۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

ایلنا نوشت: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال کل محور هراز به صورت چهارخطه زیر بار ترافیک می‌رود اظهار داشت: امسال 919کیلومتر راه‌آهن به افتتاح می‌رسد.

 خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از پروژه چهارخطه‌سازی محور هراز با اشاره به طرح ساماندهی محورهای منتهی به استان‌های شمال کشور اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهمی که از چهارسال گذشته نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرده‌ایم اجرای پروژه ساماندهی محورهای منتهی به استان‌های شمالی است که در این پروژه نسبت به رفع گلوگاه‌های ترافیکی این محورها اقدام کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در این پروژه پنج ساماندهی پنج محور منتهی به استان‌های شمالی از جمله محور هراز، محور فیروزکوه، بخشی از آزادراه قزوین - رشت، آزادراه تهران - شمال و راه اصلی قزوین - الموت - تنکابن تعریف شده است و در حال اجرای این پروژه ها هستیم.

اولین بزرگراه منتهی به شمال کشور امسال افتتاح می‌شود

خادمی با اشاره به تبدیل محور فیروزکوه به قائم شهر به بزرگراه اظهار داشت: محور فیروزکوه به قائم شهر به عنوان اولین بزرگ راه منتهی به استان شمالی کشور منوط به تخصیص اعتبارات تا پایان سال به افتتاح می‌رسد.

وی افزود: این محور استان تهران را به استان مازندران و گرگان متصل می‌کند و راه دسترسی به استان خراسان رضوی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر از این محور چهار خطه سه و نیم کیلومتر باقی مانده است که در مسیر اراضی مسکونی قرار دارد و باید نسبت به تملک آنها اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای تملک اراضی این محور اظهار داشت: برای این سه و نیم کیلومتر به اعتبارات چیزی حدود سی و پنج میلیارد تومان نیاز داریم.

خادمی ادامه داد: سال 94 برای این پروژه 100 میلیارد تومان و سال  95 مبلغ 120 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای اتمام این پروژه تا پایان سال به بودجه 110 میلیارد تومانی نیاز داریم و اگر این منابع تامین شود بزرگراه محور هراز به صورت کامل برای سفرهای نوروزی آماده می‌شود.

پیشرفت فیزیکی 60 درصدی چهارخطه سازی محور هراز

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهارخطه سازی محور هراز اظهار داشت: این پروژه هم از سال 89 شروع به کار شد و در نقاط ساده این پروژه بخش‌هایی چهارخطه سازی شد اما در طول دو سال گذشته توانستیم چیزی حدود 30 کیلومتر از این محور را چهارخطه سازی کنیم.

وی افزود: به طور کلی مجموعا تاکنون 55 کیلومتر از محور هراز چهار قطعه شده است. خادمی با بیان اینکه اجرای پروژه در محور هراز یکی از سخت‌ترین پروژه‌های مهندسی راه‌سازی است چرا که در این مسیر 18 کیلومتر تونل، 3 کیلومتر پل خارک و 33 کیلومتر دیوار حائل باید ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: 45 کیلومتر از مسیر باقی مانده است که ادامه اجرای آن به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه شرکت حمل و نقل تاکید کرد: چهار خطه سازی محور هراز منوط به تخصیص اعتبارات تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

کاهش دو ساعته ترافیک با بهره‌برداری از هراز و فیروزکوه

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افتتاح این دو پروژه بزرگراهی چقدر از ترافیک این مسیر می‌کاهد، گفت: وقتی که ترافیک روان باشد با چهارخطه سازی محور هراز و فیروزکوه 45 دقیقه از مدت زمان ترافیک کم می‌شود.

وی ادامه داد: در پیک ترافیکی این دو مسیر چهارخطه سازی دو تا دو و نیم ساعت از مدت زمان ترافیک را کاهش می‌دهد.

ریزش‌ها در آزادراه تهران - شمال غیرقابل پیش‌بینی است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال اظهار داشت: در طول 17 سال پیشرفت فیزیکی قطعه 1 آزادراه تهران - شمال 30 درصد بود که در طول سه سال گذشته با افزایش همکاری‌های وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان پیشرفت فیزیکی این قطعه به بالای 85 درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر 15 درصد از اجرای مسیر باقی مانده است که بخش آن نوسازی بتونی است و ساخت ادامه مسیر به 450 تا 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

خادمی همچنین درباره ریزش‌های اخیر کوه در مسیر قطعه 1 آزادراه شمال گفت: فازند البرز یکی از سخت‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین فازندهای کشور است و مواردی چون ریزش و لغزش در این مسیر غیرقابل پیش‌بینی است که مهندسان متخصص ایرانی در حال برطرف‌سازی این موارد در این مسیر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه 2 آزادراه تهران - شمال در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: عملیات ساخت و ساز در قطعه دوم هم شروع به کار شده است و این قطعه به 5 بخش تقسیم شده که هر بخش یک پیمانکار ایرانی دارد .

وی با بیان اینکه طول قطعه دوم آزادراه تهران - شمال 22 کیلومتر است، اظهار داشت: تونل بزرگ البرز در این قطعه در حال ساخت است و 1300 متر از ساخت تونل باقی مانده است.

وی همچنین با اشاره به اعتباراتی که تاکنون برای ساخت آزادراه تهران - شمال هزینه شده است، گفت: تاکنون 2500 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

گلوگاه آزادراه قزوین - رشت برطرف می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت محور قزوین - الموت - تنکابن که یکی از محورهای تعریف شده در پروژه ساماندهی مسیرهای منتهی به شمال است، اظهار داشت: با ساخت این محور استان قزوین به استان‌های شمالی متصل می‌شود و در این محور باید 20 کیلومتر تونل ساخته شود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر این محور 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای تکمیل این محور با مشخصات راه اصلی به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: سرعت تردد خودرو در این محور با استانداردهای راه اصلی 90 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل با اشاره به رفع گلوگاه‌های آزادراه قزوین - رشت ادامه داد: طول ازادراه قزوین - رشت 138 کیلومتر است که در سال‌های گذشته 127کیلومتر آن به افتتاح رسید.

وی افزود: حدود 11 کیلومتر باقیمانده در محدوده نقاط بسیار سخت بود که عملیات آزادراهی در آن نقطه انجام نشد هزینه این 11 کیلومتر به اندازه هزینه کل پروژه است.

وی تاکید کرد: همین گلوگاه 11 کیلومتری منجر به ترافیک‌های بسیار سنگین می‌شد که در انتهای سال گذشته بیش از سه کیلومتر آن را توانستیم زیر بار ترافیک ببریم اما هنوز 40 درصد مشکل باقی مانده است و برای ساخت 8 کیلومتر باقیمانده به 480 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر با سرمایه گذار آن تفاهمنامه‌‌ای را به امضا رساندیم و قرار است به زودی عملیات ساخت به اجرا برسد.

وی همچنین درباره توافق با بومیان منطقه و صاحبان غرفه‌های تجاری در حاشیه راه فعلی گفت: قرار بر این است که باند رفت از خارج از شهر باشد و باند برگشت که معمولا مردم نسبت به خرید اقدام می‌کنند از داخل شهر ساخته شود.

تملک اراضی با اسناد خزانه اسلامی

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای پرداخت هزینه‌های تملک اراضی از اسناد خزانه اسلامی می‌تواند استفاده کرد، اظهار داشت: اخیرا برای مسیرهایی با بومیان منطقه برای تملک اراضی از طریق اسناد خزانه اسلامی توافق‌هایی انجام شده است.

وی ادامه داد : از سه سال گذشته برای پرداخت بدهی پیمانکاران از اسناد خزانه اسلامی استفاده کرده‌ایم که استفاده از این اسناد برای تملک اراضی هم به میزان استقبال مردم بستگی دارد.

طول آزادراه‌های کشور به پنج هزار کیلومتر می‌رسد

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر 10 محور آزادراهی در سطح کشور در قالب 16 پروژه اظهار داشت: سیاست و برنامه ما این است که طول آزادراه های کشور به پنج هزار کیلومتر برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1200 کیلومتر آزادراه در حال ساخت است و 2400 کیلومتر هم در دست مطالعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه 2400 کیلومتر میزان آزادراه‌های موجود در کشور است، اظهار داشت: این میزان نسبت به تمام راه‌های کشور کمتر از نیم درصد است و نسبت به راه‌های اصلی چیزی حدود دو درصد است.

919 کیلومتر راه‌آهن امسال به افتتاح می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 22 طرح ریلی به طول 3هزار و 430کیلومتر در دست احداث داریم اظهار داشت: امسال برای اولین بار 919 کیلومتر راه‌آهن به افتتاح می‌رسد که به نوعی رکوردزنی در این بخش محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم دو خطه سازی 900 کیلومتر راه آهن را به اتمام می‌رساند.

وی درباره 5 اولویت ریلی در کشور اظهار داشت: یکی از این طرح‌های با اولویت در بخش ریلی راه‌آهن همدان بود که به اجرا رسید و افتتاح شد .

خادمی با بیان اینکه راه‌آهن کرمانشاه هم دو ماه آینده به افتتاح می‌رسد اظهار داشت: ریل گذاری راه‌آهن ارومیه هم تا یک هفته آینده به پایان می‌رسد و از این پروژه سه کیلومتر باقی مانده است.

وی افزود: از راه آهن رشت هم 32 کیلومتر باقی مانده همچنین مسیر جدید راه آهن تبریز هم تا انتهای امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به محل تامین ریل مورد نیاز این پروژه‌ها اظهار داشت: اخیرا 150 هزار تن ریل از هند وارد شده است. همچنین قرار بر این است که شن از هند وارد شود و در ذوب آهن به ریل تبدیل شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =