تراکم‌فروشی، خیانت بزرگ شهرداری در حق شهروندان

محمود کاشانی استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو سابق هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، تراکم فروشی را پدیده شومی خواند و گفت: تراکم فروشی کمترین جایی در قانون شهرداری ندارد و در واقع جرم است. کاشانی در ادامه افزود: ترافیک و انواع مصائب، ناشی از تراکم فروشی بوده است. شهرها که باید مهد هنر و تمدن باشند امروز به صحنه های نگران کننده ای تبدیل شده اند.

تراکم سازی باید محدودیت داشته باشد تا ترافیک و بزه ایجاد نشود

محمود کاشانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی در برنامه مناظره شبکه اول سیما با موضوع "شهرها با تراکم‌فروشی اداره شوند یا اخذ شارژ؟" گفت: متأسفم که در این بحث‌ها به قانون اساسی کمتر توجه و قوانین لازم الاجرا به فراموشی سپرده می‌شود در حالی که شوراها، شهرداری‌ها و دولت مکلف به اجرای قانون هستند و در غیر این صورت باید عنوان مردم سالاری را حذف کنیم.
وی افزود: یکی از افتخارات ما این است که قانون اساسی بعد از پیروزی انقلاب به تصویب رسید؛ این قانون مقررات شهرسازی را کاملا مستقل از شهرداری‌ها می‌داند و طبق ماده 7 قانون، شهرداری را مجری می‌داند. براین اساس نیز مجری حق اظهار نظر و دخالت در قانون را ندارد.
کاشانی با بیان اینکه قوانین شهرسازی دارای یک مبانی هستند و خیالی نیستند، بلکه این قوانین برای حفظ حقوقی عمومی شهر تصویب شده است، تصریح کرد: محدودیت سقف جمعیت شهرها باید کنترل شود و تراکم سازی باید محدودیت داشته باشد تا از افزایش ترافیک جلوگیری کند و بزه به وجود نیاید چرا که افزایش جمعیت ایجاد کننده اصلی مشکلات شهر تهران است.
در ادامه کاشانی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت واقعی تهران را کسی نمی‌داند به جمعیت شهر پاریس پرداخت و گفت: درسال 1907 جمعیت این شهر دو میلیون و 714 هزار نفر بود که درسال 2008 به دو میلیون و 211 هزار نفر کاهش یافت این یعنی شهری که بر پایه قانون اداره می‌شود و مقررات شهرسازی تقدس دارد و شهرداری‌ها حق مخالفت ندارند.

محمود کاشانی

بیش از 80 درصد درآمد شهرداری تهران از تراکم فروشی است
وی با بیان اینکه شهرداری حق ندارد بگوید من تراکم می‌فروشم اضافه کرد: امروز از سال 69 که این پدیده مجرمانه آغاز شده است، کار را به جایی رسانده که بیش از 80 درصد درآمدهای شهرداری تهران از تراکم فروشی است.
کاشانی یادآور شد: شهر تهران از آغاز مشروطیت با درآمدها و عوارض قانونی اداره می‌شد و جایی هم دولت به آنها کمک می‌کرد و تا سال 69 این پدیده وجود داشت. یعنی قوانین شهرسازی رعایت می‌شد. لذا اینکه مردم را بی فرهنگ بدانند اشتباه است و در حقیقت مردم فرهنگ را رعایت می‌کردند و بی فرهنگی از شهرداران آغاز شد و رئیس جمهوری وقت از شهرداری که تراکم فروش را باب کرد حمایت کرد.

