ایسنا نوشت: آمریکا قاطعانه پیش‌نویس یک قطعنامه روسیه در شورای امنیت را رد کرد. مفاد طرح روس‌ها اجرای مکانیزم تحقیقات عینی درباره اتهامات حملات شیمیایی در سوریه با استناد به اطلاعات درست و غیر قابل انکار بود.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در شورای امنیت گفت: ما خواستار حل اختلافات هستیم و پیشنهاد تشکیل یک هیات تحقیقات بین‌الملل جدید را دادیم که وظیفه آن آشکارسازی حقایق و مشخص کردن عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه براساس اطلاعاتی بی‌نقص و غیر قابل انکاری باشد که از راه شفاف و معتبر به دست آمده است.

حکم "مکانیزم تحقیقاتی مشترک" (JIM) سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نوامبر منقضی شد و تلاش‌های شورای امنیت برای تمدید آن ناکام ماند. مسکو مکررا از مکانیزم تحقیقاتی مشترک برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه از جمله حمله آوریل در خان شیخون استان ادلب انتقاد می‌کرد.

مسکو معتقد است تحقیقات "جی‌آی‌ام" مملو از "کمبود سیستمیک" و گمانه‌زنی‌ها و فقدان مدارک معتبر است و نتایج آن گاها از سخنان منابع مشکوک حاصل می‌شود. محل اصلی مناقشه این است که تیم مذکور یک اصل مهم را که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی اجازه می‌دهد تا نمونه‌های زیست‌پزشکی و محیط زیستی از محل حادثه بردارد، زیر پا می‌گذارد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست روسیه بود تا شرایط در سوریه از جمله اتهامات جدیدی که علیه دولت آن درباره حمله شیمیایی ادعایی در حومه دمشق مطرح شده است، مورد بررسی قرار بگیرد.

با این حال نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد قاطعانه پیشنهاد روسیه را رد کرد و مسکو را به تلاش برای حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از جرایم ادعایی متهم کرد و هیچ مدرکی هم برای ادعاهای خود مطرح نکرد.

هیلی به شورای امنیت گفت: "وقتی روسیه حقایق را دوست ندارد، آنها محک می‌زند و بعد گفت‌وگوها را منحرف می‌کند. این به دلیل آن است که حقایق بارها و بارها برای روسیه که قصد پنهان کردن آنها را دارد،‌ تکرار می‌شود؛ اینکه رژیم اسد به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش ادامه می‌دهد. ایالات متحده آمریکا و جامعه بین‌المللی فریب نمی‌خورند. ما همچنان در پیگیرد عوامل استفاده از تسلیحات شیمیایی ثابت‌قدم و استوار هستیم."

در مقابل نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: رد فوری و احساساتی ابتکارعمل مسکو کاملا واضح است و ثابت می‌کند که ایجاد یک مکانیزم تحقیقاتی حرفه‌ای و مستقل آخرین چیزی است که واشنگتن دوست دارد ببیند.

او افزود: این حقیقت که قطعنامه ما قاطعانه رد شد، خود بیانگر حقایق زیادی است. این مساله بار دیگر حقیقتی را فاش می‌کند که ما متاسفانه می‌دانیم. ایالات متحده آمریکا به مکانیزم مستقل و حرفه‌ای نیازی ندارد. نه تنها شما حقیقت را فاش کردید بلکه شما ماهیت اصلی خودتان را مقابل جامعه بین‌المللی به نمایش گذاشتید.

اوایل سه‌شنبه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی بین‌المللی در پاریس دولت سوریه را بابت حمله شیمیایی ادعایی در شرق غوطه مقصر دانست.

در آستانه نشست "شراکت بین‌المللی علیه مصونیت برای استفاده از تسلیحات شیمیایی" با حضور ۲۴ کشور، گزارش‌ها در روز دوشنبه از احتمال یک حمله در سوریه با گاز کلر حکایت داشت که طی آن بیش از ۲۰ غیرنظامی زخمی شدند. این گزارش‌ها تولید منابع جنجالی حامی شبه‌نظامیان خصوصا کلاه سفیدها و دیده‌بان حقوق بشر سوری مستقر در انگلیس بود و هنوز به صورت مستقل تایید نشده است.

فقدان مدرک هم باعث نشد تا دیپلمات ارشد آمریکا مستقیما روسیه را متهم کند که اجازه می‌دهد حوادث مرتبط با تسلیحات شیمیایی در سوریه رخ دهد. او گفت: "هر کس که حملات را انجام داده باشد، روسیه کاملا مسئول قربانیان در شرق غوطه و تعداد بی‌شماری از سوری‌هاست که از زمانی که روسیه وارد درگیری سوریه شده است، هدف تسلیحات شیمیایی قرار گرفتند."

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =