۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴

بالاخره کودتای سعودی اتفاق افتاد، بن نایف سیاستمدار کار کشته از مقام خود خلع شد و بن سلمان جوان جای او را گرفت.

زهره نوروزپور: منطقه آشوب زده خاورمیانه روزانه خوراک خبری خوبی به سرویس های خبری جهان می دهد. امروز هم یکی از همان روزها بود. باز هم خاورمیانه، باز هم بوی آشوب و باز هم عربستان!

از همان روزهای آغازین پادشاهی ملک سلمان زمزمه هایی از درون امارت پادشاهی به گوش می رسید. زمزمه هایی از جنس نارضایتی از منصب و مقام، از همان روزهای آغازین تحلیلگران منطقه معتقد بودند که محمد بن نایف ولیعهد عربستان جایگاهی متزلزل خواهد داشت و ثباتی برای او در نظر نمی گرفتند. آنهم به این دلیل که محمد بن سلمان از همان روزهای نخست ادعای ولیعهدی داشت. پدرش ملک سلمان پادشاه سعودی با پست وزارت دفاع و مشاور ارشد پادشاه او را کمی آرام کرد. اما تنها آتشی زیر خاکستر شد.

فعال سیاسی عربستان به نام مجتهد بارها خبر کودتا در خاندان حاکمیت سعودی را وعده داده بود تا اینکه امروز در 26 ماه رمضان سال 1438 هجری مصادف با 21/ژوئن/2017 میلادی، همزمان با بحران قطر،  محمد بن نایف ولیعهد قانونی عربستان از مقام خود خلع شد و شاهزداه جوانِ جویای قدرت و نام جای او را گرفت. این کودتا آرام آرام انجام شد و بخشی از محق شدن این کودتا عدم انتشار اخبار محرمانه بود و این شایعات در به سرانجام رساندن هدف بن سلمان کمک به سزایی کرد.

این عزل و نصب ها آن هم در شرایط فعلی منطقه از آنجایی حائز اهمیت است که محمد بن سلمان جوان، سودای قدرت بر منطقه خاورمیانه را در سر می پروراند.

محمد بن سلمان اولین شاهزاده ای است که در جوانی ولیعهد شد و تصمیمات کلیدی عربستان را اتخاذ کرد. مهمترین تصمیم های بن سلمان در قامت وزارت دفاع و مشاور ارشد ملک سلمان، حمله به یمن، دخالت بیشتر در امور سوریه و حمایت از گروه احرار الشام بود.

بن سلمان همچنین در راستای اصلاحات سیاسی، مناسبات عربستان با رژیم صهیونیستی را علنی کرد و در مسائل مصر دو جزیره ای را طلب کرد که میان این دو کشور سبقه تاریخی دارد. از دیگر تصمیمات بن سلمان رقابت بیشتر با ایران بود که این رقابت باعث خصومت هرچه بیشتر با تهران شد و در نهایت ایجاد یک ائتلاف عربی با همراهی واشنگتن علیه ایران شد.

بن سلمان در حوزه های اقتصادی هم تصمیمات مهمی اتخاذ کرد که مهمترین آنها فروش سهام آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی در دنیا به حساب می آید و دیگر اجرای ریاضت اقتصادی در عربستان بود.

استراتژی  بن سلمان در مطقه تکیه بر واشنگتن و تل آویو است. نگرانی که در این وهله از زمان مطرح است این است که این شاهزاده جنگ طلب جوان به همراه وزیر خارجه جوان سعودی، چه خوابی برای آینده خاورمیانه دیده است؟ آیا جنگ دیگری در راه است؟

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس روابط بین الملل IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    45 4
    با به قدرت رسیدن محمدبن سلمان بجای پدرش در راس قدرت در عربستان، احتمال این که این شاهزاده جوان دست به حماقت بزند و به ایران حمله کند بسیار زیاد است. مسئولان به هوش باشند که صدام حسین دیگر در حال ظهور است و از الان به فکر اقدامات تنبیهی شدید علیه حماقت احتمالی وی در جنگ با ایران باشند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    4 1
    اینها نمی تونن قدرت نرم و سخت را در کنار هم داشته باشند و بلد نیستند که این دو قدرت را جوری مدیریت کنند که باعث هم افزایی شود. همواره یکی را به نفع دیگری حذف می کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    27 2
    این بدبخت مفلوک تنها آپشنی که داره بمباران مردم فقیر و مظلوم یمن است وگرنه مثل سگ می کشیمش
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    4 1
    این تیتر زلزله سیاسی را شبکه های برون مرزی بشدت تبلیغ کنند و تو ویترین بگذارند و با نخبگان غرب و عرب مصاحبه کنند و کودتا کودتا را پیراهن عثمانش کنند تجزیه عربستان از جایی باید شروع بشه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    5 65
    یکی می گفت وقتی مک کین در مبارزه انتخاباتی وقتی ایرانی ها را وحشی می خواند دکتر کدیور فسایی و بعدا بابلی ایستاد گفت مک کین تو جنگ ویتنام داشتی می مردی من ایرانی معالجه ات کردم و بهت گفتم زخمت تا اخر اثرش می ماند الان اگه دروغ می گم پیرهنت را بالا بزن تا مردم ببینند ایرانی وحشی نیست بلکه تمدن سازه ترامپ هم اینکار کرد ولی پروفسور نادر اینکار نتونست بکنه ایران بزرگانی بس تاثیر گذار داشته که در اکمریکا از منافع ایرانی حمایت کردند ولی در ایران ناشناخته موندن و ذکتر بزرگ امریکا کدیور فسایی عموی جمیله به پای کج روی برادرزاده ها ناشناخته موند البته امثال دعایی اطلاعات روزنامه کامل می شناختننش
    • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      43 1
      عجب افسانه ایی تو ایران شایعه می شن ملت ما کی فرق داستان و واعیت را متوجه خواهد شد.
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    19 2
    یادش بخیر جناب جنتی مرگ ملک عبدالله را تبریک گفتند.حالا باید با این دیوانه سر و کله بزنیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    قحط الرجال به عربستان هم سرایت کرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    این کارا همه زیر سر ترامپه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    عربستان هیچ اختیاری از خودش نداره و فقط گوش به فرمان آمریکاست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    احتمال استعفای سلمان بن عبدالعزیز هم زیاده طی روزهای آینده
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    این انتخاب اختلافات در عربستان و بدنه حاکمیت را تشدید خواهد کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    0 0
    بدون شک بن سلمان در آینده مخالفان سرسختی پیدا خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    1 0
    برکناری بن نایف به ضرر سعودی ها تمام خواهد شد