گزارش ۹۰ روزه استاندار البرز در اولین گفتگوی تلویزیونی

دکتر محمدعلی نجفی استاندار البرز پس از ۹۰ روز حضور در استان، شامگاه سه شنبه میهمان یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه استانی البرز شد و به مردم گزارش کار داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز،«دکترمحمدعلی نجفی»عصرسه شنبه دراولین برنامه زنده تلویزیونی خود،دقایقی را میهمان خانه های مردم شد و گزارش کار 90 روزه ارائه داد.
متن کامل این گفتگو به این شرح است:
مجری: امروز سه شنبه بیست و یکمین روز از آذرماه 1396 خورشیدی و توفیقی دست داد تا در برنامه گفتگوی ویژه خبری با میهمانی ارجمند در محضر شما باشیم، استاندار محترم و معزز استان البرز جناب آقای دکتر نجفی برای گفتگوی امروز به ما افتخار دادند و قطعا صحبت های فراوانی دارند که با شما هم استانی های ارجمند در میان خواهند گذاشت.سلام و عصر بخش خیلی خوش آمدید.
استاندارالبرز: بسم الله الرحمن رحیم بنده عرض سلام خدمت شما و همه همکاران خوب شما در سیمای البرز و عرض سلام و ادب خدمت مردم بزرگوار استان البرز، خوشحالم از اینکه فرصتی یافتیم امروز در محضر شما و مردم خوب البرز گفتگویی داشته باشیم.
مجری: خیرمقدم ویژه می گوییم به شما برای حضور در این برنامه و استان البرز ، این اولین گفتگوی رسمی شما تلویزیونی است اگر تمایل دارید شهروندان محترم و هم استانی ها بیشتر با آقای دکتر نجفی و پیشینه ایشان آشنا شوند.
استاندارالبرز: عرض تشکر دارم از مردم خوب البرز و تقدیر از اینکه پذیرای ما شدند و بسیار محبت کردند، نزدیک به دو ماه و اندی در محضر مردم شریف البرز هستم از بدو ورود در استان با استقبال گرم و پذیرای ما بودند در همه بخش ها و جناح های سیاسی، فعالان سیاسی، مقامات سیاسی و همکاران اداری، همدلی و همزبانی و پذیرش متقابل باعث شد در این مدت توفیقات خوبی را بدست آوریم.
من فرزند البرزم، البرز شرقی که شمال ایران و گیلان است،بنده متولد استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهرهستم، 4 ساله در دولت تدبیر و امید در محضر مردم گیلان استاندار آنجا بودم و بیش از31 سال سابقه مدیریتی در سطوح استانی و کشوری داشتم، تحصیلاتم هم را که می دانید عمدتا در رشته های اقتصاد، بازرگانی، مدیریت استراتژیک و خوشحالم از اینکه در روزی که از مردم گیلان خداحافظی می کردم بدرقه گرمی داشتند و امیدوارم امروز با این تجارب ارزشمند علمی و عملی که همه اینها را تقدیم البرز و البرزیان خواهیم کرد و انشاالله بعد از آن آنچه مشیت الهی باشد در خدمت مردم هستیم، همین بدرقه و گرمی را از مردم البرز به جهت اثراتی که خواهیم گذاشت، داشته باشیم.
مجری: طی دو ماه و اندکی که آقای دکتر بعنوان سکانداراین امر خطیر،نماینده عالی دولت در استان معرفی شدند ما شاهد تحرک و پویایی جنابعالی و تیم کاری تان بودیم و هستیم و روزی چندین و چند جلسه و نشست و بازدید دارید، بضاعت استان را در البرز چگونه می بینید؟
استاندارالبرز: ما تلاش مان این است که با ظرفیت خوبی که در استان البرز، از جهت نیروی انسانی، مردم شریف و کارکنان فعال و در بخش مدیریتی هم که توان ویژه ای در کنار پایتخت و شهر بزرگ تهران، طبیعت این استان که خود یک بخش جدایی ناپذیر از استان و شهر تهران است در این بخش باید تلاش های ویژه ای می کردیم. بنا را بر همین گذاشتیم که با همین حرکت، بلکه با شتاب بیشتری انشاالله به موارد کاری بپردازیم.
به بخش های مختلف ورود پیدا کردیم، اولین ورود در استان مربوط به ستاد اربعین و تلاش هایی بود که البرز در این بخش خوب حرکت کرد.
در همین ایام با زلزله ای که در غرب کشور و شهر کرمانشاه و سرپل ذهاب و.. اتفاق برخورد کردیم که استان البرز و البرزی ها خوب درخشیدند، کمک هایی که در بخش اعزام کانکس ها و خودروها و 25 هزار چادر و.. شاهد بودیم، نشانگر این است مردم البرز با اقوام مختلف که در بخش فرهنگی می پردازم همیشه پویا هست. ولی مشکلی که شما اشاره فرمودید، یکی از مواردی که استان البرزمثل سایر نقاط کشور از آن رنج می برد و به همین منظورهم هست چند سال متوالی مقام معظم رهبری سال "اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال" را نامگذاری کردند، بحث بیکاری است که اگر فرصتی شود برنامه ها را در این بخش و برنامه های آتی را محضر شما و مردم شریف البرز اعلام خواهم کرد.
مجری: به حوزه عمران سری بزنیم که می تواند حایز اهمیت و چشمگیر باشد دغدغه های حضرتعالی در بخش عمران، راه و شهرسازی چه مواردی است؟
استاندارالبرز: در بخش عمران کارهای فراوانی باید درالبرز آغاز شود، بخشی از کارها انجام شده که جای قدردانی هست، ولی اگر فرصت اجازه دهد به بخش راه ها بپردازم. بزرگترین دغدغه استان گلوگاهی هست در ورودی و خروجی استان البرز و شهر کرج است برای کسانی که در شب و روز گذر می کنند با آن مواجه هستند. آزاد راه تهران - شمال که مدتی شروع شده بود، توفیقی داشتم که جلسات مشترکی با ریاست بنیاد مستضعفان داشتم و تحرک جدیدی در آنجا ایجاد شد و خوشبختانه کشور و دولت محترم نیز به این موضوع اعتقاد دارند و دنبال می کنند.
در روزهای ورودم در استان با همه مقامات عالی کشور که موثر بودند در این بخش چه معاونت محترم ریاست جمهور، ریاست بنیاد مستضعفان، ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیرمحترم راه و شهرسازی مذاکرات و بازدیدهایی داشتیم.
آزاد راه - شمال پیشرفت خوبی دارد، یکی از معضلات استان البرز و شهر کرج که روزی از باغ شهرهای ایران و تفرجگاه پایتخت نشینان و سایر شهرها بوده است، امروز متأسفانه عمده شهرهای آلوده صنعتی را که نام می برند کرج هم در کنار آن هست و گاهی حتی پیشروتر. یکی از این مشکلات مربوط به خودروهایی است که برای ورود و خروج خودروهای 14 استان از استان البرز گذرمی کنند و ما با این مشکلی که روبرو هستیم باید آزاد راه شمال تسریع شود که خوشبختانه با شرایط خوبی کار می شود.
با راه اندازی قطعه اول آن به طول 33 کیلومتر که تا شهرستانک باز می شود، انشاا... تا تا بهار و تابستان بازگشایی خواهد شد، 33 درصد از بار ترافیکی استان البرز و شهر کرج به سمت شمال کاسته خواهد شد.
پروژه دیگری که برای شهر کرج و استان البرز مهم است، اتوبان همت است که بخش شمالی آن 14 کیلومتر با بن بست روبرو بود و با مشکل تأمین اعتبار و نقدینگی مواجه بود و معارضان شهرک المهدی که با همراهی قوه قضائیه و دادستان محترم انصافا ورود داشتند و کارهای خوبی انجام شده است.
بن بست 73/5درصدی ایجاد شده بود الان بالای 78 درصد پیشرفت خوبی داشته و نقدینگی آن با کمک سازمان برنامه و بودجه تأمین شد و ادامه دارد.
بزرگراه همت نیز در چند ماه آینده به ثمر خواهد نشست. بخش سوم و چهارم هم بزرگراه شمالی است کاری که شهرداری کرج یکی از پروژه های بزرگ شهرداری است که قابل تقدیر است و بخش اعظم بودجه را در این بخش اختصاص داده و انصافاً هم خوب کار می کنند ولی خب تا 28 درصد پیشرفت داشته است و ادامه دارد و بخش دیگر که می تواند به آلودگی هوا و ترافیک می تواند کمک کند، قطار تهران - کرج ، کرج - گلشهر و هشتگرد است که بن بستی ایجاد شده بود که با جلسات مکرر پیشرفت خوبی داشته است.
مجری: باتوجه به مشکلات پیمانکار قطار شهری کرج این پروژه چه وضعیتی دارد؟
استاندارالبرز: در بحث قطار شهری کرج مجدد وارد این موضوع شدیم با شرکت های نیمه دولتی مذاکراتی در تهران داشتیم و شورای شهر و شهردار کرج و معاونت عمرانی استانداری فعال شدند و مجدد احیا شد و امیدواریم با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
مجری: یکی از دغدغه های شما دربخش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بوده است آنچه تا کنون اتفاق افتاده در این بخش را مورد اشاره قرار دهید.
استاندارالبرز: اشتغال مشکل کشور و استان است، باید بازترصحبت کنیم، درستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اقدامی را دولت در سالهای اخیر خصوصاً از سال گذشته شروع کرده استان انتظارمی رفت سال گذشته بهتر عمل کند اما از سهم خود استفاده مناسب را نکرده است.
امسال تا پایان شهریور30 میلیارد تومان در ستاد تسهیل جذب شده بود، جلسات متعددی داشتیم، تحرک و پویایی را فراهم کردیم و امروز از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سئوال می کردم که بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت که ثبت سامانه شده در دو ماه و اندی از 500 میلیارد تومان گذر کرده ایم و این چیزی نبود جز همکاری دستگاه ها و بخش بانکی. سهم امسال ما نیز یک هزار و 70 میلیارد تومان است اما نقشه راه ما تا 1500 میلیارد تومان خواهد بود و فراتر از سهم خود استفاده خواهیم کرد.
ارائه وام ارزان قیمت و پایین تر به صنایع جزو برنامه این ستاد است، اگر چه اعتقاد من نوعی این است که اگر بخواهیم صنایع دانش بنیان در صحنه جهانی و همسایه های خودش رقابت کند و حذف کالاهای وارداتی را داشته باشیم حتما باید ارائه تسهیلات ارزان قیمت را به واحدهای تولیدی داشته باشیم.الان خیلی از واحدهای تولیدی در دنیا با تسهیلات 2 درصد کار می کنند و خب معلوم است صنایعی که بخواهد 22 درصد سود بانکی بدهد و هزینه های دیگری که بر آن وارد می شود نمی تواند رقابت کند، ناچار می شویم درها را ببندیم و کالاها به شکل غیر رسمی وارد می شود.
در عین حال باید از این فرصت باید بهره ببریم و گردش نقدینگی را داشته باشیم اما حجم درخواست ها زیاد است؛بیش از 4 هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک داریم که واحدهای کوچک و متوسط از این فرصت ها استفاده می کنند، نگاه ما به واحدهای بزرگ و هلدینگ ها هم هست و شرایط مناسبی فراهم می کنیم . بنده تقریبا با همه مدیران عامل بانک ها جلسات داشتم در این مدت. همه مشکلات بخش های صنعت را مطرح کردم و دوستانه هم دارند کمک می کنند وشرایطی فراهم شده که فرصت گردش نقدینگی واحدهای صنعتی، گردشگری، بخش های تجاری، خدماتی و واحدهای کشاورزی را داشته باشیم.
مجری: برای چند نفردر استان البرز باید ایجاد شغل کنیم تا به تعادل برسیم؟
استاندارالبرز: در استان، سهمی که برای ما فراهم شده بود، اعلام کرده بودند 33 تا 35 هزار نفر که در اولین جلسه کارگروه اشتغال مطرح شد. الان با این پتانسیل در استان و شرایط خوب استان باید کاستی های گذشته را هم برطرف کنیم. الان جزو پنجمین استان بیکار کشور هستیم، از یک سو از پتانسیل ها نام می بریم از طرفی شاهد این نرخ بیکاری هستیم.رقم نرخ بیکاری بهار استان البرز وحشتناک بالای 20 درصد بود، خوشبختانه تابستان کاهش پیدا کرد و به رقم 13/8 رسید البته هنوز هم قابل قبول از سوی من نیست.ضمن اینکه ما اشتغال ایجاد می کنیم اما استثناهایی هم در استان البرز وجود دارد هر چه نرخ بیکاری را کم می کنیم و اشتغال ایجاد می کنیم، میهمانان بیشتر می شوند، استان مهاجرپذیراست، ایرادی ندارد، نرخ را پایین نیاوریم اشتغال را فراوان کنیم.
حداقل رقمی که برای واحدهای استانی تعریف کردیم، 45 هزار فرصت شغلی است و همه پیمان بستند که تعهد 45 هزار فرصت شغلی را عملی کنند. دیروز هم که درمحضر وزیر کار بودیم و برای حضور در برنامه قرآنی به استان سفر کوتاهی داشتند، از سوی مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استان اعلام شد تا امروز 12 هزار و اندی که تا سقف 20 هزار شغل ایجاد شده است. ایشان اعلام کردند که در شهریور نیز این رقم 600 هزار نفر بوده است، پس می شود اگر پیگیر باشیم و تسهیلات فراهم کنیم و شرکت های نیمه راکد و نیمه فعال را به گردش درآوریم.
تعهدات ما انشاا... دوستان قول داده اند که در همین ایام سقف اش به 20 هزار برسد و تا پایان سال باید به 45 هزار فرصت شغلی برسد.
مجری: برویم به حوزه مهم فرهنگ آقای دکتر، بافت استان البرز و ایران کوچک تمام اقوام، محضر وحدت را در کنارهم قرار داده است و این تنوع می تواند فرصت باشد ضمن اینکه ممکن است خلاء هایی باشد، این فضای فرهنگی جنابعالی را مطالعه کردید، نظر شما چیست و چگونه می توان از آن بهره برد؟
استاندارالبرز: اعتقاد من این است که در هر طرح های توسعه محور باید حتما پیوست فرهنگی داشته باشیم و این جزو الزامات باشد.خود فرهنگ یک بسته و محصول است که اشاعه دارد در بخش های مختلف،یکی از این محصول، اقوام، فرهنگ ها و اندیشه ها است. البرز دارای سوابق درخشان در بحث علم و هنر و فرهنگ و شهرستانهایی نظیر طالقان، مبدع حرکت های بزرگی بوده باید در این بخش ویژه پرداخته شود.اقوام مختلفی که حضور دارند، دیروز گزارشی داشتم که یک مدرسه ای در اشتهارد 31 دانش آموز از 31 استان حضور دارند، این خیلی زیبا هست، بعنوان ایران کوچک باید این فرهنگ ها را پاس بداریم. فرهنگ و تعدد فرهنگ یک فرصت است و به چشم تهدید نگاه نکنیم و امروز من این فرصت را کاملا لمس کردم. فرهنگ های مختلفی در اینجا داریم و همه در کنار هم تقویت کننده هستند در ارتباط با زلزله به وضوح دیدم.
در بخش مسائل مربوط به فرهنگی و مذهبی و ارشادی هم مواردی است والبته صدا و سیما به عنوان دانشگاه در توسعه فرهنگی حرکت فرهنگی را در قالب سیما و صدا باید ایجاد کند.
درهمین ایام جلسه ای درمحضر نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه کرج آیت الله حسینی همدانی و ائمه جمعه داشتیم، آنجا هم دغدغه هایی مطرح شد که باید قطعا به همه این بخش ها بپردازیم و شرایطی فراهم کنیم که فضای عمومی فرهنگ زیباتر شود.
مجری: بضاعت گردشگری استان زیاد است، یکی از جاده های زیبای دنیا، محور کندوان و چالوس وجود دارد، اما تا اکنون بعنوان شهرعبوری بوده است، برنامه های خود را در این زمینه می فرمایید؟
استاندار البرز: در بدو ورود به این موضوع پرداختم که چرا با این همه پتانسیلی که اشاره داشتید چرا در بخش گردشگری نتونستیم امکانات و اشتغال خوبی فراهم کنیم؟
کرج و استان البرز دو سد بزرگ امیرکبیرو طالقان دارد که پهنای اطراف آن خود بهترین تفرجگاه و گردشگاه با حفظ مسائل زیست محیطی باشد. رودخانه های متعدد، جاده گردشگری و.. نقش های متضاد و متعارف در کنارش در کنارش کویری را شاهد هستیم که دیگر تهدید نیست و باید بعنوان جاذبه گردشگری از آن بهره مند شد. بنده در بدو ورود طرح جامع گردشگری استان را که قبلا متوقف شده بود، به جریان انداختم، در حال حاضر طرح جامع گردشگری در حال پایان است. قطعاتی را برای بخش های مختلف استان و سرمایه گذاران تعریف خواهیم کرد. اصلا زیبنده شهر کرج و البرز نیست که هتل 4 و 5 ستاره نداشته باشد؛ البته از سرمایه گذاران آن بخش قدردانی می کنیم. باید شرایط و امکاناتی فراهم کنیم که زمینه اقامت فراهم شود و از مسافران عبوری گذری هم بهره مند شویم. بخش های تفرجگاهی دیده شود تا مسافران ورودی و خروجی بهره لازم را ببرند که در طرح جامع خواهیم دید.
امیدوارم، بخشی از مسائل و مشکلات استان در بخش گردشگری می بینیم، ضمن اینکه ما تعهداتی داریم. در ایران 1404 کشور باید 20 میلیون گردشگر خارجی را جذب کند و 25 میلیارد دلار در کنار آن جذب کند، امروز خیلی ها به دنبال گردشگری حلال هستند.برای همه دنیا گردشگران خارجی این امکانات فراهم می شود تا در سرزمینی پاک و بدور از آلایندگی از فرصت های موجود خود و خانواده بهره مند شوند بنابراین البرزهم باید سهم خود را در افق 1404 داشته باشد.
مجری: 1000 هکتار بافت فرسوده در کرج شناخته شده است که در بحران زلزله پیامدهای تلخی خواهد داشت، در این زمینه چه برنامه ای دارید؟
استاندارالبرز: البرز استان معین تهران است و تهران هم با تهدید زلزله روبروهست، این استان باید مشکل خود را حل کند و پشتیبان تهران هم باشد. امکانات اولیه، پشتیبانی اعتبار ملی و بهینه سازی بخش های فرسوده را بعنوان اولویت باید در دستور کار داشته باشیم.خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی چندین جلسه درهمین ایام برگزار کرد و تسهیلات خوبی در این بخش دیده شده است. در استان البرز به ویژه در دو شهر کرج و فردیس دربخش حاشیه نشینی هم مشکلات فراوان داریم. 700 هزار نفر آمارهای کرج و سایر شهرها است و در هر دو بخش پیگیر هستیم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کرج انصافا کمک می کنند و باید شرایطی فراهم شود که بخش های فرسوده را بهینه و بازسازی کنیم. کار خوبی را شهرداری و شورای شهر را شروع کرده اند که می تواند کمک کننده باشد.
مجری: آقای دکتر نجفی استاندار محترم بسیار رسانه ای هستند، اهل رسانه و تعامل با رسانه هستند و این فضا در کار ایشان وجود دارد؛ از این منظر استان را چگونه می بیند؟
استاندارالبرز: مجدد از مدیریت صدا و سیمای البرز و همکاران خوبمان تشکر می کنم.اگر اعتقاد داشته باشیم با مردم بتوانیم تعامل کنیم و در جریان همه مشکلات مردم عزیز باشیم که حق هم دارند. شاید برای من استاندار مقدور نباشد با تک تک مردم عزیز ملاقات داشته باشم. درارتباط با خانواده معزز شهدا که به همه مدیران و فرمانداران شهرداران تأکید دارم که بازدید های این بخش را در برنامه داشته باشند.
اما در بخش رسانه، باید از فرصت رسانه ملی و رسانه های دیداری و شنیداری بهره مند شویم. صدای البرز(رادیو البرز) با قدمت 20 ساله فعال است، اما در بخش سیما جوان است و باید اعتبارات ملی و استانی در آن دیده شود. من امروز جلسه ای برای تکمیل استادیوم این مرکز داشتم تا با تسریع برای دهه فجر تکمیل شود و برنامه های صدا و سیمای البرز 24 ساعته شود. زیرساخت و سخت افزارمناسب نیز باید تقویت شود.

مجری: گفتگوی خوبی با استاندارالبرز داشتیم، خبرجان باختن تعدادی از دانش آموزان البرزی در اردوهای راهیان نور هم اکنون بدستمان رسید، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد متأسفانه تعدادی از دانش آموزان عزیز البرزی در سانحه تصادف اردوی راهیان نور جان باختند. براساس اطلاعات قطعی در این حادثه که در محور سوسنگرد رخ داده تا کنون 5 تن جان خود را از دست داده اند 20 نفر زخمی شدند.
استاندارالبرز: بنده هم عرض تسلیت وهمدردی با خانواده های حادثه دیده دارم واظهار تأسف می کنم قطعاً دقایقی بعد گروهی از البرز اعزام خواهیم کرد و توصیه می کنم به دست اندرکاران این بخش در آموزش و پرورش و راهیان نور که شرایطی فراهم کنند برای دانش آموزانی که روزی این سرزمین توسط پدران شان و ملت غیور آزاد شد و جانفشانی ها کردند با امکانات خودرویی مناسب و سالم و با نظارت بر رانندگان شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. براین امر تأکید دارم و تسلیت مجدد عرض می نمایم.بزودی هیاتی را اعزام خواهیم کرد تا روند امداد رسانی به بازماندگان این حادثه با سرعت بیشتری همراه باشد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =