«خبرجنوب» نوشت: یک فعال گردشگری استان فارس با اشاره به اجرای کمپین «توالت تمیز» گفت: از مواردی که توریست ها را دچار مشکل می کند؛ استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی نامناسب در مکانهایی مانند مسیرهای بین شهری، اماکن تاریخی و گردشگری مانند قلعهها و آرامگاه ها بود.

به طور حتم شما هم در طول سفرهایی که به اقصی نقاط کشور داشتهاید متوجه نابسامانی های سرویسهای بهداشتی به ویژه توالتهای عمومی شده اید. شاید بارها با خود اندیشه کرده باشید که چگونه با این وضعیت می توان انتظار داشت که گردشگری خارجی توسعه پیدا کند؟ در این میان دغدغه فعالان گردشگری کشور بیش از دیگران است و این مساله را چالشی جدی نه تنها در زمینه گردشگری بلکه در زمینه زیر سؤال بردن میهمان نوازی ایران در جهان می دانند.
یک کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری که پایهگذار کمپین «توالت تمیز» است در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به استقبال مردم از این طرح ظهارداشت: در صنعت گردشگری به دنبال پیدا کردن چالشها و مشکلات بودیم و یکی از مواردی که توریست ها مشکل داشتند و بحث آبروی کشور هم مطرح می شد، استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی نامناسب در مکان های مختلف مانند مسیرهای بینشهری، اماکن تاریخی و گردشگری مانند قلعهها و آرامگاهها بود.
محمد انصاری با 15 سال سابقه در زمینه گردشگری افزود: به علت کثیفی بیش از اندازه توالتهای عمومی، گردشگران خارجی که در یک محل با این مشکل رو به رو میشدند آن را به همه جا تعمیم و اطلاعات خود را در اختیار دیگر گردشگران نیز قرار می دادند.
این فعال گردشگری ادامه داد: حتی شنیدم که برخی از گردشگران خارجی قرص مخصوصی می خورند که در بازدیدها نیاز به دستشویی نداشته باشند و این یک فاجعه و بحث آبروی کشور مدعی میهمان نوازی در میان است؛ در حالی که این مساله یکی از بدیهی ترین اصول میزبانی به حساب می آید. وی که مدیر عاملی یک هتل در استان فارس را بر عهده دارد افزود: این موضوع، یک معضل دوگانه دولتی و فرهنگی بوده و دولتی بودن آن به این دلیل است که بسیاری از اماکن مورد بازدید، تحت نظارت دولت است و حتی تصاویری برای ما ارسال شد که در یک فرودگاه بین المللی نیز دشواری هایی در سرویس بهداشتی وجود دارد که نشان می دهد مسئول این نابسامانی ها تنها میراث فرهنگی نیست و دستگاه های دیگر هم دخیل هستند.
انصاری اضافه کرد: در راستای حل این مشکل و با راه اندازی کمپین «توالت تمیز»، از مردم خواستیم که این مکانها را با عکس و فیلم به اشتراک بگذارند تا شاهد حرکتی برای اصلاح آن ها باشیم و البته با موضوع جالب ارسال عکس از توالت های تمیز از طرف برخی از مجموعه ها رو به رو شدیم که از ما می خواستند تا با نشان دادن کار آن ها، دیگران را به اصلاح امور تشویق کنیم که ما هم استقبال کردیم.
این فعال گردشگری با بیان این که اماکن مدنظر ما، سرویس های بهداشتی بین راهی، سایت های تاریخی و فرهنگی، مراکز تفریحی، هتل ها، رستوران ها، موزه ها، پارک ها و مکان های این چنینی است در مورد راهکار حل این مشکل گفت: همه باید برای رفع این معضل همت کنند و متوجه شدیم که معاونت گردشگری میراث فرهنگی کشور با ارسال نامه ای به دستگاه ها از آن ها خواسته که به صورت جدی به این مساله بپردازند که نشان دهنده عمق مشکل است.
وی در مورد مشکلاتی که در مسیر راه اندازی این کمپین با آن رو به رو شده اند اظهارداشت: کمپین به این دلیل ایجاد شد تا تلنگری به مردم و مسئولان برای بهبود وضعیت سرویس های بهداشتی باشد، برخی از این کار ما ناراحت شدند و تهدید کردند که چرا مجموعه ما به نمایش گذاشته شده است که ضمن عذرخواهی، به آنان اعلام کردیم که کار را ادامه می دهیم زیرا به دنبال حفظ آبروی ایرانی هستیم و به این کار تنها به عنوان عاملی برای جذب توریست نگاه نمی کنیم.
انصاری گفت: از رسانه ها انتظار داریم که به این کمپین بپیوندند و برای همگانی کردن آن تلاش کنند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =