به میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ خوش بین نیستم

یکی از سیاست های اصولی رژیم صهیونیستی ایجاد شکاف میان کشورهای مسلمان و تضعیف روابط ایران با کشورهای منطقه است.رسانه های این رژیم با کمک رسانه های همسو در غرب نقش اول را در این رابطه ایفا می کنند وبا انتشار اخبار هدفمند سعی در خدشه دار کردن مناسبات تهران و باکو دارند. در سال‌های اخیر و در سایه تقویت ارتباطات میان مسئولین و افزایش گفت وگوها و تعاملات رسانه‌ای، اغلب مقامات و رسانه های دو کشور با ترفندهای رژیم صهیونیستی آشنا شده واجازه نداده‌اند، اهداف اسرائیل تحقق یابد.

محسن پاک آئین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با بیان اینکه روند تبادل زندانیان بین تهران و باکو در آینده نیز ادامه خواهد یافت گفت: فصل جدیدی در روابط ایران و آذربایجان آغاز شده و دلیل این امر اراده رهبران دو کشور بر توسعه مناسبات است و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در باکو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از تلاش‌های انجام شده و برگزاری کمیسیون مشترک مرزی در باکو، کلیه موارد مورد اختلاف در حوزه مرزی حل و فصل شده خاطرنشان کرد: در بیش از یک سال گذشته حتی یک مورد هم درگیری مرزی نداشته و بر عکس شاهد احترام مرزبانان دو کشور نسبت به یکدیگر بوده‌ایم.

دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان در داووس نقطه عطف روابط بود

پاک آئین در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فعلی روابط سیاسی بین تهران و باکو افزود: خوشبختانه تقویت ارتباطات و تبادل سفرها در سال گذشته، در اجلاس داووس نتیجه داد و دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه این اجلاس، به نقطه عطفی در مناسبات فیمابین تبدیل شد و سفر آقای الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و همچنین سفر وزرای دفاع و حوادث غیرمترقبه این کشور به تهران، فصل جدیدی در روابط ایجاد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: اراده رهبران دو کشور بر توسعه مناسبات استوار شده،اسناد خوبی در تهران امضا شد و بعد از ماه مبارک رمضان انشالله شاهد برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در باکو خواهیم بود که این اتفاق ها حکایت از وضعیت مطلوب روابط دارد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دنبال خدشه‌دار کردن روابط تهران و باکو هستند

وی در ادامه درباره نقش رژیم صهیونیستی در ایجاد خلل جهت عدم گسترش روابط ایران و آذربایجان بیان داشت: بلاتردید یکی از سیاست های اصولی رژیم صهیونیستی ایجاد شکاف میان کشورهای مسلمان و تضعیف روابط ایران با کشورهای منطقه است.رسانه های این رژیم با کمک رسانه های همسو در غرب نقش اول را در این رابطه ایفا می کنند وبا انتشار اخبار هدفمند سعی در خدشه دار کردن مناسبات تهران و باکو دارند.

پاک آئین افزود: در سال‌های اخیر و در سایه تقویت ارتباطات میان مسئولین و افزایش گفت وگوها و تعاملات رسانه‌ای، اغلب مقامات و رسانه های دو کشور با ترفندهای رژیم صهیونیستی آشنا شده واجازه نداده‌اند، اهداف اسرائیل تحقق یابد.

وی به سیاست محافل غربی درباره بزرگ نمایی روابط آذربایجان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سیاست محافل غربی این است که روابط آذربایجان با اسرائیل را چنان بزرگ جلوه دهند که این امر سبب خروج اسرائیل از انزوا و تضعیف جایگاه و قدرت کشورهای مسلمان در جمهوری آذربایجان شود. رژیم صهیونیستی قصد دارد با بزرگنمائی روابط خود با کشورهای مسلمان،مشکل فلسطین را یک موضوع عربی-اسرائیلی القا کرده و جهان اسلام را از موضوع فلسطین جدا نماید. به همین دلیل روابط این رژیم با کشورهای مسلمان نمی‌تواند استراتژیک باشد و همواره در معرض شکنندگی است،چرا که این رژیم سرزمین های مسلمانان را اشغال کرده و جنایات آنها در فلسطین اشغالی در جوامع اسلامی فراموش نمی شود.

سفر آینده نزدیک رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران به باکو

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در خصوص سفر آینده نزدیک رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به آذربایجان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور محترم و وزیر امور خارجه عزیر کشورمان از سوی همتاهای آذری برای سفر به باکو رسما دعوت شده اند و انشاءلله در زمانی که مناسب بدانند به جمهوری آذربایجان سفر خواهند کرد.

پاک آئین درباره آخرین وضعیت زندانیان ایرانی محبوس در آذربایجان و بازگشت آنان بر طبق قرارداد امضا شده استرارداد مجرمین بین تهران و باکو بیان کرد: بین تهران و باکو قرار داد استرداد مجرمین، تبادل زندانیان و معاضدت‌های قضائی منعقده شده و خوشبختانه همسو با توسعه مناسبات فیمابین، موضوع تبادل زندانیان نیز سرعت گرفته و در هفته های گذشته چند مورد تبادل زندانیان داشتیم و انشاءلله در آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.

شاهد احترام مرزبانان دو کشور به هم هستیم

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مرزی ایجاد شده بین تهران و باکو گفت: بحمدالله به دنبال تلاش های انجام شده و برگزاری کمیسیون مشترک مرزی در باکو، کلیه موارد مورد اختلاف در حوزه مرزی حل و فصل شده و در بیش از یک سال گذشته حتی یک مورد هم درگیری مرزی نداشته و بر عکس شاهد احترام مرزبانان دو کشور نسبت به یکدیگر بوده ایم.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان به وضعیت و موقعیت شیعیان و آزادی های دینی در آذربایجان اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که اسلام به عنوان یک باور فرهنگی در جمهوری آذربایجان به سرعت رو به رشد است. تعداد افراد نمازگزار بخصوص در سطح جوانان افزایش یافته و حضور مردم در مراسم مذهبی بیشتر شده است،علاقمندان به حجاب بیشتر شده،انجام منکرات مثل نوشیدن مشروب یا قمار نسبت به گذشته کمتر شده و علاقمندی به منابع اصیل دینی بخصوص قرآن کریم و در مجموع تمایلات دینی و تلاش مردم بخصوص جوانان برای ارتقای دانسته های دینی بیشتر شده است. رفتار اجتماعی مردم جمهوری آذربایجان در مناسبت های مختلف اسلامی نیز نشانه خوبی از توجه به دین در جمهوری آذربایجان می باشد، حضور در مساجد و اماکن مذهبی و زیارتی، برگزاری مراسم مذهبی در اعیاد و وفیات اسلامی رشد داشته و بخصوص حضور در مراسم عزاداری حسینی(ع) برجسته است.

باید ترفندهای مختلف ایجاد سوءتفاهم بین ایران و آذربایجان خنثی شود

وی در ادامه افزود: تحولات مذهبی و اجتماعی ، شامل اکثریت جامعه جمهوری آذربایجان نیست و اکثریت مردم به دلیل بیش از هفتاد سال دوری از دین، اگر چه مخالف دین نیستند اما رویکرد مذهبی هم ندارند.در مورد ممنوعیت کتب، تا جائی که ما تحقیق کردیم و از کمیته دینی هم پرسیدیم،خبر ممنوعیت کتب مذهبی صحت نداشته و شاهد این امر، انتشار پنجاه هزار نسخه کتاب آئین وهابیت نوشته آیت الله سبحانی توسط اداره مسلمانان قفقاز و با مجوز کمیته دینی در ماه های اخیر بوده است.

پاک آئین در ادامه این مصاحبه به موانع توسعه روابط ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: من مانع جدی بر سر راه توسعه مناسبات دو کشور نمی بینم،البته همانگونه که گفتم عناصر ثالث نظیر لابی صهیونیسم و گروه های قوم‌گرا که البته جایگاه مهمی در جمهوری آذربایجان هم ندارند،به دنبال فرصت برای ایجاد سوء تفاهم بین دو کشور هستند که هوشیاری مسئولین و رسانه‌های مستقل دو کشور و شناخت ترفندهای آنان موجب خنثی شدن این ترفندها خواهد شد.

جنبش عدم تعهد می‌تواند بحران قره باغ را حل و فصل نماید

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان به آخرین وضعیت بحران قره باغ اشاره کرد و بحث های مطرح شده در خصوص میانجیگری مجدد دول خارجی در بحران قره باغ را تایید کرد و افزود: اخیرا بحث میانجیگری دول خارجی و فعال سازی گروه مینسک مجددا مطرح شده که من چندان به این تلاش‌ها خوش بین نیستم. با توجه به فقدان انگیزه در گروه مینسک برای حل مناقشه قره باغ طی بیست سال اخیر، ما فکر می کنیم وزن سیاسی ایران در منطقه و ظرفیت ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد می تواند برای استقرار صلح در منطقه و جلوگیری از وقوع جنگ در رابطه با مناقشه قره باغ موثر باشد. اعتقاد من این است که با تهیه یک طرح کلان و نقشه راه با توجه به شرایط مناقشه و اختلافات اساسی طرفین درگیر می توان با انعطاف، حوصله و چانه‎زنی و استفاده از قوه ابتکار و خلاقیت میانجیگرایانه، به حل و فصل مناقشه کمک کرد.

محسن پاک آئین در پاسخ به سوالی درباره نگاه دولتمردان آذربایجانی به رژیم حقوقی دریای خزر به خصوص در آستانه اجلاس شهریور بندر آُستاراخانه روسیه که روسای کشورهای حاشیه دریای خزر در آن شرکت خواهند کرد گفت: در رابطه با دریای خزر یک کنوانسیون متشکل از نمایندگان پنج کشور برای تعیین رژیم حقوقی و رفع نگرانی هائی نظیر محیط زیست تشکیل شده که بطور مستمر جلسه دارند و راهکارهای لازم را اتخاذ می کنند. دولت باکو هم در چارچوب سیاست‌های خود با مقامات کشورهای ساحلی خزر رایزنی مستمر دارد. ما امیدواریم در اجلاس آستارا خان قدم‌های بیشتری برای تعیین رژیم حقوقی برداشته شود.

فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی بهترین راه حل برای توسعه روابط است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به ارزیابی‌اش از تبادلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بین تهران و باکو اشاره و خاطرنشان کرد: زمینه ها و استعدادهای موجود دو کشور برای گسترش و ارتقای مناسبات دو جانبه فراوان است. وجود منابع غنی نفت و گاز در دو کشور از جمله فرصت های همکاری دوجانبه است. در مجموع در سه حوزه تجارت، انرژی و ترانزیت می توان شاهد همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بود. در این ارتباط، فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی می تواند بهترین راه حل برای توسعه روابط محسوب شود . در زمینه فرهنگی و اجتماعی پیوندهای ما بسیار ریشه دار و مستحکم است و حتی برخی فراز و فرودها در روابط ، تاثیری بر پیوندهای مذهبی و فرهنگی دو ملت مسلمان نداشته است. اشتراک های فرهنگی دو ملت در زمینه آیین‌هایی چون نوروز، شعر، موسیقی، ادبیات، تاریخ بر همبستگی دو جانبه افزوده و می‌بایست برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه ریزی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از قابلیت ها و ظرفیت های زیادی برای گسترش روابط برخوردار هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930227000175

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    16 6
    من موندم ما با اسرائیل بابت اشغال کشور سنی فلسطین دشمنیم ولی با ارمنستان که 20 در صد خاک کشور مسلمان و شیعه آذربایجان رو اشغال کرده و هزاران نفر رو به طرز وحشیانه کشته روابط مسالمت امیز داریم و حتی گاز ارزان قیمت براشون ترانسفر میکنیم خواهشا اگه جواب منطقی دارید بگویید
  • ایوب A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 8
    همه مسلمانان مثل ما با اسرائیل بابت اشغال کشور فلسطین دشمن هستند.ما آذری ها هم با اسرائیل و هم با ارمنستان دشمنیم.ولی ایران گاز ارزان به ارمنستان نمی ده و همیشه در کنار آذری ها بوده و حتی در جنگ قره باغ شهید داده است.
  • نوگل A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 10
    رژیم صهیونیستی یک رژیم اشعالگر و تحمیلی است که پیشینه تاریخی در منطقه ندارد و توسط قدرتهای بزرگ به ملتهای منطقه تحمیل شده است و این در حالی است که وجود دولت ارمنستان ریشه در تاریخ دارد و حدود 70 سال خود این دولت تحت ظلم اتحاد جماهیر شوروی بوده است.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      1 0
      انگار دشمنی با آذربایجان ذهنیات شما نسبت به ارامنه افراطی را اشتباه شکل داده است. ارامنه هم مثل هولوکاست می خواهند ادعایی را در سطج جهانی مطرح کنند. هر چند به اندازه بهودی ها نفوذ ندارند و بیشتر به ایزار دست تبدیل می شوند. می خواهند مثل آنها در خاک مسلمین ارمنستان بزرگ شکل دهند. که شامل قسمت هایی از آذربایجان، ایران و البته بیشتر ترکیه می شود. مطمئن باشید اگر توانش را داشتند جنگ صلیبی یا به قول خودشان خاچاطوری راه می انداختند. اگر حس ایرانیت ایرانیان آنها را نسبت به ارامنه خوش بین کرده باشد، اشتباهات جبران ناپذیر بیشتر خواهد شد.
  • گرگین A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 10
    اکثر یهودیان موجود در سرزمینهای اشغالی از کشورهای دیگر به خصوص اروپای شرقی و شوروی سابق به این منطقه آورده شده اند ، در حالی که ارمنی ها از قدیم در مناطقی از قره باغ حضور داشتند. بحث قره باغ ریشه در تاریخ این منطقه دارد و مشکلی است که توسط رهبران شوروی پایه گذاری شده است و مردم ارمنستان در ایجاد آن دخالتی نداشته اند و خود قربانی کشتارهای وسیعی چه از طرف روسها و ترکهای عثمانی شده اند.
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      0 0
      ارامنه، تا زمان اتزارها و جنگ اول جهانی و حتی کمونیسم ، اقلیت منطقه ای بوده اند که اکنون کشورشان است. تا قرن نوزدهم 75 درصد جمعیت ایروان مسلمان بوده اند. تزارها به دلیل حمایت از ارمنیان مسیحی در مقابل ترک های مسلمان ترکیب جمعیت را به نفع مسیحیان تغییر دادند و این سیاست تا 1988 ادامه داشت تا اینکه در این سال همه مسلمانان که اکنون اقلیت بودند احراج شدند.
  • بیطرف A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 5
    اسرائیل ، دشمن همه مسلمانان در جهان است و نه تنها ایران و ج.ا.ا بخاطر حمایت از مسلمانان و کشورهای اسلامی با این رژیم رابطه ندارد و این در حالی است که ایران در زمان رژیم طاغوت بهترین روابط را با این رژیم داشته که بخاطر اسلام و دفاع از حقوق مسلمانان این روابط را قطع کرده است و از منافع بلند خود در این زمینه چشم پوشی کرده است و تاکنون نیز هزینه های زیادی برای این حمایت معنوی و مالی پرداخت کرده است.
  • رضائی A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 6
    رژیم اشغالگر قدس در روابط اش با آذربایجان بجای اینکه دوست دولت و ملت آذربایجان باشد دشمن آنان است و بصورت پنهانی در حال لانه سازی و جاپاسازی است که این مسئله در دراز مدت امنیت ملی آذربایجان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • بیرنگ A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    6 7
    ارمنستان حاضر به مذاکره و پس دادن 7 منطقه اشغالی اطراف منطقه قره باغ می باشد ، اما دولت غاصب اسراییل به هیچ عنوان حاضر به پس دادن یک وجب از خاک کشورهای اسلامی نیست.
  • آذری A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    3 10
    مسئله اشغالگری قره باغ در حدود کمتر از 20 سال است که اتفاق افتاده است و کل جنگ اتفاق افتاده در این منطقه نزدیک به 4 سال بوده و کل درگیریها و خونریزیها در کل 4 سال بوده که تقریباً یک جنگ برابر و کلاسیک بوده ، اما اسراییل غاصب 62 سال است که اقدام به اشغالگری و کشتار بی رحمانه مردم فلسطین و لبنان می کند و این در حالی است که ارمنستان فقط با آذربایجان اختلاف دارد.
  • مصطفی A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    6 9
    ایران در ابتدا و هنگام جنگ قره باغ اقدام پذیرش آواره گان آذری و کمک های نظامی و مالی به این کشور کرد ، اما متاسفانه مقامات آذربایجان در آن زمان بجای اینکه تمام وقت خود را صرف جنگ با ارمنستان بکنند صرف تبلیغات و فعالیتهای پان آذریسم و پان ترکسیم کردند و نقاط ضعف خود را سعی کردند با این گونه اقدامات پوشش دهند و فلش دشمنی خود را به سمت ایران کردند.
  • امیدوار A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    7 3
    به امید آزادی همه سرزمینهای اسلامی از دست غاصبان قره باغ ، عراق ، افغانستان ، فلسطین ، لبنان ، سوریه و قدس مقدس
  • سرکیس A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    4 9
    حتی با صرف میلیاردها دلار نیز ارتش جمهوری آذربایجان به سطح قابل قبولی نخواهد رسید. آذری ها عوامل اصلی یعنی انگیزه و آرزو را فراموش کرده اند. ارتش قدرتمند نه تنها با بودجه نظامی بلکه در درجه نخست با روحیه و اراده قوی ساخته می شود
  • قادری A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    5 2
    مقامات جمهوری آذربایجان به ایران قول داده‌اند که به هیچ وجه حضور رژیم صهیونیستی در باکو موجب این نخواهد شد که اقدام سویی از جانب این رژیم علیه ایران صورت بگیرد و در واقع خاک آذربایجان محلی برای تعرض به کشورهای همسایه نخواهد بود.آیا می شود به این قول اعتماد کرد؟
  • ایرانی مقیم اذربایجان A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    8 2
    دستگاه‌های تبلیغاتی رژیم صهیونیستی هم روابط خود را با کشورهای اسلامی از جمله جمهوری آذربایجان بزرگنمایی می‌کنند. آن میزانی که تبلیغ می‌شود و گفته می‌شود اسراییل در آذربایجان نفوذ دارد، نیست. روابط آنها معمولی است.