۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
به بهانه لغو همایش حلبچه از شین به ژین

همایش حلبچه از شین به ژین که قرار بود روز سه شنبه 20 اسفند توسط انجمن علوم سیاسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شود در آخرین لحظات لغو گردید

قرار بر این بود که دیروز سه شنبه همایشی آکادمیک در 26مین سالگرد وقوع بمباران شیمیایی حلبچه تحت عنوان «حلبچه از شین به ژین» توسط انجمن علوم سیاسی ایران و در تالار اصلی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات الهی برگزار شود که متاسفانه در آخرین دقایق و بدون ذکر دلیلی واضح از سوی مسئولان خانه مذکور با درب های بسته آن مواجه شدیم و لاجرم با شرمندگی در مقابل سخنرانان و مهمانان مجبور به اعلام لغو این همایش گشتیم. در این باب ذکر چند نکته خالی از لطف نخواهد بود:

1-     همایش مذکور، همایشی علمی با شیوه سخنرانی اساتید دانشگاهی بود که قصد بر آن بود تا برای نخستین بار در سطحی این چنینی در ایران، فاجعه حلبچه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد و یکی از اهداف محوری همه سخنرانی ها اشاره به کمک های حیاتی و موثر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم کرد عراقی و به ویژه قربانیان و آوارگان حلبچه بود.

2-     اکثریت سخنرانان یا از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بودند از جمله دکتر حسین اردستانی که ریاست مرکز اسناد دفاع مقدس را بر عهده دارد یا دکتر جهانگیر کرمی معاونت محترم دانشکده مطالعات جهان و یا دکتر حسین زاده نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، صادق خرازی و یا از اساتید صاحب نام (مانند د.صادق زیباکلام، د.اسعد اردلان، د.قطب الدین صادقی، د.جعفر حق پناه و ...

3-     همچنین مهمانانی از کردستان عراق و شهر حلبچه (از جمله حکمت فایق عارف- سخنگوی جمعیت قربانیان حلبچه) نیز به دعوت انجمن علوم سیاسی مشقت راه دور را به خود داده بودند تا به نمایندگی از مردم کرد حلبچه ضمن ارائه شرحی از آخرین وضعیت مصدومان این فاجعه، تشکر رسمی خود را به مردم و مسئولان ایرانی برای سالها حمایت و مهمان نوازی از آنان ارائه کنند.

4-     اصولا برگزاری چنین همایشهایی آنهم توسط بخش غیردولتی که دارای مشکلات و ضعف های گسترده مالی و حمایتی و امکاناتی است نیازمند نوعی همت و اراده قابل توجه است همایش هایی که برگزاری آنها بر خلاف صدها همایش ریز و درشتی که در طول روز در سراسر کشور برگزار می شود، منجر به افزایش منافع ملی از طریق تعمیق دوستی میان متخصصین و مردم دو کشور متفاوت می شود!

5-     تا جایی که ما شنیدیم گویا دعوای میان مسئولان خانه اندیشمندان علوم انسانی با اداره اماکن علت اصلی لغو همایش امروز بوده است و طی دو سه روز گذشته نیز چند مراسم دیگر در همین مکان لغو شده و یا پیش از آغاز جلسه از برگزاری آن جلوگیری شده است. که به همین دلیل انتقادی که ما می توانیم وارد کنیم این است که وقتی از یک هفته قبل تالار اصلی آن مرکز رزرو گردیده بود چرا باید تا چند ساعت مانده به همایش اطلاعی در این خصوص داده نشود تا پیش از امروز تدبیری برای گرفتن مجوز از اماکن و یا تغییر سالن اندیشیده می شد.

6-      اتفاق دیروز نشان داد که انجمن علوم سیاسی که صدها استاد و دانشجوی این رشته که بعضا بسیاری از آنان دارای مقام و پست های متعدد هستند می بایست دست کم مکانی ثابت برای برگزاری همایش های تخصصی اش بصورت اختصاصی فراهم سازد.

7-     کمترین نتیجه این همایش بازخوانی و یاداوری فاجعه حلبچه بود فاجعه ای که یکی از علل وقوع آن همراهی کردهای عراقی با سربازان ایرانی در جنگ بود و این گونه آتش انتقام غیرانسانی صدام و حسین علی المجید را بر جان خریدند لذا برگزاری این همایش و صدها همایش دیگر هم کمترین کار ممکن در تقبیج آن عمل غیرانسانی بعثی ها و نیز پاسداشت قربانیان مظلوم حلبچه خواهد بود.

8-     به قول دوستی گاه منافع ملی به خاطر یک خطای استراتژیک تهدید نمی شود بلکه ممکن است یک کارمند جزء یا ... هم در جایی بدون آگاهی از ابعاد اقدام یا مانع تراشی هایش منافع ملی را تا اندازه ای به خطر اندازد، لغو همایش امروز را نیز می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

9-     به عنوان دبیر همایش حلبچه از شین به ژین وظیفه خود می دانم از تک تک حضار گرامی، سخنرانان و اساتید محترم و بخصوص جناب آقای حکمت فایق عارف که از حلبچه به اینجا آمده بود، برای عدم برگزاری این جلسه که عمده هماهنگی ها، انتخاب سخنران های آن و ... با بنده بوده است، صمیمانه پوزش بطلبم.

10- به امید آنکه روند عبور حلبچه از مشکلات و مصایب مرتبط با پیامدهای شیمیایی و به عبارتی دیگر «از شین به ژین» بیش از پیش تسریع یابد و همچنین این شهر تبدیل به یکی دیگر از نمادهای دوستی و پیوند ناگسستنی میان تهران و اربیل شود.

در پایان امیدوارم در فرصت های دیگر بتوانیم کنفرانسی در خور و شایسته نام حلبچه را در تهران برگزار کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    13 0
    بسی جای تاسف! واقعا چرا؟ چرا گاهی از سر سوزن عبور می کنیم و گاهی از دروازه نه؟ نه به آن همه همایش های بیخودی ایی که با پول بیت المال ترتیب داده می شه و نه به این نوع همایش ها که با کمترین پول ملت برگزار می شه نمی شه نمی دونم چی بگم هر چی هست حلبچه بار دیگر ....
  • علی پور A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    1 0
    واقعا جای تاسف دارد، که لغو شد آن هم وقتی قرار بوده در خصوص کمکهای ایران صحبت بشه
  • داود امیری A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    1 0
    باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند چرا اینقدر ساده باعث هزینه کردن از منافع ملی می شوند!
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    اینجا همه قصد توطئه دارن
  • حامد A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 0
    واقعا باعث شرمندگیه که آدم مهمون خارجی دعوت کنه، بعد بگی که نمیتونیم در خدمتتون باشیم! امیدوارم بالاخره به این موضوع بیشتر توجه بشه. مخصوصا سردشت که جز کشور خودمون هست و کسی هم ازشون نمی پرسه. در حالیه که در کردستان عراق سالگرد بمباران حلبچه خیلی خوب برگزار میشه.