آلمانی‌ها در چهارسوق بازار بزرگ تهران چه می‌کنند؟

چهار سوق بزرگ بازار تهران با همکاری پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی - تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه آخن آلمان مرمت می‌شود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين و به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی، رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی - تاریخی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: این طرح در قالب تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشکده معماری دانشگاه «آخن» آلمان مبنی بر همکاری‌های این دو مرکز در زمینه‌های معماری، تاریخ معماری و مطالعات، مراحل پایانی‌اش را می‌گذراند.

او با بیان این‌که این طرح از یک‌سال گذشته با برگزاری نشست‌های متعدد درباره‌ی انتخاب طرح، نوع انجام کار و زمان‌بندی و انجام مستندسازی، فتوگرامتری و برگزاری جلسات سیاست‌گذاری، برداشت اطلاعات آغاز شده بود، بیان کرد: کار اجرایی طرح مرمت چهار سوق بزرگ بازار تهران با همکاری هیأت ایرانی و آلمانی به مدت یک ماه در حال انجام است.

به گفته‌ وی، اعضای کارگاه مرمت را ۱۱ نفر شامل سه مرمتگر ایرانی از کاشان، تبریز و تهران و هشت مرمتگر آلمانی تشکیل می‌دهند.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی -تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به موقعیت خاص استقراری چهار سوق بزرگ تهران که در محله پرازدحام و پر رفت‌وآمدی قرار گرفته، افزود: این طرح با توجه به تعاملاتی که با دستگاه‌های مختلف مانند میراث فرهنگی تهران، شهردار و آب و برق داشته قابل اهمیت است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های باستان‌شناسی گسترده‌ بین‌المللی در ایران برخلاف طرح‌های مرمتی بین‌المللی ادامه داد: در حوزه مرمت بافت و بناهای شهری کمتر تجربه‌های بین‌المللی داشته‌ایم.

اشرفی یکی از سیاست‌های پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی -تاریخیِ همکاری‌های بین‌المللی را تعریف طرح‌های مشترک با هیأت‌های خارجی برای آشنایی با روش‌های مستندسازی و فرآیند مرمت دانست و افزود: می‌توان با تبادل نظر و اطلاعات از تجربیات آنها استفاده کرد.

وی با بیان این‌که طرح مرمت چهار سوق بزرگ بازار تهران با وجود اینکه از گستردگی زیادی برخوردار نیست ولی بنا به شرایط خاص قرارگیری آن در مرکز تهران از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: چهار سوق بزرگ تهران یکسال پیش از انقلاب اسلامی یعنی حدود ۴۰سال پیش مرمت شده است، اکنون نیز مرمت این جداره‌ تاریخی با همکاری شهرداری منطقه ۱۲تهران، اداره میراث فرهنگی تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود.

چهار سوق بزرگ بازار تهران كه مربوط به دوره‌های زند و دوره قاجار است و در بازار چهل تن قرار گرفته‌است، در ۱۳۵۶ با شماره‌ ثبت ۱۵۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =