اگر فیلم مریخی را دیده باشید به خوبی می دانید که کاشت گیاه در خاک این سیاره تا چه حد دشوار است. اما ممکن است شرایط در آینده بهبود یابد، چرا که محققین هلندی دریافته اند مواد تشکیل دهنده خاک مریخ طوری است که کرم های خاکی می توانند در آن رشد و نمو یابند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیجیاتو،این خبر از آن جهت خوشحال کننده است که کرم های خاکی یکی از اصلی ترین عوامل طبیعی برای غنی سازی خاک جهت بهبود رشد گیاهان هستند، بنابراین حضور آنها در خاک سیاره سرخ می تواند به معنی بهبود شرایط برای کاشت گیاهان در آن باشد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه «Wageningen» در هلند در تحقیق خود مقداری بذر گیاه «شابانک»، کود کشاورزی و چند حشره گیاه دوست را به خاک مریخ شبیه سازی شده (تولیدی توسط ناسا) اضافه کردند. نتیجه این که در میان حشرات، کرم های خاکی با سرعت چشمگیری رشد و تولید مثل کردند.

مدیر این تیم تحقیقاتی می گوید: «ما به کرم ها برای بازگرداندن مواد آلی به خاک نیازمندیم. این بی مهرگان مواد آلی را می خورند و سپس آنها در قالب ترکیب های اولیه و تقویت کننده به خاک بازمی گردانند. باکتری ها نیز در مرحله بعد عناصر مهم برای رشد گیاهان را از همین مواد تولید می نمایند.»

دانشمندان هلندی از سال ۲۰۱۳ تحقیقات وسیعی را برای بررسی امکان و شرایط رشد گیاهان در خاک ماه و مریخ آغاز کردند و تا امروز امکان کاشت انواع مختلف از گیاهان خوراکی را در مریخ به اثبات رسانده اند، اما این اولین بار است که شرایط حیات حشرات خاک دوست در سیاره همسایه زمین مورد تحقیق قرار گرفته.

مدیر تیم مذکور در ادامه می گوید: «رشد بعضی از گیاهان همچون لوبیا سبز و گوجه فرنگی خارج از تصور ما بود، به طوری که ناچار می شدیم در فواصل کوتاه حجم زیادی از محصول را برداشت و بوته ها را هرس کنیم. در این میان تنها گیاه اسفناج نشان داد که تمایل چندانی به رشد در این خاک ندارد.»

بررسی امکان رشد گیاهان در سیاره مریخ از دو جهت بسیار حائز اهمیت است. نخست این که حیات انسان در این سیاره بدون تامین منابع غذایی پایدار ممکن نخواهد بود. دوم این که بدون حجم انبوهی از گیاهان امیدی به اصلاح جو مریخ و افزایش سطح اکسیژن در آن قابل تصور نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =