تسنیم نوشت: یک کارشناس بهداشت مواد غذایی به مشکلات کم‌خونی‌ در ۳ گروه از مردم جامعه به‌همراه توصیه‌های غذایی مفید پرداخت.

حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی اظهار کرد: یکی از شایعترین انواع کم‌خونی، ناشی از فقر آهن است و چنانچه برای ساخت گلبول‌های قرمز خون آهن به‌مقدار کافی در دسترس بدن نباشد، بدن از ذخایر آهن خود استفاده می‌کند و زمانی که کمبود آهن ادامه پیدا کند و ذخایر آهن بدن هم تمام شود کم‌خونی ناشی از فقر آهن به‌وجود می‌آید.

عبدالعزیزی با بیان اینکه آهن در غذاهای حیوانی و نباتی به‌مقادیر متفاوت وجود دارد، افزود: اما این میزان در انواع مختلف غذا، برحسب شرایط گوناگون فرق می‌کند مثلاً در سبزی و میوه‌ها بر حسب اینکه نوع آب و خاک از آهن غنی باشد یا نباشد مقدار آهن آن تفاوت می‌کند.

این کارشناس گفت: در سبزی‌ها، میوه‌های خشک، دانه‌های نباتی نظیر پسته و گردو و همچنین در غذاهای حیوانی از همه بیشتر در جگر، انواع گوشت، تخم‌مرغ و غیره نیز آهن زیادی یافت می‌شود.

عبدالعزیزی با اشاره به اینکه کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کم خونی‌ها در نفاط مختلف جهان از جمله ایران است، تصریح کرد: این نوع کم‌خونی‌ها در زن‌های باردار، شیرده و اطفال شیرخوار بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

کارشناس بهداشت مواد غذایی همچنین گفت: در زن‌های باردار صرف‌نظر از ازدیاد حجم خون و رقت آن که نیاز بیشتری به آهن دارد، اما در موقع زایمان 300 تا 400 میلی‌گرم آهن همراه نوزاد و حدود 350 میلی‌گرم همراه جفت و خونریزی‌های همراه زایمان که جمعاً 750 میلی‌گرم است دفع می‌شود.

عبدالعزیزی تأکید کرد: در برخی کشورها به‌عنوان پیشگیری از بروز آنمی‌های ناشی از فقر آهن، مقداری آهن به نان و شکر اضافه می‌کنند که در این‌گونه موارد زنان باردار باید از غذاهای غنی‌شده با آهن بیشتر استفاده کنند.

این کارشناس در پایان توصیه کرد: در کشورمان که غذاهای غنی‌شده با آهن وجود ندارد بهترین غذاهایی که می‌توان به مادران پیشنهاد کرد که بیشتر از معمول مصرف کنند جگر، گوشت، تخم‌مرغ، و مغزها از قبیل گردو، بادام، پسته، سبزهای خشک و تازه و غلات است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =