اصفهان موفق ترین استان کشور در مدیریت، کنترل و کاهش آلودگی هوا

اصفهان موفق ترین استان کشور در مدیریت، کنترل و کاهش آلودگی هوا در دولت یازدهم است و در راستای حفاظت از محیط زیست به عنوان مهمترین اولویت کاری دولت یازدهم همچنان روزهای پرکاری را سپری می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریاست محترم جمهور در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم محیط زیست را مهمترین اولویت کاری خودعنوان کرد و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست نیز توجه دولت تدبیر و امید را به محیط زیست از ویژگی های مهم این دولت عنوان کرد ودر این راستا موفقیت‌های بزرگی در بخش های مختلف محیط زیست کشور به دست آمد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در چهار سال گذشته موفقیت های بزرگی را کسب کرد که از مهمترین آنها می توان به اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا علاوه بر عملیاتی کردن مصوبات ملی آن اشاره کرد که در این بخش اصفهان به عنوان موفق ترین استان کشور در مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا در دولت یازدهم مطرح است.

با اقدامات انجام شده در بخش ها و منابع مختلف از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۹۵ تعداد روزهای مطلوب (پاک و سالم) در هوای شهر اصفهان به میزان ۱۷۲ درصد رشد داشته است و به همین نسبت از تعداد روزهای نامطلوب (ناسالم برای گروه های حساس ، ناسالم برای عموم و بسیار ناسالم کاسته شده است.

تغییر سوخت نیروگاه های استان اصفهان از مازوت به گاز، تامین و توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ نیز از دیگراقدام های مهم این اداره کل در دولت یازدهم می توان عنوان کرد.

این روزها یعنی در اواخر کار دولت تدبیر و امید، محیط زیست اصفهان همچنان روزهایی پر کار و شلوغی را تجربه می‌کند، از پنجشنبه گذشته ورود رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برای بازدید از حوضه آبریز زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی وبرگزاری جلسات مشترک وارد اصفهان شدند.

بازدید رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای از تالاب بین المللی گاوخونی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را در بازدید از تالاب بین المللی گاوخونی همراهی کردند.

حمید ظهرابی دراین بازدید به تشریح پیامدهای خشکیدن تالاب بین المللی گاوخونی و اقدام های این اداره کل در دولت تدبیر و امید برای تامین بخش کوچکی حقابه تالاب بین المللی گاوخونی از طریق پساب و ذهاب اشاره کرد و گفت: اگر این اقدامات صورت نمی گرفت امروز پهنه این تالاب بعنوان کانون بحرانی فرسایش بادی فعال، حیات مردم شهر اصفهان و شهرها و روستاهای شرق استان بلکه استان های همجوار را با مخاطرات جدی مواجه می ساخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 1394 با تخصیص بخشی از حقابه محیط زیست، جریان آب رودخانه زاینده رود از سه ماه در سال به 9 ماه افزایش یافت و برای نخستین بار پس از 10 سال آب رها شده بعنوان حقابه محیط زیست به همراه پساب تصفیه شده اصفهان به تالاب گاوخونی رسید.

وی انجام مطالعات برآورد نیاز زیستی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی، راه اندازی مرکز مدیریت این تالاب در شهر ورزنه و ایجاد کمیته های استانی و محلی مدیریت تالاب را از اهم اقدامات و زیر ساخت‌های ایجاد شده برای احیای تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده رود برشمرد.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در جلسه مشترک مسؤولان استان اصفهان با رئیس و اعضای کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

مهندس ظهرابی در این جلسه گزارشی از وضعیت زیست محیطی استان، مشکلات آب استان و کانون ئهای بحرانی گرد وغبار در استان و عواقب بی توجهی آبخیز زاینده رود ارائه داد.

کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان

کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان نیز روز شنبه 24 تیر به ریاست محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و رئیس کارگروه مدیریت پسماند استان و دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در استانداری اصفهان برگزارشد.

وضعیت پسماندهای ویژه استان و تدابیر دستگاه های اجرایی و بازیافت و دفع پسماندهای مربوطه، بررسی موانع احداث لندفیل پسماندهای صنعتی و ویژه استان، طرح معضلات موجود جهت بازیافت لامپ های کم مصرف و نحوه مدیریت پسماندهای عفونی در کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز خدماتی درمانی دستور کار این جلسه بود که در این راستا مصوباتی به تصویب رسید.

تصویب کلیات برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی

سومین نشست ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی درروز شنبه 24 تیر به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با حضور ۱۵ تن از نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مرتبط عضو ستاد احیای تالاب گاوخونی در استانداری تشکیل شد.

در آغاز این نشست حمید ظهرابی به معرفی روش تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب ها که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر اساس تجربیات و دانش جهانی در این زمینه اعمال می شود، پرداخت و بر عملیاتی‌تر بودن این روش در احیای تالاب ها در سطح جهان و کشور تأکید نمود.

وی بهره گیری از رهیافت های مشارکتی توسط همه ذینفعان را از نقاط قوت این روش برشمرد و گفت طرح‌های مدیریت جامع تالاب‌ها، امکانی است برای اصلاح ساختارهای مدیریتی در حوضه های آبریز تا از طریق تبدیل مدیریت بخشی به مدیریتی فرابخشی و تدوین یک برنامه مدون برای حوضه های آبریز، احیای تالاب‌ها محقق شود.

رسول زرگرپور استانداراصفهان و رئیس ستاد احیای تالاب بین المللی گاوخونی نیز در سومین نشست احیای این تالاب ضمن تاکید بر اولویت دار بودن مسائل زیست محیطی از نظر مسؤولان اجرایی استان و مطالبات مردمی گفت: زاینده رود از سراب تا پایاب یک پیکره است و احیای حوضه آبخیز زاینده رود بدون احیای تالاب بین المللی گاوخونی معنا و مفهومی ندارد.

جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان

جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان نیز در روز یکشنبه 25 تیر به دبیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در استانداری اصفهان از دیگر جلسات مهم استانی بود که به صورت فشرده درسه روز گذشته برگزار شد.

در این جلسه نیز دلایل علمی و فنی وثوع گرد وغبار در روزهای پایانی هفته گذشته بررسی و راهکارهای پیشگیری از وقوع آن مورد تحلیل قرار گرفت.

در همین ایام همایش انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق کشاورزی پایدار توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، طرح بین المللی حفاظت از تالاب های ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با حضور و مشارکت ذینفعان دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری در حال برگزاری است، برای خدمت رسانی به مردم ابتدای دولت و انتهای دولت فرقی ندارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =