دانشمندان سیاره‌ای و مریخ‌نورد‌ها شیوه‌ای خاص را برای انتخاب روزهای تعطیلات دارند، منتظر خورشید می‌شوند تا در مسیرشان قرار گیرد.

 به گزارش همشهری آنلاین، ناسا از 11 جولاي تا اول آگوست 2017 ارسال سيگنال‌هاي ارتباطاتي به تمامي تجهيزات مريخي‌اش، دو مريخ‌نورد و سه مدارگرد مريخي را به لطف پديده پيوستگي مريخ خورشيد متوقف خواهد كرد،‌پديده اي كه هر دو سال يكبار رخ مي‌دهد.

اين پديده به آن معني است كه خورشيد به شكلي مابين زمين و سياره‌‌اي ديگر قرار مي‌گيرد كه از زمين امكان ديدن آن سياره وجود نخواهد داشت، زماني كه چنين شرايطي براي مريخ ايجاد مي‌شود،‌ ناسا نمي‌تواند با تجهيزاتي كه در سياره سرخ دارد ارتباط برقرار كند.

در اين شرايط به دليل اينكه سطح ارتباطات ميان زمين و مريخ به شدت پايين مي‌آيد،‌ناسا ارتباطاتش را به كل قطع مي‌كند تا هيچ‌يك از تجهيزاتش براساس فرماني ناقص به فعاليت خود ادامه ندهند. به بياني ديگر اين امكان وجود دارد كه مريخ‌نورد كنجكاوي به دليل دريافت دستوري نصفه و ناقص به درون حفره‌اي مريخي بيافتد و براي هميشه خاموش شود.

اين‌بار اگرچه خورشيد به طور كامل ارتباط زمين با مريخ را قطع نخواهد كرد،‌اما سطح ارتباطات پايين خواهد آمد زيرا كروناي خورشيدي،‌هاله‌اي از گازهاي خروشان و يونيزه شده به دور خورشيد، همچنان بر كيفيت ارتباطات اثر مي‌گذارند.

با اين‌همه فضاپيماها و مريخ‌نوردان در دوران تعطيلات نيز بايد كار كنند،‌زيرا پيش از آغاز خاموشي، تعدادي دستور براي آنها ارسال خواهد شد تا در دوران خاموشي كاري براي انجام دادن داشته‌باشند. در واقع در اين دوران مطالعات و رصد‌ها همچنان ادامه دارد و فضاپيماها نيز اطلاعات ثبت شده خود را به زمين بازمي‌تابانند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =