجام به ما گفته می‌شد که صلح ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کنید، ولی اکنون آمریکاست که از سوی دنیا در معرض اتهام است. ‏ترامپ نتوانست برجام را پاره کند بلکه پاره‌های تن یک ملت در همه جای جهان را هم بر محور هویت ملی متحد کرد. ایرانیان برای ایران در هر کجای جهان! ترامپ نتوانست برجام را پاره کند اما نمی‌دانم برجام با او چه کرده که تاریخ و جغرافیا و ادب و حقوق را یکجا از کف داده است.

محمد شریعتمداری/ وزیر بازرگانی

ملت ایران یکپارچه همصدا با امام فقید و رهبر فرزانه فریاد می‌زنند که: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» و با همه وجود می‌سرآیند که «چو ایران نباشد تن من مباد، بدین بوم و بر زنده یک تن مباد»

جمشید انصاری/رئیس سازمان اداری استخدامی کشور

آقای ترامپ حرف غیرقابل پیش بینی و جدیدی نزد، ولی فراموش کرد که هیچ کس نمی ‎تواند (و نباید) ایران و ایرانی را تهدید نمی کند

حمید ابوطالبی/ معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور

تنش ‌زدایی دو طرفه است و تنش ‌زایی یک طرفه؛ آنگاه که هر دو طرف در ایران و آمریکا تنش‌ زدا شدند، نتیجه شد رفع تحریم‌ها و تخریب‌ها و کاستن از خسارات؛ سپس نوبت ترامپ و باور تنش‌ زای او رسید و دوباره یک ‌طرفه همه ‌چیز به سمت تحریم و تخریب و خسارت‌زایی رفت و صلح و ثبات و تعامل به مخاطره افتاد. اما اکنون این امری ملی است؛ لذا شیپور تخاصم ترامپی ننوازیم و برطبل تنش‌زایی دوطرفه اسراییلی-عربی نکوبیم. سال گذشته نوشته ‌بودم ساختار برجام «یا همه یا هیچ»، «غیر قابل ‌تغییر» و «غیر قابل تعلیق» است؛ و چیزی به نام اعتماد و مذاکره بیهوده وجود ندارد.

پرویز اسماعیلی/معاون ارتباطات و اطلاع رسانی رئیس جمهوری

ترامپ امشب ثابت کرد که آمریکای امروز؛ با چه شکاف عظیمی از واقعیت‌های تاریخی، ساختارهای حقوقی و بین المللی و حتی همپیمانان اروپایی خود مواجه شده است. واکنش های جهانی به سخنان ترامپ نشان داد که «نظم آمریکایی جهان» فرو ریخته است. این ثمره ایستادگی ملی و هنر دیپلماسی ایرانی است. ‏ترامپ امشب وحدت ایرانیان و اعتبار بین المللی برجام را هدف گرفته بود؛ اما عملا در جهت تقویت ایران متحد و "جهانِ متحد با برجام"حرکت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =