صدای اقتصاد نوشت:به گفته اعضای اتاق بازرگانی،‌ ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا هنوز در دستور کار اتاق بازرگانی قرار نگرفته‌است و آینده تجاری دو کشور بستگی به نوع برداشته شدن تحریم‌ها و اراده طرف آمریکایی دارد.

پدرام سلطانی،‌ نایب رییس اتاق بازرگانی ایران  گفت: تاسیس اتاق مشترک ایران و آمریکا در دستور کار نیست و هیچ تصمیمی در اتاق بازرگانی در این باره گرفته نشده‌است. 

پدرام سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به این اکنون در انتظار موعد اجرای برجام هستیم، ‌باید ببینیم پس از اجرای آن ‌نحوه برداشته‌شدن تحریم‌ها به چه شکل است. زیرا به جز تحریم‌های هسته‌ای، آمریکا تحریم‌های دیگری در اراتباط با ایران دارد که تا وقتی آن‌ها برطرف نشوند، فقط شرکت‌های غذایی و دارویی می‌توانند با ایران مراوده تجاری داشته‌باشند. 

او افزود: به هر حال اگر طرف آمریکایی بخواهد روابط اقتصادی دو کشور گسترده‌تر شود و اقدام به تاسیس اتاق مشترک داشته باشد، ایران نیز استقبال خواهد کرد. اما هنوز صحبتی بین دو طرف انجام نشده‌است. 

اظهارات نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در حالی مطرح شد که رییس اتاق ایران و چین نیز در گفت‌و‌گو با میزان، درباره راه اندازی اتاق ایران و آمریکا گفت: در حال حاضر با وجود تحریم‌ها، زود است که بخواهیم درباره اتاق ایران و آمریکا حرف بزنیم. راه‌اندازی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که تجارت بین این دو کشور شروع شده‌باشد.

عسگر اولادی افزود: اگر تحریم لغو شود و تجارت، صادرات و واردات با آمریکا شگل بگیرد و بازرگانان دو کشور بتوانند به هر دو کشور سفر کنند، آن وقت می‌توان منتظر راه اندازی اتاق هم بود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با زمان راه اندازی اتاق ایران و آمریکا بیان کرد: با توجه به روند تأیید توافق از سوی کشورها، انتظار می‌رود لغو تحریم‌‌ها در اردیبهشت سال آینده محقق شود، اما کشورهای 1+5 معتقدند تحریم‌ها از دی یا بهمن ماه سال جاری برداشته می‌شود. دو سه ماه بعد از لغو تحریم‌ها، زمانی که تجارت طرفین آغاز شود، امکان راه اندازی اتاق ایران-آمریکا فراهم می‌شود. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =