ایسنا نوشت: رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره اینکه آیا پارازیت‌ها بر روی محیط زیست اثرگذارند یا خیر؟ گفت: سازمان انرژی اتمی متولی بررسی مسائل مربوط به اشعه در کشور است و دفتری در این سازمان وجود دارد که تخصصی روی این موضوعات کار می‌کند که در این زمینه قانونگذار به محیط زیست حق مداخله نداده است.

محمدحسین بازگیر در جلسه کرسی آزاد اندیشی با عنوان بررسی "آلودگی هوای تهران" در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: آلودگی هوا در کلانشهری مثل تهران متاثر از عوامل زیادی است. عوامل متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها و عدم مدیریت تقاضای سفر، عدم توسعه دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک و عدم ساماندهی صنایع و منابع ساکن، در آلودگی هوای پایتخت موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات زیست محیطی ما مربوط به شیوه نادرست زندگی است گفت: در کشورهای دیگر شیوه زندگی زیست محیطی مردم در فصل‌های مختلف مانند پوشیدن لباس با یکدیگر تفاوت دارد ولی سبک زیست محیطی شهروندان ما در تمام فصل‌ها یکی است.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: شهر هشت میلیونی تهران برابر با کشور هشتاد میلیونی ترکیه بنزین مصرف می‌کند. برخی از آن به دلیل نقص در ساختار شبکه حمل و نقل عمومی و بخشی به دلیل عدم توسعه ناوگان عمومی است ولی دلیل عمده مصرف این حجم از بنزین به سبک زندگی ما مربوط می‌شود.

بازگیر گفت: ما هنوز در گفتمانمان مدیریت یکپارچه را نادرست تعریف می‌کنیم، مدیریت یکپارچه به معنای حرکت در مسیر واحد است نه اینکه مدیریت واحد برای آن فرض کنیم.

وی گفت: از سال 1374 که آلودگی هوای تهران جدی شد، برای آن قانون نوشته شد و آیین‌نامه‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا مطرح شد و تکالیفی برای همه دستگاه‌ها مشخص شد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در شهر مکزیکوسیتی آلودگی هوا بدتر از آلودگی هوای تهران بود، گفت: در این شهر 85 پروژه مختلف زیست‌محیطی تعریف شد و 35 دستگاه نهاد عمومی و دولتی وظیفه پیدا کردند که به این موضوع رسیدگی کنند. همچنین مردم نیز برای کاهش آلودگی هوا مشارکت کردند و امروز مشکل آلودگی هوا در این شهر برطرف شده است.

بازگیر اظهار کرد: خیلی‌ها به سازمان محیط زیست ایراد می‌گیرند که کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی برای محیط زیست انجام نمی‌دهید و یا اینکه کار تحقیقی در زمینه محیط زیست ندارید. در واقع کار فرهنگی کار تخصصی است که روش خاص خود را دارد که همه اینها در اختیار سازمان محیط زیست نیست. اشکال کار این نیست که بودجه سازمان محیط زیست کم است، بلکه مشکل اینجاست که در برنامه دستگاه‌های فرهنگی کشور، حفظ منابع محیط زیستی در اولویت نیست.

وی گفت: حفظ محیط زیست در اولویت‌های سیستم آموزشی و فرهنگ‌ساز در کشور ما مانند صداوسیما و آموزش و پرورش که قرار است روی ارتقای سواد جامعه کار کنند، نیست، 90 درصد برنامه‌هایی که در صداوسیما ساخته می‌شود، از کارشناسانی استفاده می‌کنند که یک روز هم در سازمان حفاظت محیط زیست کار نکرده‌اند و مشکلات محیط زیستی را نمی‌شناسند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: سازمان محیط زیست نباید همه علم را خودش تولید کند بلکه این وظیفه مراکز دانشگاهی است که با توجه به نیازهای محیط زیستی این موضوع را بررسی کنند.

بازگیر با اشاره به اینکه درصد کمی از پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های دانشگاهی به موضوع محیط‌زیستی می‌پردازد، گفت: اگر بخواهیم مشکلات زیست‌محیطی حل شود باید تمام دستگاه‌ها تمام وظایف خود را پیش روی خود گذاشته و مردم هم تمام این وظایف را از آنان مطالبه کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره سوال یکی از دانشجویان که آیا پارازیت‌ها بر روی محیط زیست اثرگذارند یا خیر؟ گفت: سازمان انرژی اتمی متولی بررسی مسائل مربوط به اشعه در کشور است و دفتری در این سازمان وجود دارد که تخصصی روی این موضوعات کار می‌کند. ما در شهر تهران به طور مستمر شکایت‌هایی از شهروندان دریافت می‌کنیم که از آنتن‌های ماهواره و مخابرات شکایت می‌کنند و بیان می‌کنند که اینها آسیب رسانند ولی در این زمینه قانونگذار به محیط زیست حق مداخله نداده است. ما تنها این شکایات را به سازمان انرژی اتمی می‌رسانیم و از آنها می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    11 0
    کی بود کی بود من نبودم
  • مجيد ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    12 0
    در اينكه پارازيت ضرر داره شكي نيس ولي هيشكي جراتشو نداره بگه
  • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    0 0
    اصلا چرا باید پارازیت باشه که دنبال اثراتش باشیم .کسی رو نمیشه به زور به بهشت فرستاد و نکته مهم این است که بابت هر نوع صدمه ای که به مردم برسد مسببان آن در درگاه باریتعالی باید پاسخگو باشند و خداوند از حق الناس نمیگذره.