۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲

ایسنا نوشت:

دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد که هیاتی به ریاست نخست‌وزیر این منطقه قرار است به بغداد سفر کند تا اختلافات به وجود آمده به دلیل صادرات خودسرانه نفت از کردستان عراق را مورد بحث قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آنادولو، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق تهدید کرده در صورتی که کردها بدون موافقت بغداد پروژه خط لوله صادرات نفت به ترکیه را اجرایی کنند، دولت مرکزی بودجه منطقه کردستان عراق را قطع خواهد کرد.

سفین ریزایی، سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آنادولو فرستاده تصمیم اخیر این دولت را اعلام کرد.

نوری المالکی در مصاحبه‌ای در تاریخ 12 ژانویه اعلام کرده بود: اقدام منطقه کردستان در صادرات نفت به ترکیه نقض قانون اساسی است که ما نه به منطقه کردستان و نه به دولت ترکیه چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.

ریزایی گفت: دولت منطقه کردستان نامه‌ای رسمی به مالکی فرستاده تا درباره سفر هیات کردستانی به بغداد اطلاع‌رسانی کند.

وی در بیانیه خود گفت: این نامه شامل راه‌حل‌هایی برای همه مشکلات است. ما از هیات دولت خود که ریاست آن به عهده نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق است خواسته‌ایم که از اربیل به بغداد برود و به توافق نهایی دست پیدا کند.

ریزایی تاکید کرد: بارزانی و مالکی در نشست خود در تاریخ 25 دسامبر تصمیم گرفته بودند هر کدام هیاتی را ایجاد کنند که به مشکلات میان طرفین رسیدگی کند.

وی خاطرنشان ساخت: نچیروان بارزانی ریاست این هیات را بر عهده دارد تا نشان دهد طرف کرد تا چه میزان نسبت به این مساله حساس است.

ریزایی گفت: ما اعلام می‌کنیم به قانون اساسی عراق و توافقی که با بغداد در تاریخ 25 دسامبر امضا کردیم متعهدیم. ما به قوانین انتقال نفت وزارت نفت عراق پایبندیم. ثروت کشور عراق متعلق به همه عراقی‌ها است.

وی افزود: ما می‌خواهیم دو طرف به اتفاق نظری دست یابند تا فرآیند تصویب و اختصاص بودجه تسریع شود.

در بیانیه ریزایی آمده است: اگر ما هر چه سریعتر کارها را انجام دهیم بودجه به پارلمان عراق فرستاده خواهد شد و به آن رای داده خواهد شد. بنابراین پروژه از تاخیر بیشتر مصون خواهد ماند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =