۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶

ایسنا نوشت:با وجود این که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶، قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در سال جاری نباید افزایش پیدا کند، افزایش میزان مصرف بنزین و عدم کاهش آن از ابتدای سال تاکنون احتمال سهمیه بندی یا گران شدن این حامل انرژی را قوت بخشیده است.

اوایل اسفندماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۶ تصویب کردند که قیمت بنزین، گازوئیل‌ و سایر حامل‌های انرژی در سال ۱۳۹۶ افزایش نیابد. قانونی که احتمال می‌رود با توجه به افزایش بی سابقه مصرف بنزین در کشور با اندکی تغییر مواجه شود.

منابع رسمی و غیر رسمی در کشور از میانگین مصرف بنزین بین ۷۹ تا بیش از ۸۳ میلیون خبر داده اند و اعلام کرده‌اند این افزایش مصرف و عدم کاهش آن در کشور بی سابقه بوده است. میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. به‌طور کلی میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته است.

با وجود این که مسوولان ذیربط بارها بر این موضوع تاکید کرده ‌اند که حتی در زمان پیک مصرف بنزین مشکلی در تامین و توزیع آن وجود ندارد، این موضوع را نیز مطرح کرده اند که با این حال چنانچه روند صعودی مصرف بنزین کنترل نشود ممکن است دولت و مجلس شورای اسلامی مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند.

به گفته منصور ریاحی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - با این که اکنون این شرکت پاسخگوی نیازهای کشور است، اما چنانچه مورد خاصی پیش آمد مدیریت کلان کشور باید در این زمینه تصمیم‌ گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت، یارانه‌ای سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌ها است و این موضوع نیاز به کارشناسی دارد. چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.

براساس این گزارش دلایل مختلفی برای افزایش مصرف سوخت اعلام شده است که یکی از مهم ترین آنها افزایش تولید خودرو در کشور است.

در سال ۱۳۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید. به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر برخی براین باورند که دلیل مهم دیگر افزایش مصرف بنزین در کشور ثابت بودن این حامل انرژی برای دو سال و ارزان بودن قیمت آن در کشور است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    14 1
    خوب هر روز داره تعداد زیادی به لگن های تولید داخل اضافه میشه و خریدار هم داره. هر کدوم هم اندازه تانک سوخت مصرف میکنه. طبیعیه که پیک مصرف هر روز از قبل بالاتر بره
  • کوروس A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    12 0
    به امید خدا همینو کم داشتیم... بخدا فقط فقرا بدبخت تر میشن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    1 3
    برای اجرای تعهداتمون در توافق پاریس،بنزین باید گرون بشه،خیلی بیشتر از این قیمت.شاید سه،یا چهار برابر.والا از عهده ی سهممون در حفظ محیط زیست بر نمیآییم و حالا بیا جواب جامعه ی بین الملل رو بده.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    1 0
    به نظر من مصرف سوخت خودرو ها بالا نیست به سنبه مقایسه میکنم تعداد خودروها بالا رفته و این افزایش مصرف طبیعیه و به دنبال گران کردن بنزین برای منافع شخصی خود نباشید مگه یه لایحه رو چند بار باید بنویسند که حالا نیازه بند هاشو عوض کنند که عده ای از خدا بی خبر منافعشان حفظ شود
  • روزبه A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    چند وقتی بود مردم دغدغه پائین آمدن آمپر بنزین را نداشتند.بنظر میاد عده ای از بی دغدغه بودن مردم راضی نبوده و میخوان این ملت همواره با کلی دغدغه سر به بالین بگذارند.