آنچه در دیدار نمایندگان تشکل های دانشجویی با استاندار البرز گذشت

استاندار البرز که بمناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو پذیرای حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی از دانشگاه های سراسر استان شده بود،ضمن شنیدن دغدغه های این قشر، از برگزاری و تداوم نشست های فصلی با دانشجویان خبر داد و پیشنهاد داد تا تور دانشجویی بازدید از کارگاره عمرانی آزاد راه تهران شمال برگزار شود.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو به دیدار محمدعلی نجفی استاندار البرز آمدند و واگویه هایشان را با نماینده عالی دولت در استان در میان گذاشتند.
استاندار البرز در این دیدار صمیمانه با قدردانی از استقبال دانشجویان برای حضور در این گردهمایی صمیمانه و با گرامیداشت 16 آذر و روز دانشجو و شهدای این عرصه اظهار داشت: این روز نماد دانشجویان آزادی خواه و استقلال طلبی است که برای حفظ حریم استقلال،آزادی و جمهوری نظام اسلامی کشور در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسیده اند.
استاندار البرز در ادامه با اشاره به اینکه شنیدن سخنان دانشجویان معطوف به هفته و روز خاصی نیست، تصریح کرد: نامگذاری چنین روزهایی البته می تواند 16 آذرها را معنای خاصی ببخشد.
*برگزاری نشست های فصلی با دانشجویان البرزی
نماینده عالی دولت در استان، تشکیل نشست های ماهیانه و فصلی را یکی از برنامه های محوری عنوان کرد و گفت: چنین گردهمایی برای این است که از زبان خود دانشجویان دغدغه ها و مطالبات را بشنویم و پیگیری کنیم.
وی همچنین با اشاره به شرایط استان البرز از حیث تمرکز و تحصیل دانشجویان بیان کرد: البرز در کنار استان تهران قرار دارد و وجود بسیاری از دانشگاه ها و موسسات ملی در البرز موجب شده تا این استان به یک شهر دانشگاهی در کشور شناخته شود.
استاندارالبرز در جمع نمایندگانی از تشکل های دانشجویی سراسر استان، تجربه دانشجو بودن را فرصتی ویژه دانست و افزود: باید شاکر باشید که این امکان فراهم شده در جایگاه دانشجو این دوران ماندگار و به یاد ماندنی را تجربه کنید.
وی در این نشست صمیمانه از دوران دانشجویی خود نیز روایت خاطره کرد و گفت: بیشترین عمر خدمتی خود را بعد از انقلاب اسلامی در دانشگاه ها مصروف به خدمت کرده امد و به این مهم می بالم.
نجفی ماهیت دانشجو بودن را مطالبه گری دانست و افزود: و این حق شما است که اظهار نظر و فعالیت های اجتماعی در چارچوب قانون داشته باشیم.
*دانشگاه خاستگاه خیزش های منعث از هویت فرهنگی - دینی است
وی دانشگاه را مظهر پویایی، بالندگی و رشد جامعه عنوان کرد و ادامه داد: دانشگاه همواره خاستگاه آزادی و ارزش های برخواسته از هویت های فرهنگی بوده است و شما دانشجویان نیز نماد تسری این هویت دینی و فرهنگی در جامعه هستند.
استاندارالبرز با بیان اینکه دانشجویان کشور بودند که در کنار سایر قشرها به 16 آذرها و سالهای 57 هویت و معنا بخشیدند، گفت: تا امروز که در سال 96 قرار داریم، جنبش های دانشجویی همواره سرمنشا پویایی جامعه بوده است، البته هیچ موضوعی خارج از چارچوب اخلاق و قانون مورد پسند نیست و در هیچ جایی هنجارشکنی ها مورد قبول قرار نمی گیرد.
وی با اشاره به تعبیر امام راحل (ره) در خصوص دانشگاه مبنی بر اینکه دانشگاه مظهر و مبداء تحولات اجتماعی بوده است؛ دیدگاه های مقام معظم رهبری را در بحث تکیه بر اندیشه های بلند این قشر خاطرنشان کرد و گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی دو مولفه ای است که از دانشگاه ها ریشه و شکل می گیرد.
*ظرفیت جوانان در عرصه های مدیریتی مورد توجه است
رئیس شورای تأمین استان در محور دیگری پیرامون طرح دغدغه دانشجویان مبنی برحمایت از تشکل های دانشجویی اینگونه پاسخ داد که از چارچوب قانون از فعالیت های دانشجویی حمایت می شود،نگاه کشور نیز بر این مهم قرار دارد که از حضور جوانان در عرصه های مدیریتی استفاه شود.
*پیوند علم و صنعت داروی دغدغه اشتغال دانشجویان در استان
وی همچنین در جواب مسئله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز گفت: در طول سالهای اخیر استخدام به شکل فراگیر وجود نداشته است، نگاه ها نیز به سمت معطوف است که بخش خصوصی و ظرفیت های آن به کمک ایجاد فرصت های شغلی برای نسل جوان بیاید.
استاندارالبرز با بیان اینکه پیوند و تلفیق بین علم و صنعت در این زمینه کمک شایانی خواهد داشت، افزود: در مدت دو ماه اخیر نیز بیشترین وقت استان صرف بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فرصت های شغلی مصروف شده و به جایگاه مناسبی نیز دست پیدا کرده ایم و شرایط رو به بهبود است.
• رشد مهاجرت به البرز آمار اشتغالزایی را در نوسان قرار داده است
وی در ادامه با اشاره به روند سیر روزافزون جمعیت و مهاجرت و تآثیر مستقیم تحولات اجتماعی بر افزایش تقاضای فرصت های شغلی بیشتر بیان کرد: البرز استان مهاجرپذیری است در حالی که شهر کرج سالها قبل نزدیک به 200 هزار نفر جمعیت داشت، امروز این رقم به بالای 2 میلیون جمعیت رسیده است که این امر نیز خود تأثیرگذار بر فرایند اقداماتی است که برای ایجاد فرصت های شغلی صورت می گیرد.
نجفی افزود: نرخ رشد جمعیت در سایر نقاط نزدیک به 2 درصد است اما این رقم در البرز به 3 درصد می رسد و همین امر نیز بارسنگینی را بر دوش این استان قرار داده است که قابل مقایسه با سایر نقاط کشور نیست.
وی با بیان اینکه به پدیده مهاجرت بعنوان فرصت نگاه می کنیم گفت: با وجود این شرایط در زمینه توسعه فضای کسب و کار، ایجاد فرصت های شغلی، اختصاص تسهیلات مناسب بانکی اقدامات موثری برداشته شده است اما با توجه به هجمه ورود مهاجران مقیاس ثابتی برای ایجاد شغل وجود ندارد و در هر لحظه شرایط متغیر است.
*هنری که خریدار نداشته باشد طرح اشتغال را کامل نمی کند
نماینده عالی دولت در محور دیگری از سخنان خود در حالی که در جمع شماری از نمایندگان تشکل های جامعه دانشجویی صحبت می کرد، به لزوم ایجاد بسترهای عرضه تولیدات و صنایع دستی از سوی دانشگاه ها به ویژه دانشجویان دانشگاه هنر اشاره کرد و گفت: هنرهای دستی دانشجویان باید در مکانی خاص عرضه شود و اگر زمینه این امر فراهم نشود تولیدات هنری باید در قفسه های کارگاهی محبوس بماند و اینگونه اشتغال کامل نمی شود.
*فلسفه تأسیس دانشگاه علمی - کاربردی رفع خلاء تحصیل بدون شغل بود
وی در ادامه فلسفه تأسیس دانشگاه علمی - کاربردی را متذکر شد و افزود: اندیشه اصلی که از سوی موسسان این دانشگاه همچون مرحوم دکتر ابتکار وجود داشت، براین پایه بنا گرفت که خلاء بین علم و تخصص از میان برداشته شود و تحصیل علم از تئوری و سمت علوم کاربردی سوق پیدا کند البته هنوز این خلاء وجود دارد. باید تقویت بخش حرفه ای در آموزش و پرورش به عنوان اصل محوری پیگیری شود تا فارغ التحصیلان ما حداقل یک هنر را برای تأمین معاش پس از تحصیل داشته باشند.
نجفی با بیان اینکه باید در این نگاه جامعه برای تحصیل در مقاطع بالا و کسب مدارک دکتری بازنگری شود، بیان کرد: امروز در سراسر دنیا ایجاد شغل محدود به تحصیلات دانشگاهی نیست، بدان معنا که با آموختن حرفه ای کاربردی و مورد نیاز در جامعه دغدغه اشتغال را برطرف می کنند.
استاندارالبرز همچنین در پاسخ به دغدغه طرح شده از سوی دانشگاه محیط زیست،نگاه دولت را در این زمینه متذکر شد و افزود:طبق تأکیدات ریاست محترم جمهور، هیچ کار توسعه محورانه ای شکل نمی گیرد مگر اینکه پیوست زیست محیطی - فرهنگی داشته باشد.
*البرز گوی سبقت آلودگی هوا را از همسایه اش تهران گرفت
وی با بسط این نگاه به شرایط زیست محیطی استان البرز گفت: یکی از برنامه های محوری استان کاهش آثار آلودگی هوا است.
نجفی افزود: آلودگی هوا یکی از دغدغه های زیست محیطی این استان است، در حالی که سالیان گذشته کرج تفرجگاهی برای استنشاق هوای آزاد بود و تهران نشینان برای بهره مندی از فضای مطبوع از تهران خارج می شدند به کرج می آمدند، متأسفانه امروز کرج هم گوی سبقت آلودگی هوا را از تهران گرفته و راه ها یکی از عوامل تشدید کننده این شرایط شده است.
استاندار البرز با طرح این مسائل در ادامه به سراغ اقداماتی رفت که برای برون رفت از شرایط کنونی در استان صورت پذیرفته است، نجفی گفت: تکمیل آزاد راه ها از جمله کارهایی بوده که طی دو ماه اخیر مورد پیگیری قرار گرفته است، آزاده تهران - شمال پروژه مشترک دولت و بنیاد مستضعفان است که پیش بینی می شود طبق قول پیمانکار پروژه 33 درصد آن در بهار تا شهرستانک زیر بار تردد برود.
*پیشنهاد برگزاری توردانشجویی بازدید از کارگاه عمرانی آزاد راه تهران - شمال
وی با پیشنهاد برگزاری تور دانشجویی بازدید از پروژه عمرانی آزاد راه تهران - شمال افزود: کار بسیار بزرگ و عظیمی در حال انجام است و ناظران و مشاوران داخلی که خود از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند این طرح ملی را پیش می برند.
نجفی تکمیل پروژه آزاد راه همت و رفع موانع مالی و معارضین این مسیر در کنار احداث کنارگذرشمالی استان را نیز از دیگر اقدامات برای برون رفت استان از بار ترافیک و بهبود شرایط زیست محیطی عنوان کرد.
*ایستگاه دانشگاه خوارزمی پیش بینی شده است/ ماحصل مذاکرات استاندار با وزرای دولت برای تخصیص اعتبار ویژه احداث ایستگاه
استاندار البرز در ادامه پیرامون پیگیری ایجاد ایستگاه مترو در مسیر دانشگاه خوارزمی، نیز اینگونه پاسخ داد که تکمیل طرح مترو تهران - کرج، کرج -گلشهر و گلشهر به هشتگرد بعنوان یکی دیگر از پروژه های راه در دستور کار پیگیری قرار داشت که آخرین بار به اتفاق معاون وزیر راه بازدیدی از این پروژه انجام گرفت، ملاحظاتی از سوی مشاوران طرح وجود داشت اعم از مسائل مالی پیش بینی نشده با توجه به تنگناهای اقتصادی که در کشور وجود دارد و اعتبارات ویژه ای که برای تکمیل راه های نیمه تمام این استان از طریق اسناد و اوراق خزانه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص پیدا کرده است، با این وجود طی مذاکراتی که با وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتم در نهایت تصمیم برآن شد تا 2 ایستگاه در طول مسیر مترو گلشهر - هشتگرد پیش بینی شود.
*دیدار استاندار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور برای ارتقا سطح دانشگاه های استان
دکتر نجفی در بخش دیگری با اشاره به مذاکراتی که با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور داشته است، گفت: دیدار ما نخستین دیدار وزیر علوم با استانداران کشور بود و آن هم از حیث اهمیتی که استان دانشگاهی کشور دارد، بحث توسعه شرکت های دانش بنیان و نهایت استفاده از ظرفیت و توانمندی های علمی در این مذاکره مورد تأکید قرار گرفت.
• دانشگاه ها هویت سازی کنند
وی در ادامه با بیان اینکه باید نگاه نفوذ دانشگاه در صنعت در عمل جامه تحقق بپوشد افزود: اعتقاد داریم که هیچ توسعه ای بدون حضور دانشگاه میسر نمی شود و شعار هم نمی دهم و این دانشگاه است که باید هویت را در خود بوجود بیاورد و به دل صنعت برود.
استفاده از ظرفیت دانشجویان، ایجاد روحیه امید و پویایی بیشتر در جامعه دانشجویی،همکاری دانشگاه ها با کمیسیون دانشجویی استان، رفع دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها،سهولت در ترددها،مشارکت دانشگاه ها در جشنواره های دانشجویی،بکارگیری ظرفیت و ایده های دانشجویان برای طرح های توسعه شهری، و... از جمله دغدغه های طرح شده از سوی دانشجویان دانشگاه های استان بود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =