«خبرجنوب» نوشت: تعدادی از کشاورزان حوزه آبخور سد درودزن و رودخانه کر در اعتراض به عدم تخصیص آب از این سد ابتدا جلوی استانداری تجمع کردند و سپس در دفتر فرج ا... رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس جمع شده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

محمد اردلان كاظمي، رئيس نظام صنفي كشاورزی شهرستان شيراز در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: پارسال به دليل عدم تخصيص آب هزاران هكتار از گندم زارهاي حوزه سد درودزن و رودخانه كر خشك شده و از آب افتادند اين در حالي است كه در همان زمان آب به اراضي شلتوك كاري شده همين محدوده داده شد.
وي با بيان اين كه عده اي به صورت غيرقانوني در پشت سد درودزن، چاه حفر كرده و از آب سد درودزن استفاده مي كنند افزود: اين در حالي است كه اين سدها، پارسال توسط سازمان آب منطقه اي پر شد اما امسال همان چاهها مجددا تخليه گرديد و از آن ها آب برداشت مي شود.
كاظمي تصريح كرد: كشاورزان حوزه رودخانه كر با مشكلات اقتصادي و معيشتي زيادي رو به رو هستند و اميدوارم مسئولين استان در سالي كه به نام اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نامگذاری شده فكري براي نجات هزاران هكتار مزارع سبز گندم، كلزا و گلرنگ كنند.
وي گفت: كشاورزان به دليل عدم توجه نسبت به نگهداري و حفاظت از ميزان آب موجود ذخيره شده پشت سد درودزن خواستار تشكيل فوري ستاد بحران استانداري فارس هستند.
محمد مهدي قاسمي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: استان فارس بيش از يك دهه است اسير و درگير خشكسالي است و متاسفانه با وجود بارندگيها همچنان شاهد ادامه اين بحران در حوزه آبخور سد درودزن هستيم.
وي با بيان اين كه بر اساس اعلام سازمان آب منطقه اي فارس مقدار آب موجود در سد درودزن كفاف آب شرب شيراز و مرودشت را مي دهد، افزود: اين سد تنها 15 ميليون مترمكعب آب مازاد بر آب شرب دارد اين در حالي است كه 50 هزار هكتار كشت در حوزه آبخور اين سد وجود دارد و 2 نوبت آبياري اين اراضي حدود 180 ميليون متر مكعب آب مي خواهد.
قاسمي بيان داشت: دو جلسه فوقالعاده آب و كشاورزي براي حل اين مشكل برگزار شد و ما هم نياز آبي اراضي كشاورزي اين محدوده را اعلام كرديم.
وي ادامه داد: تلاش شد همين ميزان 15 ميليون مترمكعب آب مازاد سد درودزن را به كشاورزان يكي از مناطق شيراز، مرودشت و خرامه بدهيم اما متاسفانه كشاورزان اين مناطق به توافق نرسيدند و هر كدام اين ميزان آب را سهم خودشان مي دانستند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس تاكيد كرد: در صورت رها سازي حتي يك نوبت آب به ميزان مشخص، افزايش توليد محصول خواهيم داشت ولي وقتي اعلام مي كنند آب كافي در سد درودزن براي رها سازي وجود ندارد آيا اقدامي از دست ما ساخته است؟
وي در خصوص بحث معيشت كشاورزان اين حوزه گفت: در اين خصوص نامه اي از سوي وزير جهاد كشاورزي به وزير كشور ارسال شده تا از محل اعتبارات ماده 10 و 12 مديريت بحران، اعتباراتي به كشاورزان تخصيص يابد.
قاسمي بيان داشت: جهاد كشاورزي براي مديريت كشت، توسعه كشت گلرنگ در 10 هزار هكتار از اراضي آبخور سد درودزن را در دستور كار دارد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =