۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲

«خبرجنوب» نوشت: بازار طلای شیراز از سکه افتاده و خرید و فروش طلاهای دست ساز به حداقل ممکن رسیده است، اتفاقی که رییس اتحادیه طلافروشان این شهر آن را ناشی از افزایش مهارنشدنی قیمتها میداند.

بازار طلاي شيراز با وجود اتمام ماه محرم و صفر، رونقي ندارد و آن گونه كه طلافروشان ميگويند تا فردي مراسم عقد و ازدواجي نداشته باشد و يا همسرش را طلاق نداده باشد، پا به اين بازار نميگذارد. گروه اول مي آيند تا براي چشم روشني طلا بخرند و گروه دوم مي آيند تا با خريد سكه، مهريه همسر سابق خود را بدهند.
محمد حسين مستغني، ریيس اتحاديه طلافروشان شيراز كه بازار طلاي اين شهر را بازاري در اوج ركود ميداند به «خبرجنوب» گفت: در عمده طلافروشيها فقط سكه خريد و فروش ميشود و به دليل از ارزش افتادن طلاي ساخته شده، كمتر كسي اقدام به خريد طلاهاي زينتي ميكند.
وي با اشاره به سود، اجرت ساخت و ماليات بر ارزش افزوده مطالبه شده براي طلا، گفت: اگر كسي يك قطعه طلاي ساخته شده بخرد و چند روز بعد بخواهد آن را بفروشد، بالغ بر يك سوم پولي كه داده را از دست مي دهد كه عمده اين امر به محاسبه ماليات بر ارزش افزوده 9 درصدي بر مي گردد.
مستغني بيان داشت: بارها اعلام كردهايم طلا يك كالاي مصرفي نيست بلكه يك كالاي سرمايهاي است و اگر قرار باشد ماليات بر ارزش افزوده براي آن محاسبه شود؛ فقط بايد اين ماليات بر اجرت ساخت محاسبه شود.
ریيس اتحاديه طلافروشان شيراز با اشاره به جلسه چندي پيش روساي اتحاديههاي شهرستاني و استاني طلافروشان با ریيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، گفت: در جلسه هفته پيش كه در قزوين برگزار شد؛ آقاي محمدي رئيس كميسيون مذكور هم بر اين امر صحه گذاشته و معتقد بود نبايد ماليات بر ارزش افزوده بر كل طلا محاسبه شود و فقط اجرت ساخت بايد مشمول اين ماليات گردد كه خوشبختانه قول مساعد براي پيگيري دغدغه طلافروشان داد، اقدامي كه سود اصلي آن نصيب مردم ميشود و در عين حال بازار طلا هم رونق ميگيرد.
مستغني از ديگر دلايل ركود حاكم بر بازار طلا را افزايش قيمت طلا دانست و افزود: نوسانات دلار بر قيمت طلا تاثير مستقيم دارد و در چند مدت اخير كه دلار افزايش چشمگير داشته، قيمت طلا را به هر گرم 129 هزار تومان رسانده است.
به گفته وي، علاوه بر نرخ دلار، حباب ايجاد شده در اطراف سكه، نيم سكه و ربع سكه هم قيمت اين قطعات طلايي را افزايش داده به گونه اي كه هر سكه هم اكنون حباب 120 هزار توماني دارد.
به گفته اين فعال بازار طلا، قيمت سكه با توجه به نرخ 128 هزار توماني هر گرم طلا بايد نهايتا يك ميليون و 280 هزار تومان باشد، اين در حالي است كه اين نرخ هم اكنون حدود يك ميليون و 400 هزار تومان است.
وي اضافه كرد: همچنين قيمت ربع سكه و نيم سكه نيز حدود 400 هزار تومان و حدود 700 هزار تومان است كه هر دو با حباب رو به روست و حباب ربع سکه 80 هزار تومان و نیم سکه 60 هزار تومان است.
مستغني در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت كارگاه هاي طلاسازي شيراز اشاره كرد و گفت: جايگاه شيراز و فارس كه قطب توليد و صادرات طلاب بود از بين رفته و هيچ وعده و وعيدي براي بهبود اين وضعيت محقق نشده است.
وي بيان داشت: در فارس 25 كارگاه طلاسازي كد توليد دارند كه تنها 2 واحد فعالند و 23 واحد ديگر فعاليت بسيار محدودي دارند و به صورت سفارشي و تكي براي مشتريان خاص طلا ميسازند.
ریيس اتحاديه طلافروشان شيراز با بيان اين كه عمده طلاهاي مصرفي فارس و شيراز از اصفهان، يزد، تهران، مشهد و تبريز وارد ميشود، اضافه كرد: شايد فقط يك درصد النگوهاي موجود در بازار طلاي فارس، ساخت شيراز باشد و مابقي نياز اين بازار از شهرهاي مذكور تامين مي شود.
مستغني بيان داشت: مسئولين وعده زيادي براي فعال شدن كارگاه هاي طلاسازي مي دهند اما موقع عمل به وعده ها كه مي شود همان سنگي كه به پاي ديگران بسته شده، به پاي طلاسازان هم بسته ميشود.
وي اظهار اميدواري كرد با برنامه اي جامع، كارگاه هاي طلاسازي شيراز رونق پيدا كرده و ارزش افزوده و اشتغال ناشي از آن شامل حال همين شهر و استان شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =