۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
کشاورزان «اَرهان» منتظر باران اعتبارات

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ «اَرهان» همسایه عمید آباد است؛ روستایی که جمعیتش افزایش نیافته و تقریبا ثابت به نظر می‌رسد.

هرچند گاز و آب و برق نصیب مردمانش شده است، اما به دلیل کافی نبودن آب زراعی اغلب کشاورزان بیکار شده و مهاجرت کرده‌اند. از طرفی به دلیل مناسب نبودن زمینه اشتغال مهاجرت معکوس به این روستا هیچ وقت صورت نمی‌گیرد.
با این اوصاف عده‌ای هم در روستا مانده، زندگی خود را می‌گذرانند و منتظر روزهای خوب هستند؛ روزهایی که دیگر لوله‌های فرسوده آب روستا دچار خرابی نشود و آب آشامیدنی روی زمین جاری نشود؛ روزی که جوانان به دلیل نبود شغل روستا را به مقصد دیگر شهرها برای کار ترک نکنند و اَرهان جایی همیشگی برای دختران، پسران، فرزندان و نوه‌ها باشد.
دهیار اَرهان فاصله روستا از عمید آباد را 9 کیلومتر می‌داند و می‌گوید: فاصله عمید آباد تا زنجان نیز 55 کیلومتر است و اگر قرار باشد مردم از روستا به زنجان در حرکت باشند باید به سمت عمیدآباد حرکت کرده و از طریق جاده ترانزیت به ابهر و در نهایت به زنجان برسند که هزینه طی این مسیر بالغ بر 12 هزار تومان می‌شود.
راه روستا آسفالت مناسبی دارد، «محمد رجبی» با بیان این مطلب اضافه می‌کند: سال گذشته روکش آسفالت مسیر روستا از نو ریخته شد.
وی می‌گوید: جمعیت روستا از سال 80 تاکنون چندان تغییر نکرده و عددی میان هزار و 200 تا هزار و 250 نفر را نشان می‌دهد.
وی با بیان این‌که عمده مردم دامدار یا کشاورز و برخی دیگر نیز به کارهای فصلی مانند کارگری مشغول هستند، اظهار می‌کند: کشاورزان عمدتا محصولات دیمی همچون گندم و جو کاشت و برداشت می‌کنند. امسال نیز با توجه به سرمازدگی‌هایی که اتفاق افتاده به نظر می‌رسد کشاورزان در روستا نه تنها سودی نداشته باشند بلکه با توجه به هزینه‌هایی که برای خرید بذر و کاشت و برداشت داشته‌اند بخشی از هزینه‌هایشان هدر رفته باشد.

نبود آب زراعی
نبود آب زراعی کافی امان کشاورزان را بریده است؛ این جمله را می‌توان از حرف‌های دهیار ارهان فهمید؛ هیچ چاه عمیقی در روستا نداریم بلکه تنها قنات و رودخانه‌های فصلی به کمک کشاورزان می‌آیند. وی اضافه می‌کند: با این وجود روستا به یک کانال کشی 7 کیلومتری نیاز دارد تا قدری از مشکلات کشاورزان در حوزه کم آبی برطرف شود که 4 کیلومتر از این مسیر کانال کشی شده و هنوز 3 کیلومتر آن نیمه کاره مانده است.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون به دلیل نبود اعتبارات کافی در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است و با این‌که چند سال قبل نیز مردم مبلغی حدود 7 میلیون تومان پرداخت کردند تا این پروژه سریع‌تر به نتیجه برسد اما کمبود اعتبارات نتیجه‌ای نداشت.
رجبی با اشاره به این‌که درخواست ساخت سد خاکی برای روستا یکی از راه‌های برون رفت از معضل کم آبی بود، می‌افزاید: هرچند در مراحل اولیه ساخت این سد موافقت‌ها را کسب کرده ایم اما نبود اعتبار سد راه رسیدن به درخواستمان شد.
دهیار ارهان عمده جمعیت روستا را جوان می‌داند و می‌گوید: نبود شغل برای جوانان مهم‌ترین معضل روستاست چرا که منجر به حرکت این قشر به سمت ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد می‌شود. این مشکلات که گریبانگیر مردم روستا است باعث شده روستاییان بیشتر به مهاجرت روی آورند و کسی برای بازگشت به روستا با عنوان مهاجرت معکوس علاقه‌ای نشان ندهد.
وی اعلام کرد: افرادی که روستا را به مقصد دیگر شهرها ترک کرده‌اند اغلب در حاشیه شهرها ساکن شده‌اند.

ارهان آب، برق و گاز دارد
دهیار ارهان از بهره‌مندی مردم روستا از امکاناتی چون آب، برق و گاز سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند: هرچند روستا از امکانات ذکر شده برخوردار است و سال‌هاست از امکانات مهمی همچون گاز استفاده می‌کند اما در مواردی مانند لوله‌کشی‌های آب به دلیل فرسودگی‌ها و ساخت و سازهای نامناسب در مضیقه است. می‌گوید: مدت هاست آب آشامیدنی مردم روی زمین جاری می‌شود که این موضوع با بحران آب موجود منافات دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر تعویض لوله‌های فرسوده از سوی مسئولان مربوطه عملیاتی شود.
وی با بیان این‌که 70 درصد منازل روستا مقاوم سازی شده و آجری محسوب می‌شوند، می‌گوید: 30 درصد باقی مانده بافت قدیمی دارند و از آنجایی که دیگر خبری از وام‌هایی با شرایط مناسب برای روستاییان نیست و روستاییان از عهده وام‌های کنونی برنمی‌آیند بهسازی در ساخت‌سازها ادامه ندارد.
وی از مناسب نبودن آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند: امیدواریم در راستای تسهیل ارتباط مردم روستا با سایر نقاط استان اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود.
رجبی تأکید می‌کند: از طرفی نبود امکانات تفریحی و ورزشی برای مردم نیز از دیگر مشکلاتی است که به نظر می‌رسد باید در این حوزه‌ها برای پاسخگویی به نیاز مردم چاره اندیشی شود.

طرح هادی روستا
«محمد رجبی» دهیار اَرهان می‌گوید: طرح هادی روستا در یک مرحله انجام شده و یک خیابان طویل در روستا آسفالت ریزی شده و جدول‌گذاری هم در بخشی از روستا انجام شده است. اما مابقی اقدامات عمرانی توسط دهیاری انجام شده که امسال فعلا اعتباری برای ادامه طرح هادی در نظر گرفته نشده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =