یک مدرس سواد رسانه‌ای معتقد است آنچه لازم است بدانیم و باید برای آن چاره اندیشی کنیم این است که جهان به سرعت در حال حرکت و پیشرفت در حوزه‌های مختلف است و اینکه ما هنوز پایمان را روی اولین پله این مسیر نگذاشته‌ایم یعنی زنگ خطر.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای درباره جایگاه امروز رسانه ها و همچنین خطراتی که می توانند داشته باشند به خبرآنلاین گفت: «سواد رسانه‌ای به ما نحوه مواجه هوشمندانه و در عین حال نقادانه با انبوده پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد و مهارت‌های تشخیص سره از ناسره را در حجم غیرقابل کنترل و پیش بینی نشده پیام‌های رسانه‌ای می‌دهد. در روزگاری که تنها با یک برش ساده عکس می‌توان مفاهیمی متضاد به مخاطب ارائه داد و یا با دستکاری‌های بسیار دقیق و با ظرافت سخنان فرد در حال سخنرانی را نیز تغییر داد، تنها کسانی که آموزش های لازم را دیده باشند می‌دانند با چه شیوه‌هایی می‌توانند در دام دروغ‌های رسانه‌ای قرار نگرفته و راحت‌تر متوجه مغالطه‌ها شوند.»

او تصریح کرد: «در حوزه سواد رسانه‌ای مخاطبان باید در مواجه با هر پیام رسانه‌ای از خود این پنج سوال کلیدی سواد رسانه‌ای را بپرسند که سازنده این پیام کیست؟ برای جلب توجه مخاطب از چه فنون خلاقانه‌ای استفاده شده است؟ چطور درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟ از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی، و عقایدی حذف یا به آن اضافه شده‌اند؟ و چرا این پیام ارسال می‌شود؟»

این مدرس دانشگاه افزود: «تمام مخاطبان باید بدانند همه پیام‌‌های رسانه‌ای طراحی شده‌اند. همه پیام‌های رسانه‌ای با استفاده از زبان خلاقانه‌ای که قوانین خاصی دارد طراحی شده‌اند. افراد مختلف از یک پیام واحد، درک متفاوتی دارند. رسانه، در دل خود حامل ارزش ها و عقاید خاصی است و در نهایت بیشتر پیام های رسانه‌ای برای کسب قدرت یا سود تنظیم شده‌اند.»

نصیری ادامه داد: «روزی را تصور کنید که دیگر تنها عده‌ای خاص امکان مشاهده مهمترین مسابقه فوتبال از جایگاه معروف ترین ورزشگاه دنیا را ندارند و هر یک از ما با زدن یک عینک بر چشم به راحتی و با همان وضوح می توانیم مسابقه را از همان جایگاه تماشا کنیم. یا چرا راه دور برویم. روزی را تصور کنید که دیگر نگران روشن ماندن اجاق گاز و یا باز ماندن در یخچال یا هر یک از وسایل منزلتان نیستید و اشیا هم با شما در ارتباط خواهند بود و هرگونه مشکلی را برای شما پیامک می‌کنند و شما از راه دور آن مشکل را با ارسال پیام و دستور، کنترل می کنید.»

او گفت: «در عصر رسانه و عصری که تکنولوژی‌ها به سرعت در حال توسعه هستند، ما باید به عنوان شهروندان هوشمند، خود و نسل آینده‌مان را برای زندگی در چنین فضایی آماده کنیم. باید مخاطبانی رشد یابند که از ریز تا درشت فضای دیجیتالی و رسانه‌ای شده را درک کرده و بتوانند در آن فضا دقیق‌ترین کارکرد را داشته باشند.»

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: «ما هنوز در مراحل نخست این دوران هستیم و هنوز بزرگترین دغدغه ما و مسئولانمان تلگرام و فیلتر کردن یا نکردن آن است و در این در حالی است که دنیا سال‌های سال است از این مرحله با اتخاذ استراتژی های ایجابی و نه سلبی، عبور کرده است و جنس مشکلاتشان در این عرصه با ما متفاوت است.»

نویسنده مجموعه هشت جلدی «شهروند هوشمند» هدف از نگارش این اثر را آموزش راهکارهای صیانت از خانواده و سبک زندگی مناسب در فضای رسانه‌ای شده امروز و کمک برای هوشمند سازی مخاطبان و ارتقای سواد رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: «مجموعه کتاب‌های شهروند هوشمند یک مجموعه هشت جلدی است که در هر یک از آنها به صورت مجزا به موضوعات فراگیر در حوزه فعالیت آنلاین و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است.  جلد اول این مجموعه با عنوان «سواد رسانه‌ای در یک نگاه»، جلد دوم با عنوان «رسانه با شما چه می‌کند؟»، جلد سوم با عنوان «سیر تا پیاز فضای مجازی»، جلد چهارم با عنوان «رژیم مصرف رسانه‌ای»، جلد پنجم با عنوان «امنیت در فضای مجازی»، جلد ششم با عنوان «شبکه‌های اجتماعی»، جلد هفتم با عنوان «اخلاق در فضای آنلاین» و جلد هشتم با عنوان «حقوق مخاطب در فضای آنلاین» منتشر شده است.»

او ادامه داد: «البته این تنها بخشی از آنچه مخاطب باید برای زیست در دنیای رسانه‌ای شده امروز بداند، است. بحث رژیم مصرف رسانه‌ای و تاثیرات رسانه‌ای که منجر به تغییرات اساسی سبک زندگی ما می شود از نکات مهمی است که هر کدام جای انتشار چندین کتاب را دارند.»

این مدرس دانشگاه در پایان یادآور شد: «طی چند ماه آینده کتاب ترجمه «قانون فدرال آمریکا برای صیانت از کودکان آنلاین» وارد بازار خواهد شد که در آن به قوانین جالب و خاص آمریکا برای مصون نگه داشتن کودکان در فضای مجازی اشاره شده است. هفته آینده نیز مراسم رونمایی کتاب «سواد رسانه ای و خانواده» در فرهنگسرای رسانه از سوی انجمن سواد رسانه ای ایران برگزار خواهد شد.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =