ایسنا نوشت: پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری سه ماه دیگر (7 اسفند) برگزار می‌شود، 88 مجتهد واجد الشرایط برای یک دوره 8 ساله بر کرسی‌های این مجلس تکیه خواهند زد.

مهمترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب و نظارت بر مقام رهبری است. به همین دلیل و با توجه به دوره هشت ساله این مجلس ، یکی از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی به حساب می آید. نمایندگانی که وارد مجلس خبرگان می‌شوند برای انتخاب و نظارت بر مجتهد جامع الشرایطی که مدیر و مدبر نیز باشد، خودشان باید مرتبه فقهی و مدیریتی بالایی داشته باشند.

با توجه به این شرایط ، کاندیداهایی که باید برای انتخاب در خبرگان معرفی شوند به نوعی دست‌چین می‌شوند. این کاندیداها به دو دسته تقسیم می شوند؛ آنهایی که درجه اجتهاد و مرتبه علمی شان اثبات شده است و جوان‌ترهایی که هنوز مشخص نیست به چنین مرتبه‌ای رسیده باشند.

برای مشخص شدن این موضوع،‌ کاندیداهایی که خواستار حضور در مجلس خبرگان هستند، از 15 تا 31 مرداد امسال فرصت داشتند برای حضور در آزمون علمی خبرگان ثبت نام کنند. پس از این ثبت نام، ‌آزمون علمی در تاریخ 15 شهریور درساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

البته پس از برگزاری آزمون علمی، نتایج به شورای نگهبان ارسال می‌شود و این شورا باتوجه به استعلامات ( وزارت اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و قوه قضاییه ) صورت گرفته و پس از ثبت‌نام کاندیداها (26 آذر) نتایج احراز صلاحیت ها را اعلام خواهد کرد. البته بنابر دلایلی که منطقی هم به نظر می رسد اسامی کسانی که آزمون علمی داده‌اند یا صلاحیتشان احزار نشده است توسط شورای نگهبان اعلام نمی‌شود.

کمتر از 20 روز تا ثبت نامه کاندیداهای حضور در مجلس خبرگان پنجم باقی مانده است . بررسی سوابق و مدارک کاندیداها توسط شورای نگهبان از 29 آذر تا 9 دی انجام خواهد شد و کسانی که شکایتی نسبت به این رسیدگی‌ها دارند از 16 تا 19 دی می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند و رسیدگی به شکایات توسط شورای نگهبان از 20 تا 26 بهمن صورت خواهد گرفت. مهلت تبلیغات کاندیداهای تائید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 29 بهمن تا 5 اسفند خواهد بود و 7 اسفند انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =