۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۲

ایسنا نوشت:مدیرکل سابق برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان این‌که متاسفانه مدیریت شهری بسترساز خانه‌های لوکس خالی شده است گفت: با ادامه روند بساز و بفروشی فاقد تقاضا در شهر تهران امکان اسکان حدود ۲۶ میلیون نفر در تهران وجود دارد.

حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: دو رویکرد طی دولت‌های نهم و دهم منجر به رکود بخش مسکن شد. اولین علت، تزریق نقدینگی در دولت قبل در قالب‌های مختلف بود که سرمایه‌ها راه خود را از تولید، صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها به سمت بازار املاک و مستغلات کج کردند. دومین عامل این بود که مدیریت شهری با تسهیل صدور مجوز و فراهم کردن امکان ساخت و ساز در مناطق برخوردار باعث ایجاد خانه‌های بدون متقاضی شد.

وی افزود: ۴۹۰ هزار واحد خالی ایجاد شده در شهر تهران اگر متناسب با تقاضای اقشار مختلف اجتماعی بود تا این حد منجر به خواب سرمایه نمی‌شد اما این اقدام با هدف سوداگری بخصوص در مناطق برخوردار صورت گرفت که هم‌اکنون مشتری خود را پیدا نمی‌کند. سرمایه‌های حبس شده در ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی تهران امکان سرمایه‌گذاری متناسب با توان پرداخت اقشار متوسط و پایین را از سرمایه‌گذاران سلب کرده است.

وی به مصوباتی همچون "برج باغ" اشاره و خاطرنشان کرد: مصوباتی مثل برج باغ‌ها به سرمایه‌های سرگردان امکان داد که ظرفیت زیست محیطی شهر تهران را تخریب کنند و از سوی دیگر اقتصاد کلان، اقتصاد شهری و زندگی روزمره شهروندان از این مساله متضرر شد. همزمان به علت بی‌تدبیری دولت نهم و دهم و بسترسازی توسط مدیریت شهری این امکان فراهم آمد که فرصت‌های سرگردان امکان صدمه به محیط زیست شهری را به دست آورند.

مدیرکل سابق برنامه و بودجه شهرداری تهران تاکید کرد: بهتر بود به جای مصوباتی مثل برج باغ، در بافت فرسوده و حاشیه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کردند اما فرآیند را به سمتی بردند که به اعتقاد بسیاری کارشناسان همین الان افق ۱۴۱۵ شهر تهران از لحاظ ظرفیت جمعیت‌پذیری کامل است. به طور مرتب تغییراتی در طرح جامع و طرح‌های تفصیلی ایجاد کردند و این امکان ایجاد شد که شهر تهران جمعیت عظیمی را به خود جذب کند.

طاهرخانی اظهار کرد: برخی برآوردها حاکی از آن است با ادامه روند کنونی بساز و بفروشی فاقد تقاضا که شهرداری دنبال می‌کند امکان ساختمانی برای اسکان حدود ۲۶ میلیون نفر در تهران فراهم می‌شود.

وی با اشاره به روند ساخت و ساز در منطقه ۲۲ خاطرنشان کرد: منطقه ۲۲ تنها منطقه بکر شهر تهران بود که می‌توانست به نوعی کمبودهای خدمات بزرگ مقیاس شهر تهران را تحت پوشش قرار دهد. به همین دلیل در این منطقه اصلا بحث رویکرد سکونتی در سطح انبوه مدنظر نبود.

وی افزود: اصلی‌ترین کارکرد منطقه ۲۲ بحث توسعه اقتصادی شهر تهران با ایجاد خدمات سطح بالای مالی، ‌بانکی، تفریحی، فرهنگی، اجتماعی و ... بود که هم به تهران خدمات بدهند و هم مقیاس سطح ملی داشته باشند اما متاسفانه مدیریت شهری این منطقه را در فرآیند کار به سمت غلبه سکونت برد که شرایط این منطقه را از لحاظ محیطی دچار بحران کرد

مدیرکل سابق برنامه و بودجه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با این حجم سکونت و بارگذاری، سرانه‌های خدمات، حتی برای منطقه ایجاد نشده است. مضافا این‌که بارگذاری ساختمانی در منطقه ۲۲ با طرح جامع که نگهداشت جمعیت و سقف ۱۰ میلیون نفر در افق ۱۴۱۵ بود مغایرت داشت و باعث شد جمعیت تهران به شدت افزایش پیدا کند.

به گفته طاهرخانی، با این سیاست‌گذاری نادرست که در منطقه ۲۲ انجام گرفت شهر تهران ظرفیت بسیار حیاتی را که می‌توانست در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان و جبران کمبودها به کار گرفته شود عملا از دست داد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    16 28
    این حرف فقط در راستای منافع بساز بفروش ها زده شده نه مردم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    30 17
    بریم از تهران.اینجا به دنیا اومدیم اما انگار باید جای دیگه بمیریم. این شهر دیگه شهر بشو نیست.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    19 15
    با این حرفا و این جو دادن ها مسکن رونق نمیگیره, چون مردم پول ندارن
    • سینا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      8 2
      این یک حقیقت است
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    10 22
    زير ساختهاي تهران کفاف همين جمعيت رو هم نميده. اين چه حرفيه که ميزنه. خدا به دادمون برسه.
  • سلامت A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    19 15
    بیچاره دلال های ورشکسته با این همه آپارتمان چی کار میشه کرد خریدار هم نیست با این گرونی.
    • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      9 2
      هیچی می رن سراغ یه چیز دیگه تجربه نمیشه براشون
  • بی خانمان A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    4 4
    داد و فغان از بی آبی و آلودگی و وووو می کنید بعد میخواهید 26 میلیون نفر رو تو تهران جا کنید. همینطوری هم ترافیک بیداد می کنه. زیرساخت رو فراهم کنید بعد. خیابانها ظرفیت اتومبیل یا عابر پیاده 26 میلیون نفر رو داره؟ شاید هم می خواهید رفت و آمد را جیره بندی کنید؟ چه خبرتان شده؟