شفاآنلاین نوشت:

دکتر پروانه ساکت در نشست خبری چهاردهمین کنگره پوست ومو، درباره حضور مشاوران در داروخانه‌ها گفت: متاسفانه شرکت‌هایی که کار تجاری انجام می‌دهند مشاوران خود را در داروخانه‌های سطح کشور پخش کرده‌اند که خیلی از این افراد به عنوان دکتر شناخته می‌شوند و در اکثر مواقع نسخه پزشکان را نیزبه نفع شرکت‌شان تغییر می‌دهند.

وی تاکید کرد: این افراد قادر به معاینه بیمار نیستند و حق دادن هیچ دارویی را به بیماران ندارند.

دکتر ساکت با بیان اینکه ما از شرکت‌ها و به خصوص وزرات بهداشت خواستار جمع اوری این مشاوران شده‌اند از مردم درخواست کرد: تا زمانی که وزارت خانه کنترلی بر روی مشاوره‌ها، داروخانه‌ها، داروها ومواد قاچاق و تشخیص متخصص از غیر متخصص ندارد سلامتی‌شان را ازاین طریق به خطر نیاندازند.

هشدار درباره تبلیغات فریبنده

متخصص پوست، مو و زیبایی همچنین درباره تبلیغات فریبنده و ادعاهایی مبنی براینکه در عرض یک جلسه شما را زیبا می‌کنیم اظهار کرد: زیبایی کار اورژانسی نیست که افراد بتوانند یک شبه به آن دست پیدا کنند. بلکه افراد باید دراین باره تامل و برنامه‌ریزی کنند.

وی با یبان اینکه در حال حاضر کشور ما دارای متخصصین زیادی است که در کنگره‌های پوست خارج از کشور به طور فعال شرکت می‌کنند به مردم توصیه کرد: برای درمان بیماری‌های پوستی به متخصصین مراجعه کنند وسلامت‌شان را به دست هر فرد ناشناس و غیرمتخصص نسپارند.

مراقب باشید موش آزمایشگاهی نشوید!

دکتر ساکت همچنین کار زیبایی را پرهزینه دانست و تصریح کرد: موادی که به بدن افراد تزریق می‌شود جزء قوی ترین سیستم‌های دفاعی بدن است. درمقابل خیلی از مواد نیز واکنش نشان می‌دهد به همین خاطر افراد باید دقت کنند زمانی می‌خواهند ماده‌ای را در صورت و بدن شان تزریق کنند از وضعیت آن به طورکامل مطمئن شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین افراد باید به کسانی که تزریق را باقیمت ارزان برایشان انجام می‌دهند شک کنند.

متخصص پوست ومو تاکید کرد: به جز موادی که مجوزهای لازم را دارند بقیه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و متاسفانه کنترلی بر روی این مواد وجو ندارد. تا زمانی هم که یک کنترل دقیق روی این مواد اجرا نشود این کنترل برعهده خود مصرف کننده است.

وی به مردم توصیه کرد زمانی که به مطب یک دکتر می‌روند اصلا خجالت نکشند و این حق افراد است که بدانند چه چیزی دارد برایشان تزریق می‌شود و حق دارند کشور سازند ه و تاریخ ان را بدانند. همچنین حق دارند بدانند که پزشک دراین باره تجربه‌ای دارد یا خیر. همچنین می‌توانند از پزشک‌ها بخواهند که اسم مواد مصرفی را به آن‌ها بگویند و تاریخ مواد مصرفی را نیزاعلام نمایند و با اطلاع کامل این کار را انجام دهند.

دکترساکت خاطرنشان کرد: افراد سعی کنند اولین کسی نباشند که از مواد جدید که آمده است استفاده کنند. بلکه صبر کنند روشی که تازه امده مدتی در ایران استفاده شود بعد بروند ان را استفاده کنند. زیرا برخی افراد می‌خواهند اولین کسی باشند تا از جدیدترین روش‌ها که می اید استفاده کنند و به همن دلیل بیشتر مواقع بلا برسر همین افراد می‌آید.

به گفته وی بعضی از شرکت‌های خارجی نیز متاسفانه موادی را که وارد می‌کنند به صورت آزمایشی است و بدون اینکه اعلام کنند این ماده آزمایشی است از آن‌ها استفاده می‌کنند و بعد از چند سال متوجه می‌شوند نتیجه خوب یا بدی دارد.اگر نتیجه خوب باشد آن را در بازار عرضه می‌کنند و اگر نتیجه بد باشد از بازار جمع می‌شود. پس افراد نباید اجازه دهند که مورد آزمایش گروه‌ها و شرکت‌های خارجی، موش آزمایشگاهی، قرار بگیرند. پس سعی کنند به پزشکانی مراجعه کنند که از موادی استفاده می‌کنند که مجوزهای لازم را دارد و استاندارد هستند.

بوتاکس‌های مجوزدار را بشناسید

دکتر ساکت تصریح کرد: در حال حاضر دو نوع بوتاکس کره‌ای و انگلیسی در ایران مجوز وزارت بهداشت را دارند. پس بقیه بوتاکس‌ها تقلبی و یا بی کیفیت هستند.

شایع ترین بیماریهای پوستی

دبیرعلمی چهاردهمین کنگره انجمن متخصص پوست و مو، شایع‌ترین بیماری‌های پوستی را اگزما، آکنه (جوش دوران جوانی) و حساسیت‌های شوره‌ای دانست و بیان کرد: سن متوسط آکنه بین ۱۸ تا ۲۶ سالگی است و جنسیت هیچ تاثیری در بروز آکنه ندارد.

عوارض ژل پاژ

وی همچنین درباره عوارض تزریق ژل پاژ گفت: ژل پاژ چندین سال پیش ازکشور اوکراین وارد ایران شد که توسط افراد غیر متخصص با حجم بالا مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر ساکت ادامه داد: ژل پاژ مانند پلاستیک در طبیعت است و به هیچ عنوان از بین نمی‌رود و گاهی اوقات حرکت می‌کند و ایجاد بد فورمی و واکنش می‌کند. به همین خاطر در کوتاه مدت آلرژی و در طولانی مدت به صورت آبسه بروز می‌کند. حتی گاهی اوقات این ژل سفت و قرمز رنگ و دردناک می‌شود و فرد دچار ترشح و چسبندگی می‌شود.

وی افزود: زمانی که در پوست چسبندگی ایجاد می‌شود خارج کردن ژل امکان‌پذیر نیست مگر اینکه تمام بافت‌های چربی اطراف آن هم برداشته شود.

متخصص پوست، مو و زیبایی همچنین درباره افرادی که دچار خارش می‌شوند اظهارکرد: عوامل بروز خارش بسیار گسترده است و افرادی که دچار خارش می‌شوند باید به طور کامل مورد معاینه و چکاپ قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد افراد به علت حساسیت به گردو غبار، اگزما، خشکی پوست در فصل سرما و همچنین بیماری‌هایی مانند دیابت و تیروئید دچار خارش پوستی می‌شوند که درمان این بیماری با توجه به تشخیص علتش صورت می‌گیرد.

فردی که چند روز دوره لیزر دیده متخصص پوست نیست

دکتر ساکت درادامه این نشست خبری با بیان اینکه اهمیت رشته تخصص پوست و مو در حال زیر سوال رفتن است در ایران گفت: متاسفانه امروزه هرفردی که یک یا چند روز دوره لیزر و بوتاکس را دیده است فکر می کند متخصص پوست و زیبایی شده است واین برای سلامت مردم وجامعه خطرناک است.

وی اضافه کرد: ما اصرار داریم که بر روی تابلوهای مطب پزشکان حتما مشخص شود که فرد متخصص پوست است یا خیر و اگر کسی متخصص پوست نیست حق ندارد پوست را به عنوان اولین رشته تخصصی خو عنوان کند چراکه تخلف است.

متخصص پوست و مو وزیبایی ادامه داد: متخصصین پوست دارای آرم مخصوص هستند که در مهرهای نسخه‌هایشان وجود دارد. پس مردم با توجه به این آرم‌ها باید بتوانند متخصص را از غیر متخصص تشخیص دهند.

وی همچنین درباره دستگاه‌های لیزر بیان کرد: هر دستگاهی یک مطالعه خاص دارد و متخصصین زمانی که در کنگره‌های خارجی شرکت می‌کنند با استفاده از مجلات و کتاب‌ها می‌توانند تشخیص دهند که دستگاه‌های استانداردی که متخصصین جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند کدام هستند. براین اساس دستگاه‌های لیزری که وارد کلینیک متخصصین پوست می‌شوند از چندین فیلتر عبور کرده‌اند و معمولا از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شوند.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره انجمن متخصص پوست و مو افزود: متاسفا نه در این چند سال اخیر دستگاه‌های مختلفی با قیمت‌های متفاوت به ایران وارد شده است که نظارت درستی بر روی آن‌ها وجود نداشته و از انجمن متخصصین پوست و مو هم در این زمینه سوالی نشده است.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های لیزر باید به طورمرتب توسط کارشناسان بررسی شوند.

جزئیات برگزاری کنگره

متخصص بیماری های پوست ومو و زیبایی ازبرگزاری کنگره بیماری های پوست و مو و زیبایی ازروز سوم دی ماه به مدت سه روز خبر داد و اظهار کرد: این کنگره خیلی تخصصی است و فقط متخصصان پوست در آن شرکت می‌کنند و ما سعی کردیم که این کنگره مانند خیلی دیگر از کنگره‌های دیگر در جهت توانمند سازی بیشتر متخصصان باشد.

وی ادامه داد: در این کنگره سعی شده مطالب مربوط به سلول‌های بنیادی، نظرات تشخیص بیماری‌های شایع و کاربرد تکنیک‌های جدید تشخیص بیماری‌ها بیان شود. همچنین درمان‌های جدیدی که به صورت تئوری و عملی انجام شده و روش‌های درمانی که ارائه شده است در زمینه جراحی‌های زیبایی و جراحی تومورها و تزریقات مختلف مانند بوتاکس و ژل وغیره نیز مطرح می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    14 0
    پروفسور پس اينا چرا فعاليت مي كنند و كسي جلوشونو نمي گيره پس واسه چي ماليات ميديم
  • دکتر محمد A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 1
    متاسفانه هیچگونه جریمه ومحدودیتی برای انجام اعمال جراحی خارج از حیطه تخصصی در قوانین ایران وجود ندارد واین قضیه در زمینه جراحی های زیبایی خیلی شدیدتر است .کار به جایی رسیده که برخی از این افراد که اصلا دوره آکادمیک این رشته را نگذرانده اند و بعضا پرونده های تخلف متعدد در نظام پزشکی دارند با پرداخت پول به عنوان کارشناس در برنامه های صدا و سیما حاضر می شوند و راهنمایی هم می کنند بشخصه چندین جراح عمومی را می شناسم که تا یکی دوسال پیش ودر شهرستان مشغول به عملهای رشته خود مثل جراحی گوارش و فتق و..بودند ولی الآن در تهران در سطح وسیع به عنوان جراح پلاستیک و زیبایی تبلیغ و در واقع از بی قانونی و ناآگاهی مردم سواستفاده می کنندحال چه بلایی سر بیمار نا آگاه می آید بماند
  • سعید IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    3 0
    خیلی عالی، ایشالا فرهنگ سازی بشه و به مردم اطلاعات بیشتری داده بشه