ایرنا نوشت:

کمپین' دنیا بزرگتر از 5 است ' با شعار تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد و در اعتراض به حق وتوی پنج قدرت بزرگ جهانی در نیوریورک راه اندازی شد.

این کمپین همزمان با برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل وبا هدف دمکراتیزه کردن ساختار تصمیم گیری سازمان ملل متحد، راه اندازی شده است .

کمپین ' دنیا بزرگتر از پنج است ' در اعتراض به 'حق وتو'ی پنج قدرت بزرگ دنیا یعنی امریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه و انگلیس ، در مقابل هتل محل اقامت باراک اوباما - هتل مارییوت - در شهر نیویورک آغاز به کار کرد .

خبرگزاری آناتولی افزوده است ،این کمپین بین المللی که توسط گروهی از فعالان مدنی کشور ترکیه آغاز شده و به مدت دو سال فعالیت خواهد داشت ، با انتشار فراخوان در روزنامه های دو کشور صاحب حق وتو یعنی انگلیس و فرانسه فعالیت خود را شروع کرد .

اعضای این کمپین می گوید : در حالید که 193 کشور عضو سازمان ملل متحد هستند ، اما فقط 5 کشور حق وتو دارند که آن را در جهت تامین منافع خود استفاده می کنند و این امر موجب انسداد سیاسی در جهان شده است .

کمپین 'دنیا بزرگتر از 5 است ' ، ساختار نهادهای سیاسی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل را هدف قرار داده و خواستار تغییر و دگرگونی این ساختار غیر عادلانه و غیر دمکراتیک است .

در مراسم راه اندازی این کمپین ، یک فعال مدنی ترک در سخنانی با اشاره به اینکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل ، بعد از جنگ جهانی دوم به دفعات از حق وتو استفاده کرده اند ، گفت : ساختار کنونی شورای امنیت سازمان ملل ، یک ساختار غیر دمکراتیک است که با منشور حقوق بشر همخوانی ندارد و مشکلات جدی را در قوانین بین المللی ایجاد کرده است .

' سنا الدین ' افزود: زمان آن رسیده که یک فراخوان سراسری برای ' تغییر نظم کهنه جهان ' داده شود و این واقعیت که ' دنیا بزرگتر از 5 است ' در جهان طنین انداز شود.

یکی دیگر از سخنرانان مراسم راه اندازی کمپین ' دنیا بزرگتر از 5 است ' در نیویورک نیز ، گفت : شورای امنیت سازمان ملل تاکنون 269 مورد از ' حق وتو' برای تامین منافع خود استفاده کرده است ، در حالی که هر تصمیم آنها سرنوشت کشورهای دیگر را تخت تاثیر قرار داده است .

' بی بین سوموک ' افزود: انتخاب 5 کشور برای داشتن حق وتو جای پرسش دارد و زمان تغییر این وضعیت فرا رسیده است .

وی با بیان اینکه کمپین ' دنیا بزرگتر از 5 است ' از سوی شخصیت های جهانی و رسانه های اجتماعی حمایت می شود ، افزود: این کمپین فعالیت خود را با برگزاری همایش در استانبول ، بروکسل ، برزیل و افریقای جنوبی ادامه خواهد داد .

این عضو کمپین ' دنیا بزرگتر از 5 است ' افزود: بیانیه کمپین در اعتراض به 'حق وتو'ی پنج کشور در روزنامه های واشنگتن پست ، لوموند و گاردین چاپ شده است ، اما رونامه های 'مسکو تایمز' و ' چین دیلی ' با وجود موافقت اولیه در دقایق آخر از چاپ بیانیه این کمپین خودداری کردند.

در متن بیانیه ی ' دنیا بزرگتر از 5 است ' آمده است : برای افزایش مشروعیت شورای امنیت سازمان ملل و در جهت تبدیل شدن سازمان ملل به تمثیلی از عدالت و حکومت داری خوب ، ساختار کنونی این نهاد جهانی باید تغییر کند و زمان آن رسیده است که همه بدانند ، ' دنیا بزرگتر از 5 است '.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 0
    ایده خوبیه احمدی نژاد هم این می گفت
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
      0 0
      کسی نمیگه احمدی نژاد حرف های بدی میزد منجمله در سیاست خارجه اما دو صد گفته چون نیم کردار نیست... ما هایی که به پای صندوق رای رفتیم و به اعتدال رای دادیم از اعمال ایشون ناراضی بودیم وگرنه اگر به حرف های نتانیاهو و شارون و صدام هم که توجه کنی نکات قشنگی می گند اما درونشون یه ناهنجاری داره که همه بخاطرش ازشون متنفرند...
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    مسکو تایمز و چین دیلی از چاپ بیانیه این کمپین خودداری کردند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ فهمیدین دیگه