خشکسالی بی سابقه شهرکرد رکورد 60 ساله را شکست

ایرنا نوشت :معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع یک دهه خشکسالی در این استان گفت: وضعیت خشکسالی در دوره آماری 60 سال اخیر در شهرکرد یک رکورد محسوب می شود.

مهرداد قطره سامانی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ( 1مهر تا 26 دی) بارش موثر روزانه در شهرکرد بیشتر از 5 میلیمتر گزارش نشده است که این موضوع طی 60 سال اخیر بی سابقه است.
وی با بیان اینکه میانگین وزنی بارش ها در استان در سال زراعی 96-97 به حد نرمال نخواهید رسید، تصریح کرد: میانگین وزنی بارش ها در استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 54.8 میلیمتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 77 درصدی و در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت با کاهش 79 درصدی مواجه است.
قطره سامانی تصریح کرد: اگرچه استان در سالهای دور گذشته با خشکسالی هایی مواجه شد اما مقطعی بود و پس از آن ترسالی رخ داده است اما طی یک دهه اخیر با توجه به شواهد موجود نمی توان انتظار سالهای پربارشی را برای آینده متصور شد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارندگی های بهمن و اسفند امسال کسری بارش ها را جبران نمی کند، افزود: پیش بینی می شود امسال با کاهش 50 درصدی منابع آب در استان مواجه شویم.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: آنچه در این وضعیت بحرانی می تواند تا حد از مشکلات را برطرف و از بحرانی تر شدن شرایط جلوگیری کند، مدیریت صحیح آب در بخش های مختلف است.
گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است.
کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر، استان های اصفهان و خوزستان را نیز دچار تنش آبی کرده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =