ایسنا نوشت: دادگاه عالی آمریکا با حکم یک دادگاه تجدیدنظر که ممنوعیت مسافرتی سابق دونالد ترامپ را لغو می‌کرد، مخالفت کرد. این ممنوعیت علیه شهروندان شش کشور اکثرا مسلمان و یک ممنوعیت جداگانه علیه مهاجران بود. این دادگاه هنوز درباره چالش دیگری که از طرف ایالت هاوایی مطرح شده، تصمیمی نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این چالش حقوقی که سه‌شنبه از سوی دادگاه عالی رد شد، از طرف اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ایالت مریلند ثبت شده بود و شامل یک ممنوعیت مسافرتی می‌شد که از طرف دولت ترامپ مورد بازنگری قرار گرفت. این دستور مهاجرتی در ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) منقضی شد.

در حکم این دادگاه عالی آمده است، چون مفاد مورد مناقشه طبق شرایط خودش در ۲۴ سپتامبر منقضی ‌شد، این تجدیدنظر دیگر محل مناقشه نیست.  پرونده دیگری که به دادگاه عالی ارجاع شده است، از ایالت هاوایی است. در شکایت آنها آمده است: "دستور پیشین تلاشی مغایر قانون اساسی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا برای اجرای وعده‌های انتخاباتی است تا یک ممنوعیت مسافرتی علیه مسلمانان را اجرا کند." این دستور ترامپ هم ۲۴ اکتبر (دوم آبان) منقضی می‌شود.

دادگاه عالی آمریکا رسیدگی به شکایت دوم را اعلام نکرده و به نظر می‌رسد زمان آن را به بعد از ابطال مهلت قانونی آن در اواخر اکتبر موکول کند. ممنوعیت منقضی شده شهروندان ایران،‌ لیبی، ‌سوریه‌، یمن، سومالی و سودان را هدف می‌گرفت. در ممنوعیت جدید هم که از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) اجرایی می‌شود، فقط نام کشور سودان از آن حذف شده و نام کشور چاد و کره‌شمالی و مقام‌های دولتی خاص از ونزوئلا به آن افزوده شده است که از ورود به آمریکا منع شدند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =