هشدار دانشمندان درباره ۲ برابر شدن زلزله‌های مهیب در ۲۰۱۸

در تحقیقی که از سوی راجر بیلهام از دانشگاه کلرادو و ربکا بندیک از دانشگاه مونتانا در نشست سالانه انجمن زمین‌شناسی آمریکا ارائه شد، آمده است که به‌خاطر کاهش سرعت حرکت وضعی زمین باید انتظار حتی دو برابر شدن زلزله‌های شدید و قدرتمند را داشت.

به گزارش خبرآنلاین، اين دانشمندان اعتقاد دارند كه تغييرات در سرعت حركت چرخش زمين به دور خود مي‌تواند فعاليت‌هاي لرزه‌اي شديد را به‌ويژه در مناطق بسيار پر جمعيت گرمسيري ايجاد كند.

دانشمندان مي‌گويند اگرچه تغيير سرعت حركت وضعي زمين اندك است و باعث كاهش طول روز‌ها به اندازه يك ميليونيوم ثانيه مي‌شود، اما همين تغيير به ظاهر اندك، باعث آزاد شدن ميزان عظيمي از انرژي‌هاي دروني زمين و در نتيجه بروز زلزله‌هاي ويرانگر خواهد شد.

بر اساس گزارش گاردین،اين دو دانشمند در تحقيق خود زلزله‌هاي با قدرت ۷ ريشتر و بيشتر را طي ۱۱۷ سال اخير بررسي كرده‌اند و مشخص شده كه در پنج دوره زماني تعداد زلزله‌هاي مهيب افزايش چشمگير داشته است. در اين دوره‌ها كه زمين كاهش سرعت حركت وضعي داشته هر سال ۲۵ تا ۳۰ زلزله شديد رخ داده درحالي‌كه در دوره‌هاي ديگر به‌صورت ميانگين اين رقم ۱۰ تا ۱۵ زلزله در سال بوده است.

راجر بيلهام در اين رابطه مي‌گويد: اين روند شروع شده و از ابتداي امسال تاكنون ما حدود شش زلزله شديد در نقاط مختلف جهان داشته‌ايم و به سادگي مي‌توان دريافت كه سال آينده ميلادي بايد منتظر حدود بيست زلزله ديگر باشيم.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    0 3
    یک ملیونیوم ثانیه کاهش در زمان گردش و اینهمه آثار؟ یعنی اگر یک ثانیه بشود تعداد زلزله ها یکملیون برابر میشود. کجا فرار کنیم؟ مسئولین فکری بکنند. از شوخی گذشته ، عجب دنیای ناپایداریست. یعنی یک ثانیه اختلال در سرعت گردش و کار همه تمام است. عجیب نظمی دارد این دنیا. حالا چرا کم شده؟ اگر از آثار سوخت های فسیلی بود میشد فکری براش کرد. یک معاهده مسخره امضا میکردیم و تولید گاز دی اکسید کربن را کاهش میدادیم، مسئله حل بود. گفتم مسخره چرا که دی اکسید کربنی که انسان با فعالیت هایش تولید میکند کسر کوچکی از دی اکسید کربنیست که از اقیانوس ها و بواسطه وجود آبزیان اعم از جانور و گیاه تولید و متصاعد میشود. هدف این معاهدات چیزی جز محدود کردن جهان سومی ها و آقایی خودشان نیست. آمریکا هم داستان دیگری دارد.