بنا به تخمین‌های وزارت دارایی روسیه، تحریم‌ها در کنار کاهش قیمت نفت، هزینه‌ای 140 میلیارد‌دلاری در سال را به اقتصاد این کشور تحمیل کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اخیرا کمربند مشکی کاراته را دریافت کرد. نشانی که اگرچه می‌تواند نشانه برنده بودن وی در بسیاری نبردها باشد اما احتمالاً در نبرد اقتصادی که این کشور درگیر آن است اثری نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بنا به تخمین‌های وزارت دارایی روسیه، تحریم‌ها در کنار کاهش قیمت نفت، هزینه‌ای 140 میلیارد‌دلاری در سال را به اقتصاد این کشور تحمیل کرده است. وزیر دارایی روسیه، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت بخش اعظم این زیان مالی به دلیل کاهش قیمت نفت ایجاد شده است. به طور دقیق وی اظهار داشت 90 تا 100 میلیارد دلار از این ضرر مالی به دلیل کاهش قیمت جهانی اتفاق نفت افتاده است.

روسیه یکی از صادرکنندگان نفت مهم محسوب می‌شود و به همین دلیل بعد از کاهش شدید قیمت نفت ضرر بالایی را متحمل شده است. همزمانی این کاهش قیمت، با تحریم‌های غرب علیه روسیه که به دلیل بحران اوکراین اتفاق افتاده است، باعث شده ضرر مالی این کشور به حدود 140 میلیارد دلار بالغ شود.

ایالات متحده، اروپا و بعضی کشورهای بزرگ دیگر جهان، تحریم‌های تجاری را علیه روسیه به دلیل نقش این کشور در بحران اوکراین برقرار کردند. این اقدام باعث رفتاری مشابه از سوی مسکو شد و روسیه نیز واردات مواد غذایی از این کشورها را ممنوع کرد. ممنوعیتی که به بسیاری از تولید‌کنندگان مواد غذایی و کشاورزان اروپایی زیان وارد کرد، اگرچه همزمان تورم بالا و افزایش قیمت مواد غذایی را در بازارهای داخلی روسیه باعث شد.

وزیر دارایی روسیه پیشتر نیز در مورد کاهش شدید درآمد دولت و لزوم کاهش 10‌درصدی پرداخت‌ها صحبت کرده بود. همچنین مقامات مالی این کشور قبلاً در مورد کاهش ارزش روبل و اشتیاق مردم این کشور به تبدیل پس‌اندازهای روبلی خود به ارزهای دیگر صحبت کرده بودند. روبل تقریباً 30 درصد ارزش خود را از ابتدای سال جاری از دست داده است. اما به نظر می‌رسد بار این مشکلات تنها روی مردم عادی این کشور است. ثروتمندان روسی، احتمالاً حتی به لطف این تحریم‌ها ثروتمندتر هم شده‌اند. معاملات املاک بسیار لوکس لندن و انگلستان، که بیشتر از 10 میلیون پوند قیمت دارند در سال ‌جاری رونق گرفته و حدس زدن اینکه مسوول بخش عمده این رونق ثروتمندان روسی هستند، نباید کار سختی باشد.

شرایط نا‌مناسب اقتصاد داخلی این کشور، ثروتمندان را به بازارهای سرمایه‌گذاری خارجی علاقه‌مند کرده و یکی از این بازارها، معاملات املاک لوکس در انگلستان است. از ابتدای سال 2014 تا انتهای ماه اکتبر 21 درصد از خریداران املاک لوکس بالای 10 میلیون پوند روس‌ها بوده‌اند که نسبت به رقم 13‌درصدی سال گذشته، افزایش زیادی را نشان می‌دهد. گویا نه‌تنها مردم عادی، که ثروتمندان بزرگ روسی نیز ترجیح می‌دهند روبل‌های خود را به ارز مطمئن‌تری تبدیل کنند و این می‌تواند اوضاع اقتصاد روسیه را حتی از این هم بدتر کند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehdi IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    48 2
    اوضاع ایران که مصداق شعر " همه چی آرومه..."هست
  • مهدی A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    53 6
    امیدوارم روسیه همانند شوروی داغون بشه.کشوری که حاکمانش کمترین بویی از انسانیت نبرده اند.کسانی که حتی به همنژادهای اسلاو خودشون هم رحم نمی کنند.اونوقت ما در حمایت از اونها براومدیم.کشوری که 200 ساله به غیر از خیانت اگر کسی چیزی سراغ داره بگه.شاید تو کوتاه مدت پوتین کریمه رو تصرف کرد و در جنوب شرق اوکراین داره دخالت میکنه.ولی بذار چندسال بگذره ببینید چه جوری بدبخت میشن.حالا ما گفتیم بعضی عشاق روسیه تکذیب کنن
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    37 3
    آخ جوووووون تحریم علیه روسیه .. حقشه
  • بی نام A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    31 3
    روسیه متجاوز است و در طول تاریخ بارها و بارها به کشور های دیگر تجاوز کرده و بهترین شرایط ،ضعیف بودن این کشور است
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    13 0
    این آزادی در روسیه وجود دارد که وزارت دارائی اش اعلام می کند تحریم چه میزان زیان به اقتصاد وارد کرده است . در ایران همه می گویند تحریمها هیچ اثری نداشته است.
  • بی نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    9 2
    آخیششششش دلم حال میاد از بیچارگی این روسیه ی روسیاه
  • hesam GB ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    3 1
    من با روسها تو ژاپن و تایلند سروکار داشتم. به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستن. براحتی زیر قول و قرارشون میزنن.در کل کارشون که گیرت باشه همه کاری برات انجام میدن اما امان از وقتی که خرشون از پل بگذره۰دیگه اصلا تو رو نمیشناسن.