شیخ الاسلام الله شکورپاشازاده معتقد است که با آمدن نماینده ولی فقیه به آذربایجان سو تفاهمات کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاين، شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز در دیدار با اعضای هیات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی در باکو گفت: بعضا ممکن است حرفهایی در ایران در باره سیاست های ما در قبال مسلمانان ما زده شود اما به نظرم باید حقیقت را از زبان نماینده ولی فقیه که در اینجا هستند شنید و حرفهایی که بعضا بعضی افراد از اینجا به قم می برند و به برخی از مراجع بطور اشتباه منتقل می کنند نباید ملاک قضاوت باشد. الله شکور پاشازاده افزود: من رهبر ایران را مرجع تقلید بزرگی می دانم و در دیدارهایم با وی احوال پرسی هایی به زبان آذری می کنیم.وی با اشاره به کاهش سوء تفاهمات و روند مثبت روابط دو کشور افزود: بعد از آمدن آقاي پاک آیین سفیر ایران در باکو و  به خاطر تلاش های حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده ولی فقیه ، روابط دو کشور بسیار خوب شده است.
این مقام مذهبی همچنین به موضوع تبلیغ دین در جمهوری آذربایجان گفت: متاسفانه در یک دوره فطرت پس از فروپاشی و استقرار نظام سیاسی فعلی دوره ای را شاهد بودیم که برخی کشورها از جمله کویت و عربستان مسجد ابوبکر را در باکو بنا کردند. مردم در آن زمان بدون اینکه به نیات سازندگان چنین مساجدی توجه کنند و بدون توجه به اینکه چه کسی این مساجد را می سازد در مسیر این حرکت ها بودند چرا که بلحاظ اعتقادی محروم و بی چیز بودند. اما در عین بلافاصله مردم متوجه شدند که این حرکتها بسیار خطرناک است
پاشازاده خاطر نشان کرد: ما امروز در جمهوری آذربایجان دین نوپا و توام با ضعف هایی داریم و برای آموزش اصول دین باید تلاش های بسیاری بکنیم.
عالی ترین مقام دینی آذربایجان ، در خصوص توسعه دین در جمهوری آذربایجان گفت: باید این حقیقت را در نظر داشته باشیم که مسلمانان آدربایجان در دوران 70 ساله نظام کمونیستی روزهای سختی را سپری کرده اند
وی همچنین به مصائبی که بر مسلمانان جمهوری آذربایجان در دوره کمونیستی شوروی رفته بود اشاره کرد و گفت: در دوران حاکمیت نظام کمونیستی محدودیت فضا برای انجام فعالیت های مذهبی به قدری بود که مسلمانان منطقه آذربایجان برای تشکیل جلسلت مذهبی برای فرارسیدن زمان مرگ عزیزان خود دعا می کردند.
این مقام مذهبی جمهوری آذربایجان در تشریح چرایی این موضوع گفت: آن زمان حاکمیت اجازه برگزاری محافل مذهبی را نمی‌داد برای همین شیعیان این مرز و بوم برای مرگ زنان پیر که در خانواده هایشان بود دعا می کردند تا شاید بتوانند از این فرصت استفاده کرده و و به بهانه عزاداری برای ایشام برای امام حسین ع هم گریه کنند.
وی بابیان اینکه خوشبختانه از زمان فروپاشی نظام کمونیستی وضعیت مسلمانان جمهوری آذربایجان دچار تحولات مثبتی شده است گفت: تا پیش از فروپاشی نظام کمونیستی، جامعه مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی برای رفتن به سفر حج تنها 14 نفر سهمیه داشتند.
رهبر دینی مسلمانان جمهوری آذربایجان بابیان اینکه آن زمان به دلیل محدود بودن هیات حجاج اعزامی شوروی به عربستان ممکن بود تا مدتها به مسلمانان آدربایجان برای رفتن به سفر حج نوبت نرسد، افزود: آنزمان حجاج مسلمان در بازگشت از سفر مکه تنها می‌توانستند یک جلد کلام الله مجید و 25 تسبیه را همراه خود به بیاورند.
وی گفت: در آن زمان تدریس علم دینی با مصائبی همراه بود و و حتی در مزارع جارو مخفیانه به تحصیل مشغول بودیم و بطوری که حتی عوامل حکومت وقت در مورادی با آوردن خوک به محل هایی مدارس دینی سعی در تهدید علاقمندان به علوم دینی و برهم زدن جلسات مذهبی را داشت.
این مقام دینی کشور آذربایجان همچنین در تشریح شرایط فراگیری علوم دینی برای خودش گفت: زمانی که من مدرسه می رفتم در یک جیبم قران و در دستم کتاب بود و بعد از مدرسه بلافاصله پیش یک روحانی برای یادگیری دروس دینی می رفتم
وی در ادامه به محدودیتی که برای مساجد در زمان شوروی بود و همچنین تغییر کاربری این مساجد به کتابخانه و سینما نیز اشاره کرد و در عین حال گفت: امروز بحمدالله بیش از 2 هزار مسجد در جمهوری آذربایجان داریم.
حجت الاسلام پاشازاده گفت: مسلمانان در دوران شوروی بسیاری از نسخ قرانی را زیر زمین ها چال کرده بودند و پس از سقوط شوروی زمانی که مردم این کتابها را از زیر خاک خارج می‌کردند متوجه پوسیده شدن کتابهای دفن شده می شدند.
پاشازاده در ادامه به خاطره ای پدرش اشاره کرد که طی آن دوران مشقات دینداری بس بیشتر از دورانی بود که کمونیسم آخرین سالهای عمر خود را سپری می کرده است.
در ارتباط با این موضوع وی تصریح کرد: پدرم می گفت که دینداری در دوره استالین به مراتب بسیار سخت تر از دوران ما بود و برای نمونه مجبور بودیم تا نماز میت را شبانه بخوانیم تا مشکلی برای ما ایجاد نشود
به گزارش اداره مسلمانان قفقاز، ابتدا خبرنگاران از مسجد «تازه پیر» بازدید کردند و با نسخ قدیمی قرآن کریم و نسخ خطی کمیاب در کتابخانه این اداره آشنایی یافتند.
سپس میهمانان با شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز دیدار کردند. شیخ الاسلام اطلاعاتی در مورد تاریخچه و سطح کنونی روابط ایران و جمهوری آذربایجان، روابط دین و دولت در جمهوری آذربایجان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه به نمایندگان رسانه های ایران ارایه داده است.
سپس رییس اداره مسلمانان قفقاز پاسخ جامعی به پرسش های مورد علاقه خبرنگاران داده است. در پایان این دیدار هدیه های یادبود به میهمانان اعطا شده است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381246

برچسب‌ها