ایسنا نوشت:

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا با اشاه به تلاش کنگره برای تصویب یک طرح ضد ایرانی نوشت: چنین اقدامی از سوی کنگره پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای و سپس حصول توافق جامع را تهدید می‌کند.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گزارش خود نوشت: تلاش کنگره برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در چنین مرحله‌ای می‌تواند پیشرفتهای مهم حاصل شده در طول یک سال گذشته را برای رسیدن به یک توافق جامع تضعیف کند.

در واقع حرکت به سمت تصویب این طرح موجب نابودی مذاکرات ، کناره گیری ایران از میز مذاکره و تضعیف حمایت بین‌المللی از رژیم کنونی تحریم ها می‌شود . همچنین بر خلاف ادعاهای حامیان تحریم های جدید هر قانونی علیه ایران در این مرحله نقض توافق اولیه ژنو ( برنامه اقدام مشترک) است که در نوامبر سال 2013 ایران وگروه 1+5 برسر آن به توافق رسیدند.

علاوه بر این، این طرح ممکن است الزامات غیر واقعی و جدیدی به توافق جامعی اضافه کند که هم اکنون این کشورها برای رسیدن به آن مذاکره می‌کنند. تلاش های کنگره آمریکا برای اخلال در آخرین مرحله مذاکرات دور نمای رسیدن به توافق نهایی را تضعیف می‌کند.

یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تنها را ه موثر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز است .بنابراین کنگره باید به مذاکره کنندگان گروه 1+5‌زمان بدهد و در حد کافی از آن‌ها حمایت کند تا یک راه حل دیپلماتیک موثر به دست آید.

- تحریم جدید نقض توافق اولیه است

برخی از اعضای کنگره در حال تهیه پیش نویس قانونی هستند که تحریم جدید ایران را در پی خواهد داشت که در صورت تصویب به طور آشکار تعهدات آمریکا برای پرهیز از اعمال تحریم های جدید مرتبط هسته‌ای است که در 24 نوامبر سال 2013 آن راپذیرفته است.

اما حامیان تحریم های جدید مدعی اند که این اقدامات تا زمانی که مذاکرات به شکست نیانجامیده اجرایی نخواهد شد و ترس از فشار تحریم های بیشتر موجب می‌شود ایران پای میز مذاکره باقی بماند، در حالیکه تصویب تحریم های جدید در مدت زمانی که مذاکرات در جریان است اتحاد بین‌المللی کنونی برای فشار بر ایران را به خطر می اندازد.

سامانتاپاور سفیر آمریکا در سازمان ملل دوازدهم ژانویه با ابراز مخالفت دولت کشورش با تحریم های جدید علیه ایران گفت که ما با این اقدام به جای منزوی کردن تهران خودمان را منزوی می کنیم.

وی ادامه داد: اگر واشنگتن تحریم های جدید را تصویب کند، این آمریکاست که برای هرگونه شکست مذاکرات سرزنش می‌شود و دیگر کشورها هم تجارت با ایران را از سر می گیرند که این اتفاق به وضوح فشار آمریکا را تضعیف و دور نمای دستیابی به راه حل دیپلماتیک را نابود می‌کند.

حتی اگر تحریم های جدید برای شرایطی همچون به نتیجه نرسیدن مذاکرات طراحی شده باشد بازهم به طور مستقیم و آشکار نقض برنامه اقدام مشترک محسوب می‌شود.

از طرفی دیگر برای تصویب تحریم های جدید به شکل مشروط باید مشخص شود که حد و مرز شکست مذاکرات کجاست و چه تعریفی برای آن در نظر گرفته شده است.

- فشار بیشتر کمک نخواهد کرد

برخی اعضای کنگره آمریکا به اشتباه بر این باورند که فشار بیشتر بر ایران در این مرحله موجب امتیازگیری بیشتر از ایران بر سر میز مذاکره می‌شود.

سناتور کرک در چهارم ژانویه گفت: اکنون زمان آن است که با کاهش قیمت نفت بر این کشور فشار وارد کنیم. ما به شکل غیرمنتظره ای در آستانه تعطیل کردن برنامه هسته‌ای ایران قرار دادیم.

اما این دیدگاه به دلایل زیادی نادرست و غیرمنطقی است.

از منظر مذاکره ،‌تلاش کردن در جهت اعمال تحریم های جدید به تندروهای ایران ابزار کافی برای اینکه تاکید کنند آمریکا به تعهداتش در برنامه اقدام مشترک پایبند نیست و با حسن نیت مذاکره نمی کند را می‌دهد این اتفاق فضای حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای مذاکره تا رسیدن به توافق نهایی را محدودتر می‌کند.

تحریم های جدید همچنین ایران را به کناره گیری از میز مذاکره سوق می‌دهد . این کشور سال گذشته به وضوح مشخص کرد که چنین اقدامی را به عنوان اقدامی برای نقض برنامه اقدام مشترک تلقی خواهد کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده کشور گفت که اگر آمریکا تحریم بیشتری تصویب کند حتی اگر که همزمان با ادامه مذاکرات اجرایی نشوند ،‌توافق نابود می‌شود.

این در حالی است که برخی اعضای کنگره با هدف پایان دادن به مذاکرات خواهان تصویب تحریم های جدید هستند . سناتور تام کاتن در 13 ژانویه گفت که پایان این مذاکرات نتیجه ناخواسته ای برای کنگره نیست و حتی نتیجه ای است که به دنبال آن است.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در ادامه گزارش خود یادآور شد: پرهیز از دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع با ایران پیش از آنکه مذاکرات پایان یابد خطرناک و دارای پیامدهای زیادی است. اگر آمریکا توافق اولیه را نقض کندو مذاکرات به شکست بیانجامد احتمال اینکه ایران به فعالیت های قبلی خود بازگردد بسیار زیاد است.

بنابراین تنها راه برای محدود کردن فعالیت های هسته‌ای ایران و برقرار کردن بازرسی ‌های موثر و سرزده به طوری که تضمین شود برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد تنها از طریق یک توافق هسته‌ای جامع ممکن خواهد بود. بازگشت به زمان پیش از امضای توافق اولیه که در آن ایران در حال گسترش ظرفیت هسته‌ای اش بود می تواند مناقشات در منطقه خاورمیانه را افزایش دهد.

- شرایط غیر واقعی و طاقت فرسا

قانون تحریم هادر گذشته به دنبال این بود که محدودیت های غیر ضروری و طاقت فرسا بر متن یک توافق نهایی اعمال کند. به عنوان مثال غرب در ابتدا تاکید می کرد لغو تحریم ها تا زمانی که ایران با برچیده شدن ظرفیت غنی سازی اش و نابودی زیربنای هسته‌ای اش موافقت نکند ممکن نیست که این خواسته تاسیسات غنی سازی ایران وپروژه راکتور آب سنگین اراک را شامل می شد.

این در خواست ها نه تنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای غیر واقع‌بینانه و غیر ضروری‌اند بلکه با پارامتر های ذکر شده در توافق اولیه ژنو( نوامبر سال 2013) در تضاد هستند. در توافق اولیه ژنو آمده است که ایران می تواند برای رفع نیازهای عملی اش یک برنامه غنی سازی اورانیوم محدود داشته باشد.

خواست غرب برای برچیده شدن کامل زیربنای هسته‌ای ایران و غنی سازی صفر شاید یک دهه پیش زمانی که تهران تنها چندصد سانتریفیوژ در اختیار داشت ممکن بود اما اکنون این خواسته که ایران تمام ظرفیت غنی سازی اش را از بین ببرد غیر واقعی و غیر قابل دسترسی است. یک توافقی که مانع از غنی سازی اورانیوم در ایران برای اهداف صلح‌آمیز شود به طور سیاسی در داخل ایران پذیرفته شده نیست. بعلاوه چنین نتیجه ای اساسا غیر ضروری است.

- حرف آخر

بر خلاف ادعاهای کسانی که از تحریم های جدید حمایت می‌کنند چنین اقدامی نه تنها تلاش های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای را با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای تقویت نمی کند بلکه آن را تضعیف می‌کند.

واضح است که تحریم های بیشتر علیه ایران در این مرحله غیرضروری هستند چون رژیم تحریم‌های کنونی فشار موثر تری را برای نگهداشتن تهران پای میز مذاکره در این کشور وارد می‌کند.

ایران و گروه 1+5 از زمان حصول توافق اولیه به تعهداتشان طبق برنامه اقدام مشترک پایبند بوده اند و اعمال هرگونه تحریم جدید علیه تهران نقض آشکار تعهدات آمریکا طبق این توافق محسوب می‌شود و ایران را به سمت کناره گیری از مذاکرات سوق می‌دهد.

حتی اگر آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در آینده اعلام کند که ایران به تعهداتش طبق توافق اولیه ژنو عمل نمی کند باز هم کنگره فضای کافی برای بکارگیری یک اقدام سریع و اعمال تحریم های جدید علیه این کشور را دارد اما تا زمانی که ایران و گروه 1+5 به تعهداتشان عمل می‌کنند و به رایزنی هایشان ادامه می دهند کنگره به جای سنگ اندازی باید از این مسیر حمایت کنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =