۲ کابینه روحانی، محبوب‎تر از ۲ کابینه احمدی‎نژاد + جدول

در مجموع دو دولت محمود احمدی‏‎نژاد، هفت وزیر پیشنهادی نتوانستند از خان مجلس بگذرند. حجت الاسلام حسن روحانی نیز در نخستین فهرستی از وزرای پیشنهادی‌اش برای دو دولت یازدهم و دوازدهم فرستاد، با مخالفت مجالس نهم و دهم با چهار وزیرش روبرو شد.

نسرين وزيري: اين نشان دهنده آن است که رويکرد مجلسين نهم و دهم به کابينه‎هاي روحاني مثبت تر از رويکرد مجلسين هفتم و هشتم به کابينه‎هاي احمدي‎نژاد بوده است.
در کابينه اول احمدي‎نژاد وزراي آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و نفت نتوانستند از نمايندگان مجلس هفتم راي اعتماد بگيرند. وزراي آموزش و پرورش، رفاه و نيروي دومين دولت او هم از فيلتر مجلس هشتمي‎ها نتوانتسند بگذرند.

اگرچه در کابينه اول حجت الاسلام حسن روحاني، وزراي آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان نتوانستند از مجلس نهم راي اعتماد بگيرند؛ اما با تغيير ترکيب نمايندگان در مجلس دهم و کسب اکثريت کرسي‎ها از سوي ساکنين ليست انتخاباتي اميد، اين تنها حبيب الله بيطرف وزير پيشنهادي نيرو بود که نتوانست از مجلس يازدهم راي اعتماد بگيرد. 

میانگین آرای موافق دو کابينه نهم و دهم به ترتيب 177 و 173 راي بود که کاهشي اندک را نشان مي‎داد. ميانگين آراي دو کابينه يازدهم و دوازدهم نيز به ترتيب 204 و 220 راي است که نشان مي‎دهد کابينه‎هاي روحاني محبوب‌تر از احمدي‌نژاد بوده‎اند.

در کابينه نهم، محمد سعيدي‎کيا، منوچهر متکي، محمد سليماني و غلامحسين محسني‎اژه‎اي وزراي مسکن، خارجه، ارتباطات و اطلاعات، به ترتيب با اخذ 222، 220، 220 و 217 راي بيشترين آرا را کسب کرده بودند.  در کابينه دهم هم احمد وحيدي، مرتضي بختياري، شمس الدين حسيني و علي نيکزاد وزراي دفاع، دادگستري، اقتصاد و مسکن به ترتيب با 227، 225، 224 و 219 راي پر راي‎ترين وزرا بودند.

در نخستين دولت حجت الاسلام حسن روحاني علي طيب‎نيا، حسين دهقان، حسن قاضي‎زاده هاشمي و عبدالرضا رحماني‌فضلي وزراي اقتصاد، دفاع، بهداشت و کشور با کسب 274، 269، 260 و 256 راي بيشتري آرا از نمايندگان مجلس دريافت کردند. در دولت دوازدهم که دومين دولت روحاني است نيز امير حاتمي، حسن قاضي‎زاده هاشمي، محمود علوي و عبدالرضا رحماني فضلي وزراي دفاع، بهداشت و درمان، اطلاعات و امورخارجه، به ترتيب با 261، 253، 252 و 250 راي  بيشترين آ‌راي موافق را از آن خود کردند.

در جدول زير به مقايسه آراي وزرا در ۴ دولت گذشته بپردازيد. البته قابل ذکر است که اين جدول بر اساس نخستين فهرستي که براي وزراي هر کابينه به مجلس ارائه شده، تنظيم شده و چنانچه وزيري راي اعتماد لازم را کسب نکرده و در مقاطع زماني بعدي فرد ديگري جايگزين او شده، در اين جدول قيد نشده است. (براي مشاهده اين جدول در ابعاد بزرگ‌تر، روي آن کليلک کنيد)

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    2 6
    مجلس به بیطرف اصلاح طلب اعتماد نکرد
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    3 0
    واقعا بیکارید نشستین چی رو با هم قیاس میکنین راست میگین سطح رفاه و آرامش و امنیت رو قیاس کنین اینه نیاز مردم نه یه جدول......