پس از تصویب ماده ششم ، ماده نهم و یازدهم قانون اساسی جدید ترکیه هم به تصویب رسید.

به گزارش خبرآنلاین، ماده نهم طرح پیشنهادی تغییر قانون اساسی ترکیه مربوط به مسئولیت جزایی رئیس جمهور این کشور، طی رأی گیری در مجمع عمومی مجلس کبیر ملی ترکیه با 343 رأی موافق 137 رأی مخالف 3 رای خالی و دو رأی باطله تصویب شد.
با تصویب این ماده آغاز تحقیقات درباره رئیس جمهور این کشور در هنگام متهم شدن به یک جرم؛ با کسب تایید اکثریت مطلق تعداد کل نمایندگان مجلس امکان پذیر خواهد شد.
طبق این ماده در زمانی که درباره رئیس جمهور این کشور تحقیقات آغاز می شود، او نخواهد توانست تصمیم به برگزاری انتخابات بگیرد و اگر در دیوان عالی محکوم شود، او از سمت خود نیز برکنار خواهد شد.

تصویب ماده یازدهم طرح پیشنهادی برای تغییر قانون اساسی ترکیه


همین طور ماده یازدهم طرح پیشنهادی تغییر قانون اساسی ترکیه مربوط به مسئولیت جزایی رئیس جمهور این کشور است که در مجمع عمومی مجلس ترکیه ا 341 رأی موافق 134 رأی مخالف، یک رای ممتنع، 5 رای سفید و دو رأی باطله به تصویب رسید.

طبق این ماده با تصویب سه پنجم از نمایندگان مجلس ملی کبیر ترکیه، می توان اقدام به برگزاری مجدد انتخابات کرد.

براساس این ماده همچنین انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس ملی کبیر ترکیه بصورت همزمان برگزار خواهد شد.

در صورت تصمیم رئیس جمهور این کشور برای برگزاری انتخابات مجدد، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نیز می توان همزمان برگزار کرد.

در دور دوم ریاست جمهوری، اگر مجلس این کشور تصمیم به تجدید انتخابات کند رئیس جمهور وقت می تواند مجدد نامزد شود.

اختیارات و وظایف مجلس و رئیس جمهور پس از تصمیم برای تجدید انتخابات تا زمان تشکیل مجلس جدید و نیز انتخاب رئیس جمهور جدید به قوت خود باقی خواهد ماند. مدت انجام وظیفه مجلس و رئیس جمهور ای کشور نیز پنج سال خواهد بود.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    17 16
    پیش به سوی دیکتاتوری
    • محسن IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
      9 8
      وقتی یک سوی قضیه ترکیه و اردوغان باشه عده ای در ایران بدون مطالعه و دانش همش بحث از دیکتاتور یو غیره میکنن.اصلا تا حالا مفاد و نحوه اجراشو خوندی؟امرکیا و فرانسه هم این نوع سیستم رو دارن.طبق نظر تو باید معنی دیکتاتوری رو دوباره ترجمه کنن.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      5 2
      تو امریکا و فرانسه مجلس حق عزل وزرا را داره پروفسور محسن
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      0 3
      اقا محسن حتی اگر به ریانه های ترک شبکه های اجتماعی ان ها مراجعه کنی میبینی که ان ها هم ابراز نگرانی کرده اند اکثر مردم ترکیه هم نگران به وجود امدن دیکتاتوری هستند
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      0 1
      اقا محسن رییس جمهور اعضای دیوان عالی را تعیین می کنه و حال اعصای همون دیوان باید درمور مجرم بودن رییس جمهور و عزل وی نظر بدهند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
      1 1
      اقا محسنت دقیقا اینجا صحبت های اردوغان را کی کردی و نوشتی که امریکا و فرانسه هم همین سیستم را دارند
    • محسن A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
      0 0
      دوستان بینام که گفتید در فضای مجازی خود مردم ترکیه هم نگران هستن باید بدونید که بعد از تصویب در مجلس ترکیه این طرح به رای مردم گذاشته بشه و خود ملت ترکیه اگه واقعا نگران هستن بهش رای منفی میدن.ضمنا اینکه شما از شخص اردوغان و از قیافه و اقداماتش خوشتون نمیاد دلیل بر دیکتاتور و بد بودنش نیست.مهم این هست که اردوغان در این چهارده ساله ترکیه بدون نفت و گاز رو در بین کشورهای دارای اقتصاد شکوفا و مهم دراوردن و مطمئن باشید با این سیستم جدیدی هم که در رتکیه اجرا خواهد شد ترکیه از این هم بیشتر پیشرفت خواهد کرد.ولی متاسفانه شما فقط جلوی بینی تون رو میبینید و و بجای دیدن واقعیتها عقده ها کینه های شخصی خودتون رو بیان مکینید
  • بی نام RO ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    0 16
    قانونی برای غرب ترکیه