سخنان نماینده مخالف وزیر فرهنگ/ الان محدودیت تبدیل به اصل شده و آزادی استثنا

محمود صادقی نماینده تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین٬ او در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه دکتر صالحی را به لحاظ اخلاقی و وارستگی شخصیتی قابل تایید می‌داند٬ گفت: «نکته اصلی من این است که ایشان را با همه نکات مثبت سابقه‌شان دارای اقتدار لازم برای مدیریت فرهنگ و هنر نمی‌دانم.»

او گفت: «ایشان در خط اول برنامه خودشان فرمودند که تنوع و تکثر دستگاه‌های فرهنگی سبب شده است بازیابی جایگاه وزارت ارشاد سخت شود. اما در برنامه ارائه شده هیچ راه‌حلی نداده‌اند. ابهام در مراجع تصمیم‌گیری موجب ابهام در مسئوایت‌پذیری و پاسخ‌گویی شده است. سوال اینجاست که آیا شما  می‌توانید در زمینه فعل و انفعال و مداخله‌ها و پایین کشیدن فیلم‌ها و مواردی از این دست قدرت مقابله دارید؟»

او ادامه داد: «در حوزه مطبوعات هنوز معلوم نیست محدودیت ایجاد تصویری برای یکی از شخصیت‌ها محبوب برعهده چه کسی است. ما به عنوان نماینده سوال کرده‌ایم و کسی جواب نداده است. ابهام در هزینه‌کرد بودجه عمومی یکی از مسائل ما است. بسیاری از اشخاص و نهادها از بیت‌المال در بخش فرهنگی استفاده می‌کنند٬ اما معلوم نیست این بودجه‌ها چطور مصرف می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد. این نهادها و اشخاص در مقابل مجلس و دولت و دیوان محاسبات پاسخگو نیستند؟ برای سال ۹۷ باز هم شاهد جدول ۱۷ بیت‌المال‌سوز خواهیم بود؟ برخی از این بودجه‌ها برای زمین‌خواری مصرف می‌شود.»

این نماینده مجلس گفت: «مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ساختاری است. در برنامه شما برای حل مشکل ساختاری طرحی دیده نمی‌شود. مشکل ساختاری در حمایت و نظارت وجود دارد. حمایت در زمینه حمایت از شخص یا محصول فرهنگی دیده می‌شود. باید در این زمینه تنوع ایجاد کنید تا عادلانه شود. سنندج و زاهدان و بندرلنگه و مسجد سلیمان هم جزو ایران است چرا رویدادهای فرهنگی را به سطح کشور گسترش نمی‌دهید؟ از خلاقیت‌های فرهنگی و هنری چرا در سطح کشور استفاده نمی‌شود؟ چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت خلاقیت هنری در کردستان و لرستان و ... دارید؟ آیا کماکان جشنواره فجر می‌خواهد در سالن‌های ارشاد در تهران برگزار شود؟»

او با اشاره به وضعیت مطبوعات٬‌ گفت: «تداخل کاری هیات نظارت بر مطبوعات و قوه قضائيه مشکلی است که باید حل کنید. اخیرا یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار نطق من محکوم شده است. آیا شما قادر هستید در زمینه این تداخل‌ها اقدام کنید. فقدان معیارها و ضوابط و سلیقه‌ای بودن نظارت پدر هنرمندان را درآورده است. در قانون اساسی وظیفه دولت بالا بردن آگاهی عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات است. برای تضمین چنین وظیفه‌ای در اصل ۲۴ قانون اساسی اعلام می‌کند مطبوعات آزاد هستند و استثناء در موارد امنیت کشور قائل شده است. الان محدودیت تبدیل به اصل شده و آزادی استثنا. آیا شما برای اصلاح آن برنامه‌ای دارید؟»

او گفت: «سابقه کار دکتر صالحی در زمینه کتاب است٬ اما در سایر حوزه‌ها شما تجربه کافی را ندارید. اکنون حوزه موسیقی دچار سیاست‌های یک بام و دو هوا و بی‌مهری مکرر است. اصحاب این هنر اصیل از این وضعیت رنج می‌برند. موسیقی پاپ بر موسیقی سنتی غلبه پیدا کرده است. در جشنواره موسیقی فجر آشفتگی فراوانی هست و تبعیض و باندبازی‌ها موجب شده است هنر اصیل موسیقی به حاشیه رانده شود و جوایز و تقدیر‌ها بیشتر مال کسانی است که نزدیک‌تر هستند.»

این نماینده مجلس گفت: «در برنامه شما در خصوص اقتصاد هنر برنامه خاصی دیده نمی‌شود. اقتصاد هنر به این معنا است که هنرمند بتواند با هنر خود زندگی‌اش را اداره کند. شما برای اقتصاد هنر چه برنامه‌ای را ارائه کرده‌اید؟ اقتصاد هنر از تمرکزگرایی رنج می‌برد و دولت تبدیل به یک کارفرمای بزرگ شده است و بخش خصوصی چندان فرصتی برای بروز ندارد. اگر اقتصاد و هنر پیوند واقعی داشته باشند٬ موجب زایش می‌شود٬ اما روش‌های گلخانه‌ای و بندنافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.»

او گفت: «یکی از روش‌های مدیریت فرهنگ و هنر٬ استفاده از سیستم مالکیت فکری است. شما چه برنامه‌ای برای طراحی نظام مالکیت فکری دارید که از مرحله ایده تا نهایی قابل اتکا باشد.»

او در پایان سخنانش خلاء قانونی در حمایت از حقوق مولفان و مصنفان را مشکلی جدی دانست و تاکید کرد: «من به این دلایل فکر می‌کنم با وجود آنکه دکتر صالحی از توانمندی اخلاقی و شخصیتی برخوردار هستند٬ اما توانمندی لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش را ندارند.»

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =