فیلم مستند مرثیه ای برای کارون درباره رودخانه کارون و علل تخریب ماهیت آن توسط مستندساز اهوازی تهیه می شود.

عارف شرهانی کارگردان این مستند در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: رودخانه کارون پر آب ترین و بزرگترین رودخانه ایران است. تمدن های بشری در کنار این رودخانه شکل گرفتند و تجارت و تفریح گاه ملی ایران بشمارمی رفت.

شرهانی افزود: در 3 دهه اخیر این رودخانه دستخوش ناملایمتها و ناخوشیهای فراوانی قرار گرفت. سدهای کمرشکن مثل سدگتوند شور شدن آب را سبب شد و تصفیه خانه ها، شرکتهای مجاور وکارخانه های دیگر با مکیدن آب شیرین از شریان حیاتی کارون آب شرب اهالی این سرزمین را تحت تاثیر قرار داد.

وی اظهار کرد: رفع عوامل فیزیکی و هشدار به بانیان این تغییر با به تصویر کشاندن مقایسه ای کارون در زمان قدیم و حال میتواند علاوه بر احیای دوباره، سندی بر ادعای این فاجعه باشد. مقایسه و طرح نمودارهای مبتنی بر آمارهای کمی و کیفی کارون و مصاحبه با افراد و کارشناسان خبره در این زمینه میتواند راه کارهای جدید را به ارمغان آورد.

این کارگردان در خصوص مستند مستند مرثیه ای برای کارون گفت: داستان این مستند فقط به نمونه های انسانی اکتفا نمی کند بلکه با ریشه یابی در پی علت و معلول سیر میکند و باتصاویر مبتنی بر بستر رودخانه و ساکنان آن و شرکتها و سدها و......دغدغه ساکنان و بحران آب را رغم میزند.

شرهانی افزود: ساختار فیلم مبتنی بر مصاحبه با کارشناسان، مصاحبه با مردم حاشیه رودخانه، تصویربرداری از کارون و عوامل تخریب بافت آن و استفاده از آرشیو و افکتها و ... است. زمان فیلم 14 دقیقه همراه با نریشن است .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    2 0
    رود کارون با 21 میلیارد متر مکعب دبی سالیانه نه تنها بزرگتربن رود ایران بلکه یکی از بزرگترین رودهای خاورمیانه بود.به گفته سازمان محیط زیست استان در حال حاضر دبی آن به کمتر از 6 میلیارد مترمکعب رسده است.علت اصلی این امر هم چیزی جز طرحهای مخرب و بی رویه انتقال آب در دو دهه گذشته نبوده است.گفتن اینکه سدها عامل کم آبی کارون هستند مضحک به نظر میرسد چون سد فقط آب را تنظیم میکند نه کم.