نامه شورای شهر در سال 92 اجازه فروش 16 هزار میلیارد تومان تراکم را به شهرداری تهران داد
این استاد دانشگاه ادامه داد: در مرداد 93 مطرح شد که هزینه‌های شهرداری تهران هرسال افزایش می‌یابد و تأمین آنها بدون تراکم فروشی امری غیرممکن است. همچنین نامه شورای اسلامی شهر تهران در 6 بهمن سال 92 متأسفانه به شهردار تهران اجازه داد که 16 هزار میلیارد تومان تراکم بفروشند.
وی یادآور شد: شهرداری تهران متأسفانه اقدام به این کار کرده است و الآن متأسفم که خودش حضور ندارد و معمولا آقای قالیباف در رسانه ملی غالبا به تنهایی حضور می‌یابند و به تنهایی حرف می‌زنند ای کاش پاسخگو بودند.
کاشانی اضافه کرد: رئیس فرمانده نیروی انتظامی تهران در یک ماه گذشته اعلام کرد که روزانه 700 جنایت در تهران ارتکاب می‌شود و این یعنی شهر امنیت ندارد وقتی جمعیت شهر 10 میلیون شد قابل کنترل نیست لذا همه سازمان‌های دولتی امروز گرفتار تراکم فروشی هستند.
وی گفت: وقتی جمعیت شهر با تراکم فروشی افزایش می‌یابد باید تمام رودخانه‌هایی که برای کشاورزی به کار گرفته می‌شود آب شرب تهران را تأمین کند لذا این اوضاع نگران کننده است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه شهرداری به هیج عنوان نیازمند به تراکم فروشی غیرقانونی نیست خاطرنشان کرد: قوانین مورد نیاز امکانات کامل برای درآمدهای شهرداری تعیین کرده به عنوان مثال بند 16 ماده 71 قانون وظایف شورای اسلامی شهر تصریح می‌کند که شورای شهر می‌تواند عوارض را وضع کند و همچنین ماده 77 این قانون اعلام می‌کند که شورای اسلامی شهر می‌تواند نسبت به وضع عوارض متناسب با تولیدات و درآمدهای اهالی به منظور تأمین اعتبار مورد نیاز خود طبق مصوبه هیئت وزیران اقدام کند.
کاشانی تأکید کرد: شهر تهران باید همچون شهرهای پاریس، فرانکفورت و نیویورک و دیگر شهرهای پیشرفته دنیا از طریق اخذ عوارض، مدیریت شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    26 0
    ای کاش فقط تراکم میفروختند الان که به جان باغها و پارکها افتاده اند و همینجوری دارد مال و مجتمع تجاری مثل قارچ سبز میشه راستی در این شرایط اقتصادی اینهمه مغازه و مال مگر چقدر فروش دارند با اعداد نجومی مغازه متری 120 میلیون در یک مجتمع تازه احداث شده
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    12 0
    کو گوش شنوا
  • بدون نام ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    44 0
    واقعاً اي كاش به عواقبش هم فكر مي كردند...
    • فیلیپ A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      13 0
      اینها فقط به پول و درآمدش فکر می کنند
  • سیاوش A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    14 0
    خیانت ها بسیار هستند و تراکم فقط تهران رو خراب کرد
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    15 0
    جالبه که مجوز تاسیس مجتمع تجاری را در کنار بزرگراه میدهد که ترافیک شبهای اتوبان ستاری گواه این مساله است. آیا این مساله قانونی است؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    21 0
    کمترین خیانت این شهردار تراکم فروشی است
  • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    11 1
    چند سالی مد شده از افراد ثروتمند دیگر شهرهای کوچک وروستاییان به شهرهای بزرگ تهران و مشهد اقدام به سرمایه گذاری و خرید مسکن مینمایند که معمولأ در طی سال خالیست که خود باعث کمبود و گرانی میشود و متأسفانه دولت هیچ اقدامی نمیکند
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    32 0
    این همه شهر را فروختند آخرش هم که بعد از بیست و پنج سال هنوز مترو تهران کامل نشده تازه عوارض هم میگیرند۰۰۰۰۰ شما فکر نمیکنی جیب آقایان پر شدنی نیست۰۰۰۰چاپ کن لطفا
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    9 0
    کو گوش شنوا؟شهرداری کم تخلف نمیکنه این یکیشه فقط
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    8 0
    اینکه یکیشه
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    7 0
    احسنت
  • بی نام US ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    12 0
    این کار علاوه بر خیانت حق مردم را خوردن و نهادینه ساختن این موضوع که برای پول ساختن باید به هر کاری دست زد و متاسفانه هیچکس هم به عواقب این کار توجهی نمیکند و شهرداری هم هیچگونه بازخواست و محاکمه ای نمیشود و شورای شهر هم بجای اینکه جلو این کار را بگیرد خودشان هم در این خیانت با شهرداری شریک شده اند.خدا نکند که در تهران زلزله شود با دسته گل این اقایان مصیبتی تاریخی گریبانگیر تهرانیها میشود