چند روزی است نظرات نابخردانه برخی در قالب فرمایشات علمی شنیده می‌شود که جای تاسف دارد بخصوص در این ایام که با توجه به تعداد زیاد زلزله‌ها باید مسئولان و کارشناسان تمرکز خود را داشته باشند. اما این نقد هم گفتنش سخت است هم نگفتنش!

سخت است برای اینکه ممکن است همکاری یا عزیزی دلخور شود و نگفتنش ممکن است میلیاردها هزینه بی خودی برای کشور و بدتر از ان ذهن مسولین و مردم را در گیر موارد بی ربط نماید بجای اولویت در کارهای فوری و مهم!

چندی پیش متنی در خصوص «اندر حکایت کارشناسان ارشد زلزله» در یکی از روزنامه های داخلی نوشتم، جای بسی تاسف است که این نوع کارشناسی ها و جوسازی های غیر علمی و بزرگنمایی برای جلب نظر امروز و در این اوضاع دل‌نگرانی مردم آفتی شده است که هم جامعه را بهم زده، هم ارکان تصمیم گیرنده و هم مشکل ساز برای متخصصان واقعی شده!

بالای ٩٠ درصد زمین لغزه ها در اثر بارش های سنگین و اشباع شدن یک توده یا بلوک خاک شده و ناپایداری حاصله، اتفاق می‌افتند. حدود ۱۰ درصد بقیه زمین لغزش‌ها را برای زلزله ها فرض کردم. به هرحال با توجه به زلزله سنگین کرمانشاه و مسلما پهنه کوهستانی منطقه حتما زمین لغزش‌هایی در محدوده های مستعد رخ داده و با توجه به بارندگی های اخیر این جابجایی ها و اتفاقات در درون خاک از هر نوع می تواند رخ داده و دهد و رگه هایی را روی توده خاک اعم از افقی یا عمودی یا هر شکلی ایجاد کند و بسیار طبیعی است.

یک ظرف سیمان هم درست کنید و تکان دهید جابجایی ها را روی سطح و حباب های خروجی را با صدای خاص خود می‌توانید مشاهده کنید! حال اینکه اینها غیر عادی است یا صدای غرش خاصی است یک خیال پردازی غیرحرفه‌ای است، و همانطور که دیدم عملا بعد از گذشت روزهای متمادی هیچ اتفاق خاصی رخ نداد.

امیدوارم افرادی که خود را دارای صلاحیت برای بیان حرفهای بزرگ می دانند و دستور تخیله روستا یا منطقه ای را در ذهن خود دارند فقط همان کارشناسی انجام دهند و کارشناسی ارشد کنند! یعنی فقط بگویند و بروند و زمین و زمان را بهم نریزند. مسلما مانیتور کردن این‌گونه مسایل بسیار کار پسندیده ای است که باید بموازت انجام بگیرد و در صورت مشاهده علمی پدیده خاصی سپس بیان شود تا قبل از داده های دستگاهی!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 2
    بسیار عالی.
  • بی نام GB ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 1
    من از شهرری هستم و امشب یکم بهمن حد فاصل ساعت ۲۱ تا ۲۳ چندین و چند بار صدای غرش زمین رو شنیدم چون طبقه زیرزمین بودم. بعضیهاش به حدی بود که شیشه های درب ورودی به حیاط منزل لرزه می افتاد تا جایی که فکر میکردم زمین لرزه میخواد رخ بده. اهل فن دلیل این موضوع چیست؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    1 2
    یک ظرف سیمان هم درست کنید و تکان دهید جابجایی ها را روی سطح و حباب های خروجی را با صدای خاص خود می‌توانید مشاهده کنید صدا مشاهده میشه آیا؟؟؟
    • فردوس A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
      2 0
      مشاهدات در علم شامل هر چه كه ميبينيد و ميشنويد و يا استخراج و يا استتنتاج مي كنيد ميشود
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    0 2
    صدایتان از جای گرم می آید جناب هر روز در سرابله این صداها شنیده می شود یه تک پا تشریف بیاورید برای شنیدن صداها. برای لاغر شدنتان هم مفید است. راستی ظرف سیمان رو قرار بود چه کنید؟