محصص معتقد است مربیگری ذاتی است و مربیان در کلاس ها به کمال نمی رسند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مرتضی محصص مدرس بین المللی فوتبال، امروز کلاس های B مربیگری را در کمپ تیم ملی با حضور چهره هایی چون نکونام، بختیاری زاده، عنایتی و... تمام می کند. دوره دوم این کلاس ها از 3 هفته دیگر دوباره آغاز می شوند. محصص در گفت و گو با خبرآنلاین توضیحاتی در این باره می دهد.
آقای محصص درباره کلاس هایی که رو به اتمام است حرف بزنید.
ابتدا یک چیز بگویم. متاسفانه در فصلی که ما کلاس ها را برگزار کردیم اکثر مربیان و بازیکنان درگیر هستند. زمانیکه من در آمریکا بودم، کلاس های مربیگری در نزدیکی کریسمس یا ژانویه و یا تابستان برگزار می شد تا همه بتوانند در آنها شرکت کنند. منتهی ما شرایط خلاص خودمان را داریم. مجبور شدیم این دوره کلاس ها را تقسیم کنیم. در خارج از ایران می گویند کلاس های ما یکسال طول می کشد ولی می بینید دو هفته یک بار یک ساعت کلاس دارند ولی ما مجبور شدیم که کلاس ها را فشرده برگزار کنیم. دوره اول امروز تمام می شود و دوره دوم بعد از سه هفته به مدت 11 روز برگزار می شود.
شاگرد زرنگ کلاس تان چه کسی بوده است؟
من از بچه ها خیلی راضی هستم. همه علاقه نشان داده اند. عشق به یادگیری را در همه شان می بینم. این مهمترین نکته در مربیگری است. ببیند ما در این کلاس ها ایده می دهیم و داریم روی فکر و ذهن کسانی که شرکت می کنند، اثر می گذاریم. در کلاس مربیگری کسی به کمال نمی رسد بلکه ما در کلاس ها فقط ایده می دهیم.
بعضی ها می گویند مربیان باید حتما در کلاس مربیگری شرکت کنند وگر نه حق مربیگری ندارند. مثلا درباره کریمی یا جواد نکونام این حرف ها زده شد؛ زمانیکه مربی تیم ملی شدند.
من فکر می کنم مربیگری مثل حرفه های دیگر است. شما باید ذاتا مربی باشید. باید در خون تان باشد. با آن به دنیا آمده باشید. شما شاید خیلی معروف باشید ولی مربی خوبی نشوید. اسم نکونام را آوردید. او در کلاس ما حاضر است. نکونام ضریب هوشی بالایی دارد. خیلی خوب می تواند مشکلات را کنترل کند. دوست دارد تیم را رهبری کند. دوست دارد مدیریت کند. وقتی یک گروه را به او می سپارید مطمئن هستید.
یعنی فکر می کنید انتقادها در این زمینه درست نبوده است؟
ببیند مگر گری نویل یا رایان گیگز دوره های حرفه ای مربیگری را داشتند و کارشان را شروع کردند؟ همانطور که گفتم قبل از هر چیز مهم نبوغ ذاتی شما در مربیگری است. باید تجربه اش را هم داشته باشید. نکونام هم قطعا با کار بیشتر می تواند انگیزه و اعتماد به نفش بالاتری به دست بیاورد ولی همین حالا او را در تیم ملی ایران می بینم، کنار دست کی روش. من مشکلی از این بابت نمی بینم. با توجه به رابطه خوب جواد با بازیکنان تیم ملی، او خیلی به جلو رفتن کارها کمک می کند.

 

252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 627231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =