هاشمی‌طبا: اشتغال از مسکن مهمتر است/میرسلیم مدافع مسکن مهر شد/روحانی:وام ۸۰میلیونی برای خانه اولی‌ها

مصطفی هاشمی طبا اشتغال و تولید ثروت را مهمتر از مسکن زوجین دانست.

به گزارش خبرآنلاین، سومین نفری که در اولین مناظره انتخاباتی به پشت تریبون رفت مصطفی هاشمی طبا بود. او به سوالی درباره «مشکل مسکن و شیوه های حل آن به ویژه برای جوانان» پاسخ داد.

هاشمی طبا گفت: به طور کلی برای بررسی عللی که باعث بروز مشکلاتی جدی برای اقشار مختلف جامعه شده ،باید در زمینه شکل گیری آن ها را بررسی کنیم در تمام فرمایشاتی که در زمینه سوالات اصلی مطرح شد به این سمت بود که دولت باید این کار یا این کار را بکند در حالی که دولت در حال حاضر خدمات زیادی را ارائه می دهد و حقیقت این است که دولت امکان بزرگتر شدن ندارد بدون اینکه اقتصاد توانمندتر شود یا درآمد ملی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که مشکل اصلی مسکن اگر در حال حاضر بخواهد حل بشود طبیعتاً به صورت پرداخت وام است برای اطراف تهران و اطراف شهرها و در شهرهای کوچک که برای حل این مشکل مسکن های کوچکی ساخته شده است.

هاشمی طبا گفت: مهمتر از مسکن موضوع اشتغال است اگر زوجین درآمد داشته باشند می‌توانند مسکن خود را تامین کنند به نظر من امروزه با حجم وامی که برای مسکن در نظر گرفته شده امکانات خریداری مسکن وجود دارد.

وی اظهار کرد: در برخی نقاط مسکن های ۶۰ یا ۷۰ متری با متری یک میلیون یا یک نیم میلیون تومن قابل خریداری است.

هاشمی طبا تاکید کرد اگر همه زوج ها به کار مبادرت کنند فعلی مسکن قابل حل است. چه کنیم که حجم هر چیزی در کشور محدود است و ما نمی‌توانیم یک مرتبه سرمایه‌گذاری زیادی مثلاً برای تولید داشته باشیم چرا که تولیدی قابل وصول است که محصول زیادی بدهد.

در ادامه، حسن روحانی در این مناظره در پاسخ به توضیحات هاشمی طبا، گفت: در دولت قبل این مشکلات با موضوع مسکن مهر به وجود آمد و با همه مشکلاتی که وجود داشت دولت یازدهم دید که این پروژه را باید تکمیل کنند و به زودی این پروژه تکمیل می‌شود مگر در جاهایی که هیچ استقبالی از آن نشده است.

روحانی ادامه داد: موضوع مهم این است که برای خانه اولیها وام اختصاص دهیم اکنون ۸۰ میلیون تومن خانه اولی ها می توانند وام بگیرند که اقدام بسیار خوبی است.

روحانی توجه به بافت های فرسوده را مهمتر از پرداختن به مسکن مهر دانست و گفت امروز برنامه خوبی برای مسکن جوان ها وجود دارد می‌دانید که برای وام ازدواج نیز ۲۰ میلیون تومن داده می شود.

اسحاق جهانگیری هم مسکن را از مهمترین مسائل خواند و با انتقاد از دلالی شدن مسکن گفت: متاسفانه با مسکن های خالی روبرو هستیم که 250 هزار میلیارد دلار سرمایه کشور را راکد گذاشته است. ما نیازمند مسکن برای افراد کم درآمد مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد هستم. سالانه 200 میلیارد تومان باید صرف بهسازی مسکن های روستایی شود. 160 میلیون تومان هم صرف مسکن جوانان شده است. بانک مسکن هم در سال 95، پنج هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است. او از بازدیدهای شهری اش و لزوم احیای بافت های فرسوده سخن گفت.

ابراهیم رئیسی اساس کار را توانمند سازی مردم برای ساخت و احیای مساکن فرسوده خواند و گفت: باید به جوانان برای تامین مسکن کمک کرد. نمی توان گفت که ما معتقد به ازدواج جوانان هستیم و دولت گامی برای مسکن زوج های جوان برندارد. از تلاش های دولت و آنچه که آقای جهانگیری گفت، متشکرم اما بالاخره این جوانان کجا باید مسکن برگزینند؟ چرا مسکن های مهر ادامه پیدا نکرد. با کمتر از یک میلیون مسکن در سال، ما همچنان عقب خواهیم بود.

مصطفی میرسلیم هم از سرمایه گذاری افرادی در مسکن های تجملی گفت که به گفته جهانگیری خالی مانده است. او از هاشمی طبا پرسید چطور این مساکن را می توان به محلی برای مسکن زوج های جواندتبدیل کنیم؟ چرا اشاره ای به موضوع زمین نمی کنید؟ دولت باید زمین رایگان بدهد یا به سمت زمین های گران برویم؟ چرا راه حل اجاره به شرط تملیک مطرح نمی شود؟ چه تجربه ای از تهیه مسکن برای جوانان در دیگر کشورها دارید؟هاشمی‌طبا در پاسخ به انتقادات مطرح شده، اظهار کرد: همین دولت کارهای بزرگی انجام داد، شبکه آبرسانی و برق رسانی از جمله آنهاست من می‌بینم گاهی اوقات ما در حالی که دست اندرکاران نظام هستیم حکم اپوزیسیون به خود می گیریم.

اوگفت: شهادت های زیادی دادیم و رزمندگان ما فداکاری های زیادی کردند و مرزهای ما امن شد اما متاسفانه در داخل کشور ما دچار مشکلات زیادی شدیم که باعث می شود حاشیه نشینی اضافه شود به طوری که می‌گویند در سال های آینده با ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین خواهد داشت.

این نامزد ریاست جمهوری ادامه داد:‌ توانمند شدن انسان ها با اعانه دادن امکان پذیر نیست توانمند کردند با کار امکان‌پذیر است مشکل ما این است که همه چیز را با هم می خواهیم هم پروانه های خانه های هزار متری و ۵۰۰ متری استخر داخل ساختمان صادر می کنیم و هم دغدغه محرومان را داریم در حالی که همه اینها با هم امکان پذیر نیست. اولویت ایران ایجاد شغل است اگر ما اینها را تامین کنیم خود مردم می‌دانند مسکن شان را چطور تامین کنند.

هاشمی طبا گفت قانون بانکداری اسلامی و وارد کردن قعود اسلامی در بانک. مشکل دیگر ماست من به آقای طیب نیا صحبت های زیادی کردم ایشان دلایلی می آورد که گاهی خودش هم به آنها قائل نبود، وقتی وضعیت طوری است که برخی می‌توانند از آنها سوء استفاده کنند و بانک‌های ما را تبدیل به موسسات سرمایه گذاری و بنگاهی بکند نمی‌توانیم از خدماتی که می‌خواهیم استفاده کنیم.
وی گفت من با اینکه رفع محرومیت شود و مشکل بیماران حل شود کاملاً موافقم اما خداوند می فرماید ان مع العسر یسری. بدانیم مبارزه با معلول نکنیم باید علت‌ها را پاسخ دهیم. برای حل مشکلات، آسیاب به نوبت.

 

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =