۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

گویند که مرغداری زیرک و فرصت طلب پس از دیدن افزایش قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر به میان مرغان رفته و با زدن گردن یکی از مرغان کم کار، به سایر مرغان هشدار می دهد که اگر از فردا کمتر از سه تخم بگذارید، به سرنوشت مرغ کم کار نگون بخت دچار خواهید شد.

روز بعد مرغدار به مرغداری می رود و می بیند که تهدیدش کارساز بوده است و همه مرغان سه تخم گذاشته اند به جز یکی از آنها. مرغدار خشمگین می شود و مرغ تک تخم را برای گردن زدن از میان جمعیت خارج می کند و با یادآوری این نکته که مرغی که کم کار می کند باید بمیرد، دست به چاقو می شود. مرغ پریشان به التماس می افتد و گریه کنان فریاد می زند که "قربانت گردم؛ گردن من را نزنید. من یک خروسم و بیش از این در توانم نبود."

داستان باروری ابرها در مملکت ما هم مثل اجبار یک خروس به تخم گذاری است. ابر بدون رطوبت بارور نمی شود! انسان عاقل به جای هزینه کردن برای تخم گذاری خروس، نیاز خود به تخم مرغ را کم می کند.

باروری ابرها سالهای سال موضوع بحث محافل علمی بوده است و آثار آن به طور قطعی اثبات نشده است. اما آنچه می دانیم به ما می گوید که حتی اگر باران زایی با این روش ممکن باشد، حجم بارش تولید شده بسیار محدود است و اگر این روش کارساز و گره گشا بود، مشتری اصلی آن کشورهای پیشرفته بودند، نه کشورهای در حال توسعه.

بهتر است به جای التماس به ابر بی بار و اتکا به راه حل های هیجانی و کوتاه مدت، بر کاهش مصرف و نیاز آبی کشور تمرکز کنیم.

مهم نیست چقدر پولدار و پرزور باشیم. خروس هیچگاه برایمان سه تخم مرغ نمی گذارد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    0 2
    هه هه هه خندیدم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    0 0
    تنها نکته ای که تو این نوشته جای تعجب داشت اون عبارت «ابر بدون رطوبت بارور نمی شود» بود. نمی دانم نویسنده منظور خاصی داشته و من متوجه نشدم یا اصلا نمی داند که ابر اساسا رطوبت و بخار آب است و این نابروری اش بدون رطوبت از آن حرفهاست که هر خروس تخم نگذاری را به تخم گذاری وادار می کند. توده های ابری مرطوب معمولا علاوه بر سرما نیاز به ذرات معلقی دارند که هسته قطرات باران را تشکیل داده و در نهایت تحت تأثیر جاذبه زمین به بارش منتهی شود.
  • بارندگی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    1 0
    باروری ابر در یزد سابقه طویل داره و مردم روستایی شیرکوه معتقدن موجب کاهش بارش میشه.اظهارات رییس این مرکز اکثر ضدونقیض و غیرمنطقیست.اما صادقانه میگن هدف ما در یزد تعدیل آب و هوا نیز هست که راست میگن میگن ابرها را روی قله شیرکوه بارور میکنیم .خب واضحه با اینکار بارش حاشیه شیرکوه کاهش میابد و بارش شهرهای کویری اطراف به نسبت افزایش.به نوعی بارش تقسیم میشه .آمار هم موید این ماجراست
  • باران A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    0 0
    احسنت خبرانلاین باروری ابر در یزد سابقه طویل داره و مردم روستایی شیرکوه معتقدن موجب کاهش بارش میشه.اظهارات رییس این مرکز اکثر ضدونقیض و غیرمنطقیست.اما صادقانه میگن هدف ما در یزد تعدیل آب و هوا نیز هست که راست میگن میگن ابرها را روی قله شیرکوه بارور میکنیم .خب واضحه با اینکار بارش حاشیه شیرکوه کاهش میابد و بارش شهرهای کویری اطراف به نسبت افزایش.به نوعی بارش تقسیم میشه آمار هم موید این ماجراست.