دکترحسام الدین واعظ زاده در یادداشت تازه خود به موضوع «روسیه و مسئله روابط استراتژیک» پرداخته است.

این استاد دانشگاه تهران نوشته است: فروش سلاح های پیشرفته S400 از سوی روسیه به عربستان کشوری که با سلاح های آمریکایی و اروپایی هر روز تجهیز می شود چه تاثیری جز ایجاد عدم توازن قدرت نظامی به نفع رقبای منطقه ای ایران می تواند داشته باشد. در روابط روسیه و ایران اگر خط قرمزهای ایران رعایت نشود مسکو نمی تواند بدون همراهی ایران در آسیای مرکزی، قفقاز و خاورمیانه ورود و حضوری آسوده داشته باشد. در سالها قبل، زمانی که تزدکترای خود را در حوزه نظریه های روابط بین الملل با مطالعه موردی سیاست خارجی روسیه تکمیل می کردم از عمق سیاست های داخلی و بین المللی روسیه: این همسایه پهناور و بزرگ شمالی اطلاعات بسیاری یافتم.

وی می افزاید: انتخاب های ایران نیز در روابط بین الملل بسیار زیاد و متنوع است. ایران در سال های اخیر بسیاری از ملاحظات سیاست خارجی و امنیتی روسیه را رعایت کرده است. ایران امتیازهای زیادی در اقتصاد و تجارت داخلی خود برای بخش خصوصی و دولتی روسیه اختصاص می دهد. قرارداد چند میلیاردی ساخت نیروگاه های هسته ای جدید از این نوع اقدامات استراتژیک و دوستانه ایران محسوب می شود.
با توجه به اعتماد مستمر ایران به روسیه و اعتقاد دولتمردان دو طرف به وجود "روابط استراتژیک" میان دو کشور، آقای پوتین باید تلاش کند تعهدات سیاسی و بین المللی مسکو با تهران را عملی و اجرایی نماید. آیا روسیه در دوره 6 ساله ریاست جمهوری جدید آقای پوتین (از سال آینده) خواهد توانست سطح روابط اقتصادی و سرمایه گذاری خود با ایران را در حد و اندازه یک شریک استراتژیک واقعی افزایش دهد؟

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =