۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
پژوهش، پیش نیاز توسعه و استقلال

امروز 25 آذر روز پژوهش به ما یاد آوری می کند که مسیر دستیابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال کشور بی شک از طریق پژوهش و تاکید بر اهمیت فعالیت دانشمندان و پژوهشگران میسر و ممکن است و تا زمانی که نتوانیم سهم اعتبارات پژوهشی کشور را به سرانه متعارف برسانیم، نخواهیم توانست به شایستگی از تنگناها، نارسایی ها و مشکلات کشور عبور کرده و به هدف متعالی برسیم.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، اختصاص تقريبي 3 درصد از بودجه جاري دستگاهها به پژوهش، بيان كننده يك واقعيت تلخ و نگران كننده است كه در ايران به تحقيقات و طرح هاي تحقيقاتي اهميت لازم داده نمي شود. جالب تر اينكه همين ميزان بودجه در بخش تحقيقاتي مورد استفاده قرار نمي گيرد. اگر چه در بخش پژوهشي بودجه سال 97 تاكيد شده است كه اختصاص بودجه تحقيقات دستگاهها به ساير بخش ها غير قانوني و ممنوع است.
واقعيت ماجرا، اختصاص بودجه جاري دستگاههاي دولتي به حدي اندك است و نتايج تحقيقات علمي وكارشناسي به اندازه اي طولاني است كه شايد به همين دليل بودجه به ساير بخش ها مي رود و دولت در بودجه جديد آن را منع كرده است، در حالي كه بهتر بود به جاي فرمان محدود سازي، سهم بودجه تحقيقاتي جاري دستگاههارا افزايش مي دادند.
ترديدي نيست كه تأکید بر پژوهش و تشویق پژوهش گران و دانشمندان به فعالیت های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم ترین راه های رسیدن به خودکفایی است. به عبارتي پژوهش صورت ديگري از توليد علم است كه با دستيابي به دانايي مي توان عيار توانايي يك كشور را افزايش و از اين رهگذر به موفقيت وتوسعه رسيد. در واقع، دانش، اساس توسعه یافتگی کشور هاست و در سرنوشت آدمیان دخالت دارد.
ما اکنون در دوره ای به سر می بریم که موتور محرک آن، دانش است که پیشرفته ترین صنایع مبتنی بر بالاترین تخصص ها از طريق علم به دست می آید. تولید علم، موجب افزایش دانایی و سپس زمینه ساز فن آوری و در نتیجه، تولید اشتغال و ثروت و در نهایت، سبب آسایش، توانایی و امنیت اجتماعی می شود.
آيا كسي را مي شناسيد كه بتواند تاثير پژوهش را در تصميم سازي ها انكار كند؟ به عبارتي تصميم بدون مبناي پژوهش وتحقيق، حركت در تاريكي است كه نتايج شفاف و علمي از اين نوع حركت به دست نخواهد آمد.
امروز صاحب نظران و اندیشمندان دنیا معتقدند جوامعی که پژوهش را جدی می گیرند و برای آن سرمایه گذاری مادی و فکری می کنند، روز به روز شاهد پیشرفت در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی هستند. امروزه داشتن استقلال مالی و بهره مندی از توسعه و پیشرفت اقتصادی، فقط به مدد یاری جستن از پیشرفت های علمی و پژوهشی، شدنی است. از این رو، کشورهای قدرتمند جهان، منابع انسانی و مالی فراوانی را در خدمت بخش پژوهش قرار می دهند.
به نظر مي رود برای خروج فعالیت های پژوهشی کشور از وضعیت غمبار موجود، فعاليت تحقیقاتي باید به بخش خصوصی واگذار شود، تا هزینه مورد نیاز کارهای تحقیقاتی نه از ناحيه ساختار دولتي كه از طريق ساز و كار تاثيرگذاري تحقيقات و فوايدي كه در پي مي آورد، تأمین شود. بدون شك هزینه بالای امور پژوهشی در کشور و دولتی شدن پژوهش، می تواند ضربه بزرگی به فعالیت های علمی و تحقیقاتی وارد سازد.
در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای صنعتي دنیا، دانشگاه ها کارهای تحقیقاتی را دنبال مي كنند. ایجاد فضای اعتماد و مشارکت میان اقتصاد و دانشگاه، كار مهمي در مسیر رونق امور پژوهشی و تحقیقاتي است. در اين مسير بايد رابطه ميان دانشگاه و بازار را در شقوق مختلف گسترش داده و به فعاليت هاي پژوهشي رونق ببخشيم.
سخن پاياني
اگر بگوييم كه يكي از عوامل ركود در كشور و گرفتار شدن در آسیب هاي اجتماعي، بي اطلاعي از نيازها و تقاضاهاي جامعه است، سخن به گزاف نگفته ايم، آن هم در جايي كه مي دانيم توسعه و پيشرفت و كاهش آسيب هاي اجتماعي در يك جامعه نشان از شناختي است كه دست اندكاران و تصميم سازان جامعه از زير پوست جامعه دارند. آنها اين دانستنيها را از طريق پژوهش هاي علمي و نه سفارشي به دست آورده اند. دانستن چنين واقعيتي ضرورت توجه ويژه به پژوهش وتلاش براي شناخت بيشتر از جامعه را صد چندان مي كند.
به هر روي اگر بپذيريم كه فعاليت هاي تحقيقاتي بر مبناي مطالعه دقيق نياز های جامعه به بار مي نشيند آن وقت درخواهيم يافت كه بايد بودجه پژوهشي كشور و تشكيل گروههاي پژوهشي و تحقيقاتي را در صدر بودجه هاي جاري قرار دهيم و مهم تر از آن خود را ملزم و پايبند به نتايج آن بدانيم. به نتايج پژوهشي به عنوان چراغ راه بنگريم كه مسير ما را مشخص مي كند، راه را به ما مي نماياند و افق روشن را براي ما به ارمغان مي آورد.
ما در شهرداري كرج تلاش مي كنيم بر همين سبك و سياق حركت كنيم و تصميماتي بگيريم كه زيربناي تحقيقاتي و پژوهشي داشته باشد.
دکتر اصغر نصیری
شهردار کرج

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =