«خبرجنوب» نوشت: نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خشکسالی و به دنبال آن بیکاری روستاییان و کشاورزان را علت ایجاد حاشیه نشینی دانست.

مسعود رضايي با بيان اين كه فارس با چالش هاي اجتماعي زيادي رو به رو است، گفت: يكي از اين چالشها معضل حاشيه نشيني است كه نتيجه خشكساليهاي ساليان گذشته است و منجر به از دست رفتن شغل روستاييان و مهاجرت آن ها به كلان شهر شيراز شده كه به دليل مشكلات اقتصادي در حاشيه شهر سكونت كرده اند، همين موضوع چالش هاي گوناگوني را در حوزههاي مختلف ايجاد كرده است.

نایب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه بايد جلوی معضل حاشيه نشيني را از سرچشمه گرفت، اظهار داشت: بهترين راهكار براي مقابله با حاشيه نشيني ايجاد صنايع تبديلي در روستاها است كه به اشتغال پايدار منجر مي شود.
رضايي با بيان اين كه در حال حاضر روستائيان با خام فروشي محصولات زراعي خود تنها در بخشي از سال مشغول به كارند و مابقي سال به دليل بيكاري به مشاغل كاذب و دستفروشي روزگار ميگذرانند، افزود: با راهاندازي صنايع تبديلي در روستاها با تسهيلات بسيار اندك همچون صنعت كارتنسازي، كمپوت و كنسروسازي و ... ميتوان مشاغل پايداري براي روستائيان ايجاد كرد تا جلوي مهاجرت بي رويه آن ها به كلانشهر شيراز گرفته شود.

وي با اشاره به اصرار برخي براي ايجاد صنايع پتروشيمي در فارس به عنوان استاني كه با معضل خشكسالي و بيآبي رو به رو است، گفت: پروژههاي پتروشيمي پس از 12 سال هنوز به سرانجام نرسيده است و تنها به بلعيدن بودجه ها منجر ميشود و تاكنون خروجي نداشته و زمينه اشتغال جوانان را هم فراهم نكرده است. اگر مسئولان استان فارس در جريانند كه پروژه هاي پتروشيمي به ايجاد اشتغال در فارس منجر شده است به ما نمايندگان نيز اعلام كنند تا ما هم ضمن بازديد، اين مهم را به اطلاع مردم برسانيم.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه سازمان هايي همچون تامين اجتماعي و اداره كار ميتوانند در تامين اعتبارات راه اندازي صنايع تبديلي در زمينه ايجاد اشتغال پايدار در روستاها گره گشا باشند، اظهار داشت: در صورت ايجاد صنايع تبديلي اشتغال زيادي براي جوانان بيكار فراهم مي شود.

رضايي با ابراز گلايه از عملكرد سازمان تامين اجتماعي بيان داشت: اين سازمان در جاهايي سرمايه گذاري مي كند كه زيانده است و تا كنون در زمينه ايجاد اشتغال كمكي به كشور نكرده است.

وي با بيان اين كه سازمان تامين اجتماعي بايد به بخش خصوصي واگذار شود و در طرحهاي زودبازده مشاركت كند، گفت: در كميسيون اجتماعي بازنگري چندين طرح در دستور كار قرار گرفته است كه از جمله آن ها ميتوان به قانون كار و قانون خدمات كشوري اشاره كرد كه نيازمند اصلاح و بازنگري است و در قالب آن به دنبال روشهاي مثمر ثمر براي ايجاد اشتغال جوانان هستيم.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه رتبه فارس در بيكاري در ميان استانهاي كشور بين يك تا ده ميباشد، گفت: بايد در بازنگري اين قوانين سازوكاري انديشيده شود تا به اشتغال بيشتر جوانان كمك كند.

رضايي با بيان اين كه بودجه سال 97 نسبت به امسال 22 هزار ميليارد تومان كاهش يافته است، اظهار داشت: دولت آنچنان درآمدي ندارد به نحوي كه 30 درصد درآمد دولت از فروش نفت و مابقي از طريق اخذ ماليات و عوارض و گمركات تامين ميشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =