۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹

ایسنا نوشت: در حالی که به دلیل تجربه‌های پیشین در برخورد با شبکه‌های اجتماعی، مردم نگران دائمی شدن فیلتر اینستاگرام و تلگرام بودند، اما با دستور رئیس‌جمهوری رفع فیلتر اتفاق افتاد؛ حسن روحانی باز هم درباره باز شدن شبکه‌هایی که در دولت‌های قبلی فیلتر شده بودند گفت: کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند، اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند.

رئیس‌جمهوری شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی به محدودیت‌های ایجادشده برای فضای مجازی اشاره کرده و در توضیح این موضوع که چرا با وجود تاکید بر اینکه دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود، این اتفاق افتاد، گفت: اگر این فضا برای چند روزی محدود شد برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم، اما این گونه نیست. هر چیزی ممکن است در یک مقطعی به دلیل اضطرار انجام شود، اما مهم این است که دائمی نشود. البته که باید از اخلاق و ایمان مردم هم در این زمینه حفاظت شود.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت‌های اعمال‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر از سویی و استفاده اکثر مسوولان از این فضا از سوی دیگر و تناقض این وضعیت اظهار کرد: اشکال شما به نظر من اشکال واردی است و ما در حد توانمان در دستگاه مجریه تلاش خود را انجام داده‌ایم که این فضا برای مردم بازتر باشد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی از این فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شد، افزود: کلید دولت یازدهم نتوانست آن را باز کند، اما امیدواریم کلید دولت دوازدهم بتواند این کار را بکند. البته شما می‌دانید که دولت یازدهم و دوازدهم چه رنج‌هایی برای این فضای آزاد و حفظ آن برای مردم کشیده است. انشاللـه همه مسوولان با همکاری یکدیگر هم این آزادی را تضمین می‌کنیم، هم اینکه نگرانی مردم در زمینه اخلاق و فرهنگ جامعه و نسل جوان مرتفع شود.

وعده آزادی و عدم محدودیت در فضای مجازی همواره یکی از درخواست‌های مردم بوده است و حسن روحانی هم در اولین دوره ریاست جمهوری خود و نیز در زمان تبلیغات برای آغاز دومین دوره، همواره به‌ آن تاکید داشت. اینکه قرار نیست مانند دولت‌های قبلی شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند و فیلتر بمانند.

شاید انتخاب یک وزیر جوان برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهوری باشد. کمااینکه محمدجواد آذری جهرمی هم از ابتدای نشستن بر مسند وزارت بر لزوم آزادی در فضای مجازی تاکید داشته و ایستادگی در برابر فناوری و پیشرفت در این عرصه را منطقی نمی‌داند.

اگر چه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک و توییتر و پیام‌رسان‌هایی مانند وایبر و وی‌چت برای مدتی در کشور مرسوم شده و با فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام انتظار می‌رفت این شبکه اجتماعی و پیام‌رسان هم به سرنوشت پیشینیان خود دچار شوند، با رفع فیلتر آن‌ها که اتفاقا عده زیادی مخالفت خود را نسبت به این کار اعلام کردند، یکی از بزرگترین تفاوت‌ها آشکار شد؛ اینکه اگرچه رئیس‌جمهوری وعده داده دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نرود، اما اگر بنا به مقتضیات زمان و فضای جامعه برای مدتی این اتفاق افتاده، دائمی نخواهد بود.

صرف نظر از اینکه وعده‌های جوان‌ترین وزیر کابینه برای تحقق آزادی در فضای مجازی چه اندازه به بار بنشیند، همین‌که مانند وزرای پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، این حوزه را لوکس و صرفا محدود به سرگرمی‌ نمی‌داند و مانند آنها معتقد نیست سرعت‌های 128 کیلوبیتی برای مردم کافی است، جای امیدواری دارد. البته در نهایت همان‌طور که همواره گفته شده، تصمیم برای ایجاد فیلترینگ در حوزه اختیارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که اعضای حقیقی و حقوقی دارد و وزارت ارتباطات هم تنها عضوی از این کارگروه است، درباره آن تصمیم می‌گیرد.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =