پروژه «ایرانوم» که امروز افتتاح شد، ژن‌های اقوام ایرانی را برای چه می‌خواهد؟

اولین پروژه ملی و منطقه‌ای پایگاه اطلاعاتی جامع ژنتیک اقوام ایرانی (ایرانوم) با حضور وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین، پروژه کشوری "ایرانوم" که به همت مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اجرایی شده است، امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور و دکتر هاشمی وزیر بهداشت و دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افتتاح شد.

فاز اول این پروژه به عنوان پایگاه جمعیتی ژنوم جمعیتی کشور به آدرس www.iranom.ir در دسترس محققان قرار گرفته است.

این پایگاه شامل داده‌های مربوط به ژنوم ۸۰۰ فرد سالم با ویژگی‌های مشخص از ۸ قوم ایرانی "فارس"، "آذری"، "کرد"، "ترکمن"، "لر"، "بلوچ"، "عرب" و "جزایر خلیج فارس" است که هر کدام از یکصد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آنها بدون نام و مشخصات فردی و به صورت کدگذاری شده در این پایگاه ثبت شده است.

اطلاعات ثبت شده در این پایگاه ملاک مقایسه تغییرات ژنتیکی افراد در جمعیت‌های مختلف کشور است تا با مطالعه و مقایسه آنها به سرعت به راه‌های پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیک پی ببریم.

در گذشته امکانات محدود مراکز تحقیقاتی و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌ها در کشور اجازه تشخیص سریع بیماری‌های ژنتیکی را نمی‌داد؛ ولی اکنون با استفاده از این تکنولوژی جدید قدرت تشخیص در بیماری‌های ژنتیک افزایش یافته است.

برای دستیابی به یک تغییر بیماری‌زا در یک ژن از میان ژنوم انسانی نیاز به وجود اطلاعات ژنوم جمعیتی خاص کشور خود را داریم تا از بین تغییرات، تغییری را کشف کنیم که سبب بیماری در فرد شده است. از این رو اطلاعات و داده‌های ژنوم جمعیتی در پایگاه جمعیتی در پایگاه ایرانوم، زیرساخت‌های مطالعاتی را فراهم کرده است.

در انتقال این تکنولوژی به رغم همه محدودیت‌ها و موانع بین‌المللی در اثر تحریم‌ها، بهترین تکنولوژی به‌روز دنیا به لحاظ تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز با کمترین هزینه حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وارد کشور شد.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